hur ser det ultimata kamp karet ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    hur ser det ultimata kamp karet ut?

    vill göra (framöver inte nu) ett rent kampfiskakvarium.
    oki ta inte i istl nu så ni spricker karet i min plan kommer ligga på måtten 80x40x35 (längd,höjd och bredd)

    så ge mej det ultimata tipsen nu så jag kan skissa och göra en plan.
    (älskar att planera)

    länka gärna när ni tipsar om växter (är så otroligt värdelös på latinskanamn)

    vill oxå ha tips hur man löser det vid ev yngel...
    Även den bästa akvarist kan fela
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    #2
    Ska det likna risfälten där kampfiskarna bor vilda? Isåfall ska det vara runt 15cm högt vatten och gärna flytväxter och så växter med långa smala blad som går upp över ytan. Vet inte så mycket mer.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      mycket växter så det finns gott om skydd...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mosaik
        • January 2007
        • 101

        #4
        ... och gärna (nästan) stillastående vatten som bör vara ganska varmt ...

        Mvh
        Mattias
        Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
        av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

        Kommentar

        • wierdalien
          • February 2003
          • 936

          #5
          vilken sorts kampfisk skall du ha? Janne Wedster på Södermalms akvariebutik har många spännande varianter. Både sånna som bygger skumbo och andra som är munruvare. Många sorter som dessutom går att ha flera hanar i samma kar. Du vet väll om att med den vanligaste odlingsformen, som säljs i de flesta butiker, kan du bara ha en hane i karet?
          -----------------------

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Kan berätta om den (enda) gång jag sett vilda kampfiskar, i regnskogsreservatet på Phuket. Det var ett dike, cirka fyra meter brett och minst en meter djupt. Ganska klart vatten, bruntonat. Vegetation - gräs, buskar etc - längs kanterna, ingen synlig vegetation i mitten av diket. Kampfiskhanarna stod med sisådär en meters mellanrum vid kanten & spelade, när man störde dem så dök de in i vegetationen. Jag såg inga honor, de höll förmodligen lägre profil.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13134

              #7
              coolt! jag såg en sida där dem visade en odling i thailand där dem hade kampfiskarna i typ 50cl.ers flaskor (1 i varje) uppställda i tusental och hela anläggningen var fylld med vatten och så la dem ut plankor och gick över dessa flaskor och varje flaska hade en uppsågad springa för cirkulationen!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Diwa
                • December 2006
                • 300

                #8
                finns det munruvande kampfiskar?
                110L 54L 54L

                Kommentar

                • polysperma
                  • January 2007
                  • 550

                  #9
                  finns väll bara 2 sorter kamp? siamesisk och den andra, sen är det väll olika "beskrivnings namn" på dom som crowntail osv men det är ju typ som när vi säger angora katt, kort hår osv........
                  är fullt medveten om att den odlade formen av kampfisk (siamesisk) endast går att ha en hanne så vida man inte har minst 12 honor och ett stort kar, då är det inga större problem att ha mer än 1, genomsnittet på honor per hanne är mini 3, ultimat är 5-6.........
                  munruvande? nä däremot så bär hannen upp äggen i skumboet..... nja får nog googla å se om jag missat ngn art av kampen.
                  Även den bästa akvarist kan fela

                  Kommentar

                  • polysperma
                    • January 2007
                    • 550

                    #10


                    det där är dom odlade...... alltså siamesisk kampfisk med olika fen former
                    Även den bästa akvarist kan fela

                    Kommentar

                    • Rein
                      • March 2006
                      • 30

                      #11
                      Få se här nu. Den kampfisk man hittar i affärer är vanligen betta splendens och av den finns det olika fenvarianter tex crowntail, halfmoon och veiltail. I splendensgruppen hittar man ochså bland andra betta imbellis. Det finns munruvande betta arter och av dom är väl betta edithae mer känd och betta pugnax. Så visst finns det munruvande bettas men om man kan kalla dem kampfiskar vet jag inte riktigt.

                      Betta Edithae


                      Betta Pugnax

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        Här har du en bra länk med lite olika bilder på olika kampfisk/gurami habitat mm.

                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • polysperma
                          • January 2007
                          • 550

                          #13
                          tackar för länkarna *stoppar in dom i länkskafferiet och studerar dom när dottern somnat*
                          Även den bästa akvarist kan fela

                          Kommentar

                          Arbetssätt...