Trådfena & fenfärg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Trådfena & fenfärg

    Jag undrar hur det egentligen är med fen-färg hos trådfenor (Iriatherina werneri).

    Jag fick en liten grupp om fyra fiskar i present, och jag gillade dem så mycket att jag spädde på med fyra till. Jag har nu märkt att i den första gruppen hade bägge hanarna svarta fenor, medan i den nya gruppen har bägge hanarna gula fenor.

    Är det bara skillnad i hur mycket karoten de ätit, normal variation inom arten, är det två olika morfer eller - gud förbjude! - finns det två arter Iriatherina i handeln?

    Hane med svarta fenor: http://www.fishtanksandponds.info/li...ainbowfish.htm

    Hane med gula fenor:
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Blissan
    • March 2006
    • 151

    #2
    Grattis till de vackra fiskarna! Ja det stämmer,det finns en gul form också,vad jag förstått så finns båda färgerna naturligt,det är alltså inte framavlat på något sätt.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Mina är någon sorts mellanting mellan båda färgerna på "dina" blider....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag återvänder till denna tråd.

        Är det ingen som har nån info på de två färgmorferna av trådfena?

        Jag har alltså två hanar, inköpta vid ett tillfälle, som är mycket mörkt bruna med blå prickar, och med svarta & röda fenor; sen har jag två hanar inköpta vid ett annat tillfälle som är ljusblå med gula & svarta fenor.

        Vadsomhelst om dessa två former vore bra - om de förekommer tillsammans i naturen t.ex.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Det står lite här men det har du kanske sett redan?

          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Nja och nej... Jag hade läst det där, men helt missat biten om en gulfenad population i Queensland. Så två honor och två av mina hanar är australier, och 2+2 är från Nya Guinea?

            Då är de alltså två olika arter - och jag har blandat dem, och ynglen jag har är alltså möjligen hybrider. Attans. Attans attans attans.

            Men tack för länken, den gjorde nog susen tror jag.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Rosanna
              • March 2007
              • 8

              #7
              Jo dom här fiskar är ju jätte fina! Funderar på att införskaffa mig några jag me, men undrar hur stort akvarium dom bör ha? Med tanke på att de är ganska små, men hittar ingen info om dem på storlek på akvarium.
              200l Malawi:
              Labidochromis sp. Hongi,
              Melanchromis cyaneorhabdos,
              Pseudotropheus saulosi,
              Ancistrus dolichopterus

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Ursprungligen postat av Rosanna
                Jo dom här fiskar är ju jätte fina! Funderar på att införskaffa mig några jag me, men undrar hur stort akvarium dom bör ha? Med tanke på att de är ganska små, men hittar ingen info om dem på storlek på akvarium.
                Jag har hittat en lite flexibel rekommendation på 40-80 liter och 40-80 cm.
                Senast redigerad av Sonja; 16 April 2007, 23:45. Anledning: skrev fel siffra
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                Arbetssätt...