Mina Killis Lagt ägg!!????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baby5hawt
    • January 2007
    • 80

    Mina Killis Lagt ägg!!????

    BEHÖVER RÅDDD????
    Har haft min killihane separerad en vecka nu från mina 2 killihonor..
    Så jag bestämde mig för att flytta hanen till honorna idag se ifall nått händer...Och dem började leka på direkten ett par timmar och nu ligger det några små genomskinliga ägg på botten på torven. GÅR DET VERKLIGEN SÅ FORT??? TROR NI DEM ÄR BEFRUKTADE OCH ATT JAG KAN TA UT TORVEN NU??? :S
    tacksam för svar
    Baby5hawt
  • Ricard
    • April 2004
    • 138

    #2
    Vilken art har du Baby5hawt?
    Om det är en växtlekare skall äggen ligga kvar i vattnet. Då kan man, om man vill veta att ynglen inte blir uppätna, flytta föräldrarna! Om det är en årstidare så visst kan du ta äggen nu, eller så väntar du en vecka och tar all torv. Då vet du att du har ett gäng ägg i torven!

    Men som sagt, arten avgör allt!

    mvh

    Kommentar

    • Baby5hawt
      • January 2007
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av Ricard
      Vilken art har du Baby5hawt?
      Om det är en växtlekare skall äggen ligga kvar i vattnet. Då kan man, om man vill veta att ynglen inte blir uppätna, flytta föräldrarna! Om det är en årstidare så visst kan du ta äggen nu, eller så väntar du en vecka och tar all torv. Då vet du att du har ett gäng ägg i torven!

      Men som sagt, arten avgör allt!

      mvh

      Tack så mkt för ditt svar=))))))))
      Så här ser min killihane ut ---> http://www.alloddballaquatics.com/ki...ri__Misaje.jpg
      Det är en Gardneri som jag har,
      Baby5hawt

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Om det verkligen är en Misaje är det en nära släkting till Fundulopanchax gardneri. Nämligen Fundulopanchax nigerianus (räknades tidigare till gardneri dock). Som framgår av länken rekommenderas 4-6 veckor i fuktig torv. Men de kan också förvaras i vatten.
        Är det bara några få ägg kan de gärna få leka lite till, kanske 1 vecka i det här fallet.
        Om de är befruktade kommer de att fortsätta att vara klara tills ynglet börjar formas inuti ägget.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Baby5hawt
          • January 2007
          • 80

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Om det verkligen är en Misaje är det en nära släkting till Fundulopanchax gardneri. Nämligen Fundulopanchax nigerianus (räknades tidigare till gardneri dock). Som framgår av länken rekommenderas 4-6 veckor i fuktig torv. Men de kan också förvaras i vatten.
          Är det bara några få ägg kan de gärna få leka lite till, kanske 1 vecka i det här fallet.
          Om de är befruktade kommer de att fortsätta att vara klara tills ynglet börjar formas inuti ägget.

          Eller om det är en Misaje eller Gardneri vet jag inte nu :S men han ser i alla fall precis ut som på bilden, Hittade bilden på google..
          Men tack i alla fall för ditt svar Har lagt äggen tillsammans med torven i en zip plastpåse i mitt skåp ( förvaras mörkt ) ska låta dem ligga där 5-6 veckor ock se ifall något händer sedan ... så spännande
          Baby5hawt

          Kommentar

          • Ricard
            • April 2004
            • 138

            #6
            Det är verkligen spännande! En annan sida vars galleri du kan ta dig en titt i är www.alfanita.com. Det är ett svenskt par (gissa vad de heter!) som håller många Fund.-arter och underarter. Lycka till med torven.

            Kommentar

            Arbetssätt...