Norrman Lampöga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Ursprungligen postat av Isolde81
    Bra att ni är överrens, men varför är Normans lyktögon klassad som årstidsfisk här på Zoopet? Jag är ju inte guldmedlem men när jag söker på årstidskillis så får jag upp dem.
    Ja, inte vet jag hur Zoopet fått för sej det - men det är inte första gången jag tyckt det å andra sidan.
    Jag rodnar å Zoopets vägnar. Visar iaf att man inte skall lita på allt man läser även härstädes. Suckar...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ja, säger Huber den inte är annuell så är han ute och cyklar.

      Det är inte en säsongsfisk, eftersom den inte lever i uttorkande vattendrag, men den som vill kan ju testa att hålla en normans lyktöga vid liv i över ett år. Lycka till.

      F.ö. anses många andra fiskar, t.ex. kardinaltetra, vara annuella i naturen.
      Senast redigerad av Azur; 18 January 2007, 20:48.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Ja, säger Huber den inte är annuell så är han ute och cyklar. Det är inte en säsongsfisk, eftersom den inte lever i uttorkande vattendrag, men den som vill kan ju testa att hålla en normans lyktöga vid liv i över ett år. Lycka till. F.ö. anses många andra fiskar, t.ex. kardinaltetra, vara annuella i naturen.
        Killi-folket inkl forskarna har enligt din mening gjort en felaktig definition?
        Sedan årtionden kallas årstidsfiskarna på engelska för annuella.
        Varför inte göra det på "svenska" också? Killifolket gör det iaf.
        Även en del årstidsfiskar lever i akvarium upp mot 1,5 år. Jag har själv flertalet exempel på detta. Även om Huber angett livslängden till "cirka 1 år eller mindre" (Tyrone Genade har förresten försökt samla ihop den informationen ssk vad gäller Nothos).
        Så definitionen har med förhållanden där ute i naturen att göra, läs uttorkande vattendrag. Inte vad sker i akvarier hemma i Sverige.
        Och levnadslängden för just normans lyktöga anges av Huber till 1,5 år.
        Om du är av motsatt åsikt så skicka Jean Huber dina åsikter vet jag.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Det kan ju tänkas vara så att alla årstidsfiskar är annueller, men inte alla annueller är årstidsfiskar.

          Ja, jag är av åsikten att Normans lyktöga sällan eller aldrig upplever sin ettårsdag. Ingen av mina gjorde i alla fall nånsin det.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Då får du väl försöka bättre nästa gång då.
            Och vad gäller begreppet "annuell killi" så är det väl bara att konstatera att om både du, ordförande Kjell och en del andra på zoopet använder det på ett annat sätt än killifolket så är väl mest "a lost case". Bara förvirring för de stackare som läser och litar på informationen härstädes. Informationen från artbeskrivningarna här på zoopet verkar ju nästan bibliska för de som inte vart med innan Zoopet upprättades.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • T_K
              • January 2006
              • 102

              #21
              Hoppsan "erikthur", du ser ut att ha förlorat den här diskussionen.

              Ursprungligen postat av erikthur
              Då får du väl försöka bättre nästa gång då.
              Kanske dags att lägga ner nu, din attityd är inte trevlig. Det hjälper inte med "blinksmileyn" du lägger in överallt.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Ursprungligen postat av T_K
                Hoppsan "erikthur", du ser ut att ha förlorat den här diskussionen.
                Det är bara att skaka på huvudet.
                Eftersom ni envisas med att använda begrepp på ett icke vedertaget sätt.
                Det bidrar enbart till förvirring hos dom som tror att ni vet vad ni talar om.

                Vad kan jag göra mer än att uppmana till vidare studier t ex här:
                African Annual Fish
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...