Kampfisk och Gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kamparn
    • February 2004
    • 105

    Kampfisk och Gurami?

    Hej har fått en riktigt fin kampare i julklapp som nu går själv i mitt 108L är sugen på olika guramis, skulle det gå? Inte de större som blå och mosaik utan de mindre som honungs och rubin. Tanken är att det ska gå nån Corydoras art och liten lämplig L-mal däri också
    Mvh Micke
    200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
    108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
    105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
    54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
    20L S.Barbatus yngel
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Heisann!

    Noe du må tenke på når det kommer til å blande kampfisk med andre fiskearter, er at det ikke finnes noe fasitsvar på hvilke arter de vil fungere sammen med. Det er like stor fare for at kampfisken blir angrepet av de andre fiskene, som at kampfisken selv er den som angriper. Også har du jo det tredje alternativet: at det går strålende flott

    Det viktigste når du skal blande kampfisk med andre fiskearter, er å ha en backup-plan, om det skulle skjære seg.
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • Rein
      • March 2006
      • 30

      #3
      Håller med föregående talare om att kampfiskens personlighet kan ställa till det för andra fiskar och vilka är svårt att säga. Men för att lägga in ett ord av erfarenhet så kan jag säga att kombinationen kampfisk och honungsgurami fungerade bra för mig.

      Kommentar

      • Emmachokladmal
        • December 2006
        • 89

        #4
        Jag tror inte att du behöver oroa dig

        Detta beror dock helt på fiskens personlighet, Jag har också en kampfisk som har två alldeles egna honor men den enda han bryr sig om är min dvärg gurami hane!!?

        Jag tycker att detta är ganska konstigt faktikst, jag menar hur ofta inträffar det att en kampfisk är bög? Han skadar inte honom på något sätt, han bara simmar efter honom och gör sig stor och snygg och blåser upp sig.

        jättekonstigt! Han har också blivit snällare mot andra fiskar nu när mina stora mosaikguramis är bort adpoterade...

        Som sagt det beror helt på din kampfisks personlighet. Lycka till!

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Ursprungligen postat av Emmachokladmal
          Detta beror dock helt på fiskens personlighet, Jag har också en kampfisk som har två alldeles egna honor men den enda han bryr sig om är min dvärg gurami hane!!?

          Jag tycker att detta är ganska konstigt faktikst, jag menar hur ofta inträffar det att en kampfisk är bög? Han skadar inte honom på något sätt, han bara simmar efter honom och gör sig stor och snygg och blåser upp sig.

          jättekonstigt! Han har också blivit snällare mot andra fiskar nu när mina stora mosaikguramis är bort adpoterade...

          Som sagt det beror helt på din kampfisks personlighet. Lycka till!

          Antakelig gjør den dette for å vise at han er den som er "best", osv

          Jeg er helt enig med deg, er mye personligheten det kommer an på
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • Emmachokladmal
            • December 2006
            • 89

            #6
            jaaa men han skadar honom inte han bara simmar efter honom... han har aldrig bitit honom! Det är heller inte bara en liten bit han simmar efter.. följer med ett bra tag runt hela akvariet fjorton varv om det skulle vara så.. tur att guramipojken är snabbare

            Kommentar

            • Emmachokladmal
              • December 2006
              • 89

              #7
              En sak jag tänkte på är att det kanske inte var så bra att låta honom vara i först eftersom kampisar ofta är lite revirhävdande... när du sätter i nya fiskar kan det göra att han ger sig på dem för att de inkräktar i hans territorum

              Kommentar

              • Jessi77
                • July 2006
                • 157

                #8
                Mig hände det tvärtom... Hade i kampfisken i akvariet med endast Blå-,Gul- o Marmorgurami, Siamensis o stackarn (Kampfisken) hade nästan inga fenor kvar dan efter

                Kommentar

                • Lill_Lena
                  • September 2006
                  • 173

                  #9
                  min rubingurami tål verkligen inte vilka fiskar somhelst i hans hem...speciellt inte om den är i samma färg som han själv. det tog ett tag innan han fatta att den gulröda fisken var en guppy. samma gällde en större röd fisk och den fick jag lägga i ett annat akvarium.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...