Melanotaenia praecox - Lek

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

Melanotaenia praecox - Lek

Nån som har lyckats med lek på Melanotaenia praecox - Neon regnbåge?

Isåfall hur och kanske några tips?

Inte mycket som händer i denna avdelning ingen som delar interesset för regnbågsfiskar???

\\
    Nybörjare varje dag jag vaknar
  • svea
    • February 2005
    • 2476

Jag har 7 st sådana, men inte märkt nån lek ännu.
    En mycket vacker o livlig fisk.

Mina bilder
    Min zoon

Kommentar

• netweaver
      • May 2006
      • 486

Ursprungligen postat av svea
      Jag har 7 st sådana, men inte märkt nån lek ännu.
      En mycket vacker o livlig fisk.

Har själv ett 10-15 tal och dom har nu börjat vad som liknar nån form av uppvaktning som oftast håller dom på i timmarna innan belysningen går igång synd att man är på jobbet då..... mycket trevlig och vacker fisk.
      Har inte några förväntningar på lek men tyckte det kunde vara kul o höra om nån haft det på dom.
      \\

Kommentar

• Thaifighter
        • August 2006
        • 420

Hej!
        Har själv haft såna för många år sen, och inga problem med att få dom att leka!
        Som ni nog har märkt så leker dom varje morgon när första ljuset träffar akvariet, eller närmaste timmen efter att man tänt belysningen.
        Hanarna delar in akvariet i små revir runt javamossa eller andra växtsnår dit dom lockar honorna och sen leker av dom, sker alltså under tidiga morgonen, resten av dan simmar fiskarna bara runt som vanligt!
        All romm läggs inte samtidigt utan dom lägger mellan ca 3-10 ägg om dan.
        Äggen kläcks efter ca 10-12 dagar.
        Med mycket växter speciellt flytväxter så klarar sej många yngel, föräldrarna är inte så benägna att äta sina yngel heller som en del andra regnbågsfiskar.
        Jag hade mina i ett eget 150 liters akvarium där dök det upp små yngel vid ytan varje dag som jag fångade upp och la för sej själv i annat akvarium, födde upp dom med nykläckt artemia och finfördelat torrfoder.
        Thaifighter
        Alla mina fisk-video på Youtube!
        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

Kommentar

• svea
          • February 2005
          • 2476

Aaah, här fick jag lära mej mer om dem. Tack!
          Jag ska observera dem bättre.

Mina bilder
          Min zoon

Kommentar

• netweaver
            • May 2006
            • 486

Ursprungligen postat av Thaifighter
            Hej!
            Har själv haft såna för många år sen, och inga problem med att få dom att leka!
            Som ni nog har märkt så leker dom varje morgon när första ljuset träffar akvariet, eller närmaste timmen efter att man tänt belysningen.
            Hanarna delar in akvariet i små revir runt javamossa eller andra växtsnår dit dom lockar honorna och sen leker av dom, sker alltså under tidiga morgonen, resten av dan simmar fiskarna bara runt som vanligt!
            All romm läggs inte samtidigt utan dom lägger mellan ca 3-10 ägg om dan.
            Äggen kläcks efter ca 10-12 dagar.
            Med mycket växter speciellt flytväxter så klarar sej många yngel, föräldrarna är inte så benägna att äta sina yngel heller som en del andra regnbågsfiskar.
            Jag hade mina i ett eget 150 liters akvarium där dök det upp små yngel vid ytan varje dag som jag fångade upp och la för sej själv i annat akvarium, födde upp dom med nykläckt artemia och finfördelat torrfoder.
            Thaifighter
            Jag får skaffa lite flytväxter och javamossa till dom då, är rätt kul att se dom på morgnarna när solen går upp då är dom som livligast, dom är iofs mycket trevliga det mesta av dagen skulle inte vilja vara utan dom.
            Tack för ditt inlägg gav lite mer info.
            \\

Kommentar

• Sonja
              • October 2003
              • 7357

Om du lägger ner en likadan lekmopp som man har till killis kan du plocka rom och flytta till ett annat kar där dom kan kläckas i fred, eller så flyttar man hela moppen och hänger in en ny till de vuxna.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid rommen tog på sig att kläckas, men typ 6-8 dygn har jag för mig.
              Rommen är helt klar och ser ut som små oljedroppar på ca 1 mm.

Ynglen simmar bara i ytan i början och man kan ge dom något foder i vätskeform som JBL Nobil fluid i början.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• netweaver
                • May 2006
                • 486

Ok ska testa, har ingen så jag får väl köpa en och prova.
                Tack för tipset.
                \\

Kommentar

• Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

En sån lindar du ihop själv av syntetgarn i någon lämplig färg som svart, brunt eller grönt kanske.
                  Ta en bok och linda en massa varv runt boken. Sen knyter du ihop trådarna i ena änden och klipper upp dom i andra så det blir sen en mopp. Överdelen kan du t ex fästa i en kork så kan moppen flyta runt i karet eller så sätter du fast den i en hörna i karet.
                  Alltid nyfiken!

Kommentar

• netweaver
                    • May 2006
                    • 486

Ursprungligen postat av Sonja
                    En sån lindar du ihop själv av syntetgarn i någon lämplig färg som svart, brunt eller grönt kanske.
                    Ta en bok och linda en massa varv runt boken. Sen knyter du ihop trådarna i ena änden och klipper upp dom i andra så det blir sen en mopp. Överdelen kan du t ex fästa i en kork så kan moppen flyta runt i karet eller så sätter du fast den i en hörna i karet.
                    Ska den gå ända ner till botten eller? Får väl jaga rätt på garn nånstans och pröva värt ett försök ialla fall.
                    \\

Kommentar

• Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

Nej den kan vara kanske 15-20 cm. Tänk flytväxtrötter
                      Men ta syntetgarn som inte ruttnar så fort. Jag brukar använda såna där pyttesmå buntband att sätta ihop moppen med och sätter fast ett buntband som en ögla upptill. Då kan jag fästa moppen på olika sätt beroende på hur karet ser ut. Men man tar vad man har. Det är inte så himla noga.
                      Alltid nyfiken!

Kommentar

• Svanvik
                        • November 2006
                        • 38

Vill dena art ha salttillskott i vattnet (i så fall hur mycket) eller räcker det med lite koralsand i filtret?

Kommentar

• netweaver
                          • May 2006
                          • 486

Ursprungligen postat av Svanvik
                          Vill dena art ha salttillskott i vattnet (i så fall hur mycket) eller räcker det med lite koralsand i filtret?

Inte vad jag vet mina trivs och färgar ut bra utan iallafall
                          \\

Kommentar

• Svanvik
                            • November 2006
                            • 38

Vad har ni för vatten i Malmö? Misstänker att det är hårdare än det vi har i Göteborg.

Kommentar

• netweaver
                              • May 2006
                              • 486

Ursprungligen postat av Svanvik
                              Vad har ni för vatten i Malmö? Misstänker att det är hårdare än det vi har i Göteborg.

PH 8.2-8.4 enligt vattenverket vet inte vad ni har där uppe.
                              \\

Kommentar

Arbetssätt...