Sjuk kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niknaz
    • December 2006
    • 2

    Sjuk kampfisk?

    Jag har haft min kampfisk i 1 år och några månader. Jag vet inte riktigt hur länge dom brukar leva men min fisk verkar ha blivit sjuk. Han äter knappt nått och verkar inte kunna simma så bra. Innan brukade han dyka upp så fort man närmade sig skålen men nu ligger han bara på botten. Han simmar upp och försöker äta lite men sjunker sen ner igen. Jag märkte också idag att maten sjunkit ner men han äter fortfarande inte.

    Vad är det för fel på honom och vad kan jag göra?
  • MrHankey
    • October 2006
    • 65

    #2
    Kampfiskar brukar, vad jag har hört, bara leva i ett par år (eller kanske 2-4), så det är mycket möjligt att han har kommit in på slutklämmen i livet. Det där du skriver om att maten har sjunkit till botten tycker jag inte låter bra, eftersom att mat som bara ligger & ruttnar påverkar vattenvärdena på ett negativt sätt. Även om han nu dör pga. ålder så vill man ju att han ska ha bra vatten på slutet också, & i skålar (som ofta har en mindre vattenvolym) så är det ju extra lätt hänt att vattnet påverkas.

    Hur länge har han vart sjuk förresten? Ser han ut att lida av det så är det kanske snällast att hjälpa honom till "fiskhimlen"..

    Kommentar

    • Rein
      • March 2006
      • 30

      #3
      Kampfiskar blir som tidigare skrevs bara ett par år och ofta är dom runt ett år när dom kommer till djuraffären. Jag skulle säga att det är åldern. Hur stort är karet han bor i? vilken temperatur har vattnet?

      Kommentar

      • Pumis
        • December 2006
        • 118

        #4
        Denna sidan är lite rolig, då det visar vilka fiskar som blir så och så gamla. Vet dock inte om de stämmer exakt, men intressant är det! Man får nog ta detta med en liten nya salt. Står att kampfiskar blir ca: 3-4 år.


        Mvh//Hanna
        Senast redigerad av Pumis; 11 December 2006, 11:03.
        Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

        Kommentar

        • cesar.ylva
          • December 2006
          • 2

          #5
          Kanske du kan pröva att lägga i 3 dagars foder i akvariet så får din kampfisk i alla fall i sig näring

          Kommentar

          • Niknaz
            • December 2006
            • 2

            #6
            Tack för alla svar!
            Han har varit sjuk i snart en vecka. Jag blev orolig över att han knappt rörde på sig och inte åt sin mat. Jag ska byta vattnet och se hur det går. Han ser allmänt trött och sliten ut så jag antar att det är åldern men jag ska kolla i närmaste djuraffär om han kanske är sjuk. Han ser lite blek ut och jag läste om nån slags infektion eller liknande. Fåt hoppas på det bästa.
            Tack igen!

            Kommentar

            Arbetssätt...