Torv och killies

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    Torv och killies

    Kan någon förklara detta med torv till killies? Hur mycket skall man lägga i akvariet? Varför skall de ha torv - vattenvärden? Skall olika killies ha olika mycket torv? Hur länge håller sig torven? kan man koka all torven samtidigt och förvara den någonstans, eller måste man koka bara så mycket man skall ha just då?

    Kommer nog på fler frågor senare...

    /Matsvin.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag tänker mej inte försöka mej på att besvara alla de här frågorna.
    Vore det inte bättre att avgränsa frågorna något?

    Men jag ska svara lite grand. Torv används oftast som leksubstrat - gärna fibertorv till Fundulopanchax-arter t ex men granulär torv till bottenlekare och "dykare" - mer torv till de senare givetvis.
    Jag har torven till mina årstidare i olika typer av krukor, vaser eller liknande.
    Torven kan oftast återanvändas om den inte blir alltför nedskitad genom att användas som rent bottenmaterial.
    Man kokar torven för att få den sjunka och mängden beror givetvis på vilken mängd man behöver. Jag har en bal på 150 liter så det är ju ingen mening att koka allt. Uppkokad torv har jag i en hink varifrån jag tar vad jag behöver allteftersom. Den kommer nog att räcka fram till pensioneringen. .
    Torv har en del positiva egenskaper förutom att man en gång i tiden upptäckte att det var ett utmärkt leksubstrat för årstidsfiskar. Det finns antibakteriella och hormonella egenskaper bland annat. Det färgar också vattnet snyggt och sänker pH till mer lämpliga värden än kranvattnets för de flesta killis.
    Alla killis (t ex en del lyktögon och växtlekare) behöver inte torv.
    PS man bör koka om torv om den flyttas mellan olika arter för att förhindra att ägg följer med.


    Om du vill ha mer specifika svar tycker jag du bör precisera frågorna åtminstone lite grand.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Matsvin
      • April 2006
      • 254

      #3
      Tack för svar!!

      Problemet var ju att jag hade ingen aning om hur kopplingen mellan killies o torv funkar!! Men nu vet jag lite mer i alla fall!! Är ju nybörjare på killies, ju :-)

      Så torven sänker bara pH och påverkar inte andra vattenvärden?

      Kan man ha för mycket torv i ett akvarium, dvs kan killisarna må dåligt om man har i massor med torv?

      Det var så kul detta med killies, så det blir nog fler framöver...

      /Matsvin.
      Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Sitter och funderar på detta med torv och killis.. Jag har en del killis, men bara växtlekande killis och jag har ingen torv.. Jag vet att du iallafall har Fundulopanchax gardneri Matsvin... de har jag också, de är ju växtlekare. Var de dessa du skulle ha torvbotten till ? Eller andra projekt ?

        Men Erikthur... du som har koll på detta, rekommenderar du även torv till Fundulopanchax gardneri ?

        Hänger på lite i denna fråga ..

        Hälsn Robban

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Man kan ju klara sej utan torv även för Fp gardneri - men fibertorv är där ett bra leksubstrat.
          Själv har jag den närbesläktade Fp nigerianus "Makurdi" utan torv.
          Jag har kört ner en bottenmopp i en kruka hos dom för leken deras.

          JJ Scheel menade dock att torv behövdes för många arter för att de skulle bli könsmogna men det är ju klart att för de arter som klara sej utan torv går det ju bra för ändå.
          Och de arter som behöver det men inte får det försvinner ju efter ett tag...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            Mina lekte i javamossa och i ett annars oinrett akvarium... det fungerade bra, nu har jag en stor grupp som går ihop utan javamossa.. men då leker de bland flytväxter och lite trassel med Hornsäv o liknande... hade inte alls tänkt de skulle leka där.. men är en grupp på 30-40 fiskar och där kommer yngel o ungfiskar lite hela tiden.. men tror att Gardneri är bland det lättast att ha, men ska fixa lite torv i ngt akvarium jag också.. men förstår inte riktigt hur man håller rent ?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ett kort svar blir väl att dom tager vad dom haver och vill dom så vill dom.
              Det finns bottenlekare som hittar några bladslamsor i ett hörn och låter det duga.
              Mina Fp gardneri Nsukka som jag hade på 1980-talet lade sina ägg både här och där - fibertorv, javamossa, flytmopp, ceratopterisrötter med tror jag.
              Driften är onekligen stark.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • BengtO
                • May 2005
                • 216

                #8
                Hej
                Är absolut ingen expert på ämnet men har blivit så förtjust i torv att jag använder det till fler arter än killis bl.a boraras, tetror, microrasboror. Torven ger glasklart vatten med mycket låg algväxt och fiskarna leker. Jag gör delvattenbyten det är den enda rengöringen. Efter nåt år byter jag ut torven. Jag använder 11l burkar.

                Kommentar

                • Baby5hawt
                  • January 2007
                  • 80

                  #9
                  Råd om hur man odlar Killis???

                  Jag köppte någon månad sedan en killi hane och 2 honor, Skulle vilja försöka odla dem. Är det någon här som har lite tipps och råd hur man gör för att lyckas??? Min art som jag har heter Fundulopanchax gardneri (Blå lyrstjärtskilli) på svenska tror jag. Har läst på internet att man ska plocka upp äggen och låta dem torka sedan ha dem svagt fuktigt i en plastpåse på ett mörkt ställe 4 månader innan man åter stoppar ner dem i akvariumet igen.

                  Måste dem verkligen ligga 4 månader och vänta i en plastpåse??
                  Eller går det bra att ha dem i akvariumet liggande hela tiden tills dem kläcks.
                  är så ny i det här...
                  Baby5hawt

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen postat av Baby5hawt
                    Fundulopanchax gardneri:
                    Måste dem verkligen ligga 4 månader och vänta i en plastpåse??
                    Eller går det bra att ha dem i akvariumet liggande hela tiden tills dem kläcks.
                    Äggen kan vatteninkuberas och kommer alltså att kläckas i akvariet om du lämnar dom där. Men sedan kan ju ynglen snabbt bli uppätna i akvariet. Vad gäller "torktiden" i fuktig torv är det lämpligare med cirka 5 veckor. Man får också en samtidig kläckning med den metoden, dvs likstora yngel, vilket är en fördel.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Baby5hawt
                      • January 2007
                      • 80

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Äggen kan vatteninkuberas och kommer alltså att kläckas i akvariet om du lämnar dom där. Men sedan kan ju ynglen snabbt bli uppätna i akvariet. Vad gäller "torktiden" i fuktig torv är det lämpligare med cirka 5 veckor. Man får också en samtidig kläckning med den metoden, dvs likstora yngel, vilket är en fördel.

                      Tack för ditt svar uppskattar det.......Men vad menas med vatteninkuberas? Har ett flertal akvarium hemma. Så efter att mina killis lagt sina ägg tänkte jag ta ut föräldrarna till ett annat akvarium så dem inte stör ynglen. Är ett 12liters akvarium lagom för att dem ska börja leka?
                      Vet du om det är nödvändigt med torv eller går det bra med akvariesand? och var man får tag på torvi så fall?
                      Baby5hawt

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        se i övrigt denna tråd:
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • landstrykeren
                          • July 2006
                          • 440

                          #13
                          Har kokat lite torv nu, men den flyter, sjunker det efter ett tag eller?

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Det kan ta en eller ett par dagar innan den sjunker helt även om man kokat ur luften ur den.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • landstrykeren
                              • July 2006
                              • 440

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Det kan ta en eller ett par dagar innan den sjunker helt även om man kokat ur luften ur den.
                              Ok, tack för svar. Frågan är ju om man ska ta ur fiskarna och ha dom och växterna i en hink tills imorrn?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...