Gurami problem!Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qharma
    • September 2006
    • 71

    Gurami problem!Hjälp!

    Köpte En hane och en hona i Fredags av Blå gurami.. Gillade dessa fiskar eftersom de är lite större.Idag köpte jag två till två honom mosaikgurami eftersom dom sa i affären att man inte skulle ha två hanar..

    Men nu är det ett saligt liv i akvariet.. De jagar varandra.. Kan jag fått fel kön?? Mosaik guramisarna är yngre och något mindre.. Hanen ska väl vara den som har utdragen ryggfena va?? Isåfall är det bara en men varför detta jagande?? Det är hanen som jagar iväg dom två nya honorna..

    Hjälp!
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    ja det blir gärna så när det dyker upp nya i "hans teritorie" och han bör lugna sig så småningom ... om inte så är det nog omplacering som gäller!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Hur stort är akvariet? Jag tycker inte det låter som nån bra idé att ha både blågurami och mosaik i samma akvarium. Blåguramis brukar vara betydligt mer aggro än mosaik.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • peo
        • October 2002
        • 119

        #4
        De vill ha mycket plats...

        Kommentar

        • Qharma
          • September 2006
          • 71

          #5
          160 liter är akvariet.. fast de har lugnat sig nu.. Var bara de första timmarna igår..

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Min erfarenhet av gurami är att man kan ha ganska många arter i akvariet. Vi hade Guldgurami, mosaikgurami och marmorgurami i samma 200-liters akvarium och hade lugn och ro. Totalt 9 stora guramisar. Så satte vi i ett par Blå gurami och då satte he**et*t igång. De blå guramisarna satte fart efter alla andra guramisarna som bara sjutton. Vi lämnade tillbaka den blå hanen men då satte honan igång istället så hon fick fara tillbaka till affären hon med. När de blå väl var borta så återfann sig lugnet igen och de andra guramisarna fick ron tillbaka. Det funkade jättebra med mosaik och marmor tillsammans. Att vi inte har kvar dem idag beror på att vi blev lite bitna på ciklider och deras yngelvård och då platsade inte guramisarna längre.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Intressant, med tanke på marmorgurami är samma art som blågurami! Kan det vara så att de in den gruppen ni hade fick lära känna varandra från början?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Intressant, med tanke på marmorgurami är samma art som blågurami! Kan det vara så att de in den gruppen ni hade fick lära känna varandra från början?
                Nja, alla köptes pö om pö och sist i var de blå. Vi testade att flytta ut lite guramisar men det hade ingen effekt på aggresviteten hos de blå. Lugnt var det bara när de inte fanns i akvariet. Det är jätteknepigt men mina marmorgurami, guldgurami och vita marmorgurami var alla mycket lugnare temperamentsmässigt. Gurami har ju olika personligheter och det behöver inte nödvändigtvis vara så att ALLA Blå gurami är aggro, däremot är det vanligare att de är det. Några personer förklarade att det var för att de var närmare vildformen än marmorgurami men hur stor sanningshalt de uttalandena har är jag inte rätt person att avgöra utan jag kan bara konstatera att min erfarenhet av de blå var att de var mer revirhävdande än de övriga.
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lenmar
                  Gurami har ju olika personligheter och det behöver inte nödvändigtvis vara så att ALLA Blå gurami är aggro, däremot är det vanligare att de är det.
                  Ja så är det nog. Tycker mina mosaik är ganska coola, men nu har det visat sig att en ut av "honorna" egentligen var en ung hane så jag undrar hur det ska gå med två hanar och en hona Funderar på om jag ska omplacera honom...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Ja så är det nog. Tycker mina mosaik är ganska coola, men nu har det visat sig att en ut av "honorna" egentligen var en ung hane så jag undrar hur det ska gå med två hanar och en hona Funderar på om jag ska omplacera honom...
                    Exakt samma som vi hade med! Två honor och en hane där det visade sig att den ena honan var en hane. Dock var det aldrig något problem med denna sammansättningen eftersom de var aldrig så aggressiva utan funkade bra ihop. Hanarna är ju lite snyggare än honorna med sina röda bukar så det gjorde inte ont för ögat att vila på det karet heller .
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Bra att veta att de inte bråkade Men var det inte jobbigt för honan att vara ensam tjej med två hanar?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Bra att veta att de inte bråkade Men var det inte jobbigt för honan att vara ensam tjej med två hanar?
                        Näpps! Hon klarade sig fint!! Våra var som sagt inte så reviriga utan det rådde frid i karet.
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Trevligt
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...