Hjälp! Dvärggurami yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trakorio
    • August 2006
    • 41

    Hjälp! Dvärggurami yngel!

    Har fått en massa (säkert mer än 100st) Nykläckta Dvärggurami yngel i mitt akvarium.
    Har tagit ut honan och hanen så det är bara de kvar i akvariumet (50L)

    Vad ska jag göra nu för att hålla så många som möjligt i liv?
    ¤Föda?
    ¤Ljus?
    ¤Vatten?
    ¤m.m.?

    Tacksam för all hjälp!
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Du ska sänka vattennivån i början kanske till ca 5 cm.. sedan kan man höja detta sakta då de är mer frisimmande. Ngt spec med ljuset känner jag inte till.. men jag har ofta belysning på dygnet runt om jag har mkt små yngel, men detta gör vi nog olika med.. vattnet gör jag inget med i början.. börjar med att fylla på sakta med nytt vatten, då fiskarna är stora nog att äta mer " ordentlig " mat börjar jag med täta vattenbyten. Första fodert måste vara mkt smått.

    En laboratoriemonokultur av infusionsdjur (släktet Paramecium), rotatoria och hoppkräftors minsta naupliestadier har visat sig lämplig som första föda. Man kan "skapa" infusorier på flera olika vis. Man kan t.ex lägga hö eller bananskal i vatten så bildas dessa små organismer efter att par dagar,( jag har bara testat med hö ) men anar att du kanske inte hinner göra detta. Då kan man också köpa i akvariebutiken ngt som heter Liquifry. Det är ett litet foder som man kan droppa ner till dem. Detta kostar ca 60:-. Ungefär efter 10 dagar kan de klara av att ta nykläckt artemia.

    Så det är lite pyssligt att föda upp dessa yngel och hoppas att det går bra för dig. Annars till nästa kull...

    Jag har inte odlat alls mycket labyrintfiskar och hoppas det kommer ngn annan in o rättar mig eller lägger till fler tips till dig,

    Hälsn Robban

    Kommentar

    Arbetssätt...