Hjälp - Regnbågsfiskar i förvandling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    Hjälp - Regnbågsfiskar i förvandling

    Har ett stim vackra fiskar som jag köpte för ett halvår sedan under namnet "regnbågstetra". De har vårdats som tetror och lever med tetror. Men ack så man kan bedra sig. Nu har det visat sig att de inte alls är tetror utan hör till familjen Melanotaenia. Ett par ser ut som bilden här på zoopet:



    Sen har jag också gula och roströda varianter ungefär som den första bilden här:



    Ett par av dem har börjat bete sig lite konstigt och eftersom de plötsligt har förvandlats från tetror (som jag kan) till regnbågsfiskar (som jag inte alls begriper mig på) så behöver jag hjälp!

    Fråga 1:

    Av och till simmar de runt på ett sätt som gör att jag undrar över om det är fråga om lek? De cirklar runt, verkar inte nafsa eller så, ofta en liten bit ifrån övriga i stimmet. Men - konstigast av allt - de får precis som ett skarpt gulgrönt lysande band från munnen upp över ryggfenan just då - och bara då. Jag var först helt säker på att det var någon sorts reflektion från ljuset, men nu är jag lika säker på att det inte är ljuset. Eller? Vad håller de på med? Lek? Verkar må bra i övrigt.

    Fråga 2:

    Hur vill dessa fiskar ha det? Tittar man på informationen här på zoopet så verkar det ju som om jag har ok temperatur, 24 grader i deras akvarium och tillräckligt med utrymme har de också. Men föda då? De har bara fått granulatfoder... Har ett tättslutande lock i deras burk, tur eftersom de tydligen kan hoppa! Jag trodde att de där rusningarna/skutten var panik av rädsla - inte något sorts artspecifikt beteende. De har inte sand i botten på sitt akvarium - sjösten. Bör jag byta? Har inga flytväxter heller - det är ju lock på och lite trångt. Hur löser jag det så de får det så bra som möjligt?

    Det här blev lite långt - hoppas ändå på hjälp, känns lite knepigt att plötsligt ha en främmande art som jag kanske har misskött. Rolig fisk förresten, såg trista ut i butiken för ett halvår sedan - men oj så vackra färger nu! Nyfikna, lite försiktiga och lekfulla på samma gång. Fredlig mot de mindre tetrorna.
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Fisken du har kallas 'neonregnbåge', Melanotaenia praecox
    Den är en lättskött och vanligen småvuxen regnbåge. De små uppgörelser du ser är antingen en hane som försöker få en hona att leka - leker gör de mycket & gärna - eller två hanar som försöker imponera på varandra.

    De äter allt vanligt akvariefoder, t.ex. torrfoder och pellets och granulat, plus att de förstås gärna tar frysfoder.

    Hoppar gör de, som du hört.

    Finns inte så mycket att säga om den, det är en trevlig och fredlig sällskapsfisk. De har inga särskilda krav, så behåll du ditt grus etc som det är.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Piccola
      • September 2006
      • 175

      #3
      Jag läste att de är temperaturkänsliga i samband med vattenbyten - hur noga är det, brukar ju känna efter lite på ett ungefär i samband med vattenbyten - duger det eller bör man vara mer noga?

      Hur är det med behov av syresättning av vattnet? Åtgärder?

      Lämpliga växter? Just nu känns det som om hela biotopen är fel och eftersom det är regnbågarna som har störst behov av fri yta ska jag nog flytta tetrorna till annat akvarium...
      Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
      Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Får jag passa på att ställa en fråga?
        Jag har oxå dessa Regnbågsfiskar sen nån månad.
        De är verkligen hemskt trevliga, men NÄR hoppar de? Jag har aldrig sett tendens till det.

        När jag fixar i akvariet och har locket av, står de mot botten och hoppar definitivt inte. De är lite hariga, har jag märkt.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Piccola
          • September 2006
          • 175

          #5
          Ja visst är de lite försiktiga ibland, lättskrämda rent av. Men inte alltid. Mina kommer ofta fram och "följer efter" när jag flyttar mig till andra sidan av akvariet. En av dem brukar tom nosa på mig om jag bökar runt. Nu inser jag att han tror att jag är mask eller nått ätbart...

          Men ibland får de "spel" och far fram så jag tror de ska bryta nackarna mot glaset - de dunsar i... Har gjort en del skutt vid filtret och simmar gärna runt i "strömmen. Vet inte om det är vid speciella tillfällen de hoppar, jag har som sagt trott att det var rädsla/panik...

          Någon som vet mer?
          Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
          Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            1) Det där med att de skulle vara känsliga för vattenbyten är rent nys. De är inte ett dugg känsliga.
            2) De har inga jättekrav på syresättning. Normal akvarieskötsel duger bara fint.
            3) Rör inte om ditt akvarium, det låter ju som om regnbågarna trivs (och inte bryr de sig vilka växter du har).

            Svea: regnbågarna hoppar på natten, om de blir skrämda. Då sätter de tokfart åt vilket håll som helst - ibland snett uppåt. Då är det bra med glas.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Aha, och jag har ju inte glas! Men ett heltäckande lock förstås, det lär väl räcka?

              Men vad skulle de bli skrämda av, åskväder, nån granne som festar eller vad?

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Fiskar kan bli skrämda av vadsomhelst, men ofta är det nån 'nattarbetande' fisk som skrämmer de andra när de står och sover.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Nämenoj! Tror du det klarar sej med plastlocket då? Om det skulle bli flygtur av?

                  Vem skulle inte bli rädd om nån jobbade i sovrummet på natten?

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Är plastlocket hyfsat tätt är det säkert OK.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Piccola
                      • September 2006
                      • 175

                      #11
                      "Natthoppen" känner jag igen! Har datorn i samma rum som "deras bostad" och går jag förbi lite för hastigt kan det bli liv i luckan. För att inte tala om en gång när jag skulle torka av glaset på utsidan. Tetrorna brydde sig inte alls - men Regnbågarna trodde nog att ett verkligt monster var på väg. De gömde sig hur länge som helst ihoptryckta i ett hörn bakom filtret. Ärligt talat fick jag dåligt samvete för att ha skrämt dem så...

                      Men hur petig ska man vara med att det ska vara ett tätt lock? Jag har ett lock som i och för sig är heltäckande, men det finns ju en mindre sidoöppning där sladdar etc går ut. Känns överdrivet att börja fundera på att täppa till det, men tja?
                      Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                      Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Jag har och har haft en del olika regnbågsfiskar. Både lite större och små varianter.
                        Två gånger har jag råkat ut för att någon av de lite större varianterna har hoppat ut genom det ganska lilla hål som sladdarna till värmare och pumpar går ner genom och hamnat mellan täckglas och ljusramp... och dött. Jag har ett pumphuvud precis under hålet i täckglaset så det är lite otur att dom kommit ut tycker jag. Men antagligen har de hamnat i det "grunda" vattnet där och snärtat upp sig genom hålet.
                        Lite flytväxter med rötter som hänger ner gillar dom, dom leker på mornarna och lägger rommen i flytväxtrötterna.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Piccola
                          • September 2006
                          • 175

                          #13
                          ojojoj, jag får nog lov att fundera på heltäckande heltäckning utan kryphål... Har också pump precis vid hålet och de håller gärna till i närheten så tja, det finns kanske större risk än jag trodde.

                          Har du tips på lämpliga flytväxter till regnbågarna?
                          Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                          Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #14
                            Jag har löst problemet (tror jag!) såhär:
                            Jag trycker in en sudd tylltyg i hålen baktill. Tyllen är lite styvt och släpper samtidigt igenom luften bra, samt täpper till hålet ordentligt så de inte kommer ut den vägen. Det har jag i alla karen med tanke på räkorna oxå.

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Piccola
                              • September 2006
                              • 175

                              #15
                              Jag ska se vad jag kan hitta för att täppa till hålet - tack för tipset svea!
                              Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                              Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...