Min lilla hane och lite uppdatering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    Min lilla hane och lite uppdatering

    Hej!


    Nu har jag inte skrivit här sedan mitt kaosartade rop på hjälp med mitt första kar då jag var väldigt.. okunnig..


    Tyvärr fick en del fiskar sätta livet till, ynk, men i gengäld så försöker jag göra det så dunderbra det går för de jag har! [dock så har de två svarta skalarerna fått ett nytt 200liters hem för sig själva hos en dam i kungälv] Men den sista aggressiva kannibalsorgmanteltetran dog för någon dag sedan, men så var han ju dessutom rätt stor och ett par år och hade fått något knas med hakan. Tråkigt ändå dock.

    Men - de glada nyheterna var det!

    I mitt 30liters går det just nu en mycket vacker röd kampfiskhane, double/crowntail, i en 10litersburk har jag temporärt en till kamphane, en röd veiltail som jag gärna vill byta, har lagt annons på eniro [har ni en i annan färg i GBG så hör av er!] han är mycket söt as well.

    I mitt pridekar på 100liter har jag 60 glödbandstetror [så fina!] och en orange/svart kamphane, double-tail [gillar dem] samt en siamesisk algätare.

    Så allting funkar finfint! Ska ta ett krafttag med växterna, har beställt av magic_fingers här på zoopet, och de ska få en massa grönt och massa flytande allesammans. Snart skall jag införskaffa 2 nya, ett 54liters till kamphane eller hona, ett 60cmx30x30 [har inte räknat ut literna ännu] och ett eller två större.... Så det växer!

    Blivit vansinnigt fast och funderar på att försöka odla kampisar och/eller glödbandstetrorna [som ska få flytta till ett stort ensamma med mörk botten och värsta lyxen] och kanske införskaffa en annan fisksort till de nya!


    Men ja, när det gäller kamphanen, den röda crowntailen, så simmar han runt och spänner sig och tar jättedjupa andetag/spärrar liksom ut gälarna - som ödlor och sådant gör, tänkte att han kanske har för ljust eller för lite växter och kommer som sagt att ordna detta men vill bara försäkra mig om att han inte är sjuk så därför skrev jag allt detta!

    Hoppas någon orkar läsa och tack tack tack till alla vänliga själar som har hjälpt mig innan och verkligen inspirerat mig till att lära mig mer om akvaristik! Det är en underbar hobby!


    kramar från fifi
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.
  • Rein
    • March 2006
    • 30

    #2
    Låter som fina fiskar

    I 54 liters kan du ha en 3-4 honor, brukar se snyggt ut med mycket växter. Kan det vara så att din hane ser sig själv i en reflektion i glaset? dom känner inte igen sig själva och får för sig att det är en annan hane och vill då hävda sitt revir och skrämma den andra. Om han beter sig normalt i övrigt är han nog inte sjuk.

    Kommentar

    • Erk
      • September 2006
      • 43

      #3
      Håller med om att glödbandstetrorna är otroligt snygga fiskar. Har just nu 6 st i mitt kar, funderar på att skaffa några till. Och dom är inte bara vackra att se på utan också väldigt intressant i betendet. Hehe 60 st glödbandare måste vara en som en dröm .
      Jag skriver låtar åt Mats Rådberg....2 stycken.

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        erk:
        oh ja! De är helt underbara att titta på! Och de stimmar så vansinnigt fint dessutom, när jag skaffat ett 160 med svart sand ska jag lägga upp bilder, är övertygad om att det kommer vara så äckligt snyggt verkligen..

        rein
        True, kamphonor då? Hihi, kanske det till och med blir odling då.. En utav de röda bygger skumbo hela tiden, tyvärr har jag inte så många flytväxter just nu så det lägger sig bara i kanten, men flitig är han verkligen.

        Hmm.. det kanske han gör.. tittade till honom nyss och han har slutat, men kanske så såg han sig själv då, ska "distrahera" med en massa växter dessutom. Annars så kan det ha varit så att han såg en utav min hunds leksaker, den är knallig i färgen och låg på hyllan bredvid hans kar.. Så det blir till att gömma dem!!
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • Rein
          • March 2006
          • 30

          #5
          Det skulle jag ha i karen men jag är ju bettafreak . Trevligt att han bygger skumbo, kampfiskar måste inte ha flytväxter utan du kan låta andra växter ha blad nära ytan. Det han kan behöva är nått att "ankra" det vid.

          Det är mycket möjlligt, ta bort leksaken för säkerhets skull. Men som sagt om han inte gör så hela tiden och verkar sjuk i övrigt blev han nog bara distraherad.

          Lycka till med ev. odling ska själv dra igång ett avelsförsök snart

          Kommentar

          • fifi
            • August 2006
            • 695

            #6
            Hihi, jaaa.. alla skall vi den vägen vandra.. Känner samma, har 3 pojkar nu, en i varje kar haha..
            Okej, just nu har han inget att ankra i, tyckte mest han var så söt när han bubblat runt och byggt och donat.

            Men den spänniga har slutat nu och är en väldigt frisk kille, och leksaken får stanna på golvet hihi... skönt, blev nästan lite orolig där, han är så fin!
            mvh
            Fifi

            I'm so cute, I poop rainbows.

            Kommentar

            • Thomas&Anna
              • January 2006
              • 1030

              #7
              Ursprungligen postat av fifi
              Hej!


              Nu har jag inte skrivit här sedan mitt kaosartade rop på hjälp med mitt första kar då jag var väldigt.. okunnig..


              Tyvärr fick en del fiskar sätta livet till, ynk, men i gengäld så försöker jag göra det så dunderbra det går för de jag har! [dock så har de två svarta skalarerna fått ett nytt 200liters hem för sig själva hos en dam i kungälv] Men den sista aggressiva kannibalsorgmanteltetran dog för någon dag sedan, men så var han ju dessutom rätt stor och ett par år och hade fått något knas med hakan. Tråkigt ändå dock.

              Men - de glada nyheterna var det!

              I mitt 30liters går det just nu en mycket vacker röd kampfiskhane, double/crowntail, i en 10litersburk har jag temporärt en till kamphane, en röd veiltail som jag gärna vill byta, har lagt annons på eniro [har ni en i annan färg i GBG så hör av er!] han är mycket söt as well.

              I mitt pridekar på 100liter har jag 60 glödbandstetror [så fina!] och en orange/svart kamphane, double-tail [gillar dem] samt en siamesisk algätare.

              Så allting funkar finfint! Ska ta ett krafttag med växterna, har beställt av magic_fingers här på zoopet, och de ska få en massa grönt och massa flytande allesammans. Snart skall jag införskaffa 2 nya, ett 54liters till kamphane eller hona, ett 60cmx30x30 [har inte räknat ut literna ännu] och ett eller två större.... Så det växer!

              Blivit vansinnigt fast och funderar på att försöka odla kampisar och/eller glödbandstetrorna [som ska få flytta till ett stort ensamma med mörk botten och värsta lyxen] och kanske införskaffa en annan fisksort till de nya!


              Men ja, när det gäller kamphanen, den röda crowntailen, så simmar han runt och spänner sig och tar jättedjupa andetag/spärrar liksom ut gälarna - som ödlor och sådant gör, tänkte att han kanske har för ljust eller för lite växter och kommer som sagt att ordna detta men vill bara försäkra mig om att han inte är sjuk så därför skrev jag allt detta!

              Hoppas någon orkar läsa och tack tack tack till alla vänliga själar som har hjälpt mig innan och verkligen inspirerat mig till att lära mig mer om akvaristik! Det är en underbar hobby!


              kramar från fifi

              Det är ett normalt beteende, det är så han gör för att imponera på honorna.
              Thomas & Anna

              www.annaothomas.com

              Kommentar

              • Matsvin
                • April 2006
                • 254

                #8
                60 stycker glödbandstetror låter nästan frö bra för att vara sant, det är en av mina favorittetror... Bara så himla vackra!

                Har du några foton dem än?

                /Matsvin.
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                Kommentar

                • fifi
                  • August 2006
                  • 695

                  #9
                  inga direkt bra bilder ännu, men så fort mitt nya med svart sand och bakgrund kommer igång skall jag fota sönder.. de är så vackra! verkligen snyggast i världen, neoner är fina men har inget att komma med här..
                  och jag blev så glad för zoocenter i bäckebol hade rea - 49 för tio, alltså blev det först 20.. några dagar senare 40 till så det kan jag tipsa om om någon bor i göteborg!

                  thomas&anna - jag har inga honor ännu.. :S men han kanske övar
                  mvh
                  Fifi

                  I'm so cute, I poop rainbows.

                  Kommentar

                  • Thomas&Anna
                    • January 2006
                    • 1030

                    #10
                    Ursprungligen postat av fifi
                    inga direkt bra bilder ännu, men så fort mitt nya med svart sand och bakgrund kommer igång skall jag fota sönder.. de är så vackra! verkligen snyggast i världen, neoner är fina men har inget att komma med här..
                    och jag blev så glad för zoocenter i bäckebol hade rea - 49 för tio, alltså blev det först 20.. några dagar senare 40 till så det kan jag tipsa om om någon bor i göteborg!

                    thomas&anna - jag har inga honor ännu.. :S men han kanske övar
                    Ham vill väl inte göra bort sig den dag du skäpper i en hona!!!!! Min egen uppfödda kampfiska hane har hållit på så sen han var ca 2månader och han har ännu inte träffat någon hona.

                    Anna!
                    Thomas & Anna

                    www.annaothomas.com

                    Kommentar

                    • fifi
                      • August 2006
                      • 695

                      #11
                      hihi det har ni nog rätt i!!
                      Vilken tur de har då, för den åttonde får jag fyra kamphonor i present av min pojkvän som ska integreras i karen, har inte bestämt exakt var men tillsammans med pojkarna om de trivs och inte bråkar, annars får de ett eget.
                      mvh
                      Fifi

                      I'm so cute, I poop rainbows.

                      Kommentar

                      • fifi
                        • August 2006
                        • 695

                        #12


                        Sådär, precis skaffat en zoon och här i finns bilder på glödisarna!
                        mvh
                        Fifi

                        I'm so cute, I poop rainbows.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...