Normalt beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spazm
    • August 2006
    • 315

    Normalt beteende?

    Hade den stora glädljen att igår bevittna byggandet av skumbo i mitt akvarie. Det var mina Paradis Gurami (Macropodus opercularis) som var i farten. Jo, MINA (plural). Har efter mycket letande på nätet konstaterat att det måste vara 2 hanar både genom bilder och det jag läst.

    Det som förvånar mig är att man alltid läser att Macropodus opercularis alltid är väldigt agressiva mot hanar av samma art men dessa två verkar nästan försöka starta lek med varandra. De bygger skumbo ihopa, simmar runt varandra, spänner upp stjärtfenor och verkar allmänt visa upp sin allra bästa sida.

    Någon som varit med om detta? Känns inte som om det är helt normalt med homosexuella fiskar.

    www.ytan.nu/bilder/gay1.jpg
    www.ytan.nu/bilder/gay2.jpg

    Som ni ser så är de väldigt lika (dock har den på 1:an något längre anal fena medans 2:an har mycket längre ryggfena..)
    Senast redigerad av spazm; 25 September 2006, 08:02.
    Ad nocendum potenses sumus
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Tja, homosexualitet (eller iaf bisexualitet) har observerats hos flera däggdjursarter, så varför skulle den vara helt obefintlig bland fiskar?

    Den kan mycket väl vara så att de drar sig till varandra när det inte finns nån hona i akvariet. Antagligen skulle de börja bråka om det kom en hona in i bilden.

    Just guessing
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Jag har sett nåt liknande beteende hos mina guldgurami, honor i det här fallet. De slingrar sej runt varandra och verkar uppvakta varandra. Blandat med bråk förstås på gurami-vis.
      Men skumbo blir det ju inte när det gäller honor!

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • spazm
        • August 2006
        • 315

        #4
        Verkligen underligt i alla fall! Speciellt som de verkar så överrens när det gäller byggande av boet. Nåja, så länge de inte bråkar så är det 2 fina fiskar att titta på, absolut, så då får de väl fortsätta leva tillsammans!
        Ad nocendum potenses sumus

        Kommentar

        Arbetssätt...