Honungsguramin bildar skumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • InAm
    • August 2004
    • 2

    Honungsguramin bildar skumbo

    Detta är första gången det händer för oss i vårt akvarium. Hannen har ändrat färg, nåt mörklila inslag i det honungsgula och far runt som en galning. Väjer inte för att köra bort den 3 gånger större scalarhannen. Vad gör vi nu, vi har ett sällskapsakvarium med en massa fiskar, dock hyfsat mycket gömslen vad gäller växter och rötter. Akvariet behöver egentligen rengöras, jag skulle kunna göra försiktigt. Vi har ett 180-liters. Men då rubbar man väl hela skumboet? Det skulle ju vara kul om det blir lite yngel.
    InAm
  • peo
    • October 2002
    • 119

    #2
    Jättekul att guramierna leker. Honungsguramin är en helt underbar fisk.

    Men om ni ska lyckas föda upp några yngel behöver ni ha dem i ett akvarium för sig, åtminstone de första månaderna.
    Jag har ibland vid sådana här tillfällen lyckats "sleva" upp åtminstone några yngel, och flyttat dem. Men det är riskfyllt; ynglen är känsliga.

    Kommentar

    • InAm
      • August 2004
      • 2

      #3
      Kan meddela att vi har sett massor av yngel till att början med men nu är nog det mesta uppätet, eller så har ynglen inte överlevt helt enkelt. Det verkar som hanen sörjer, han står och väntar under skummet och fortsätter att uppvakta honan. Skulle vara kul att ha ett odlingsakvarium nån gång. Detta var vi inte beredda på med vårt hobby sällskapsakvarium. Vi får väl följa er proffisiga akvarister och läsa hur ni gör. Vi blandar hejfriskt med sorter. Vi har honungsgurami 2st (som omnämnts här), en scalarehanne (kungen i akvariet), boliviansk fjärilsciklid 2st, massor av kardinaltetra, kejsartetra, fantomtetra, flera algätare (vackra Ancistrus sorter), pansarmalar etc. Framför allt har vi vackra färger och ganska lugna fiskar i vårt akvarium. Dom är långlivade så jag tror att dom trivs, vi har sällan sjukdomar.
      InAm

      Kommentar

      Arbetssätt...