Fastnat för killis - vill ha tips om annan att försöka odla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Fastnat för killis - vill ha tips om annan att försöka odla

    På ett eller annat sätt ska jag få till en ny liten behållare för killis. Ev gör jag mig av med Endlers och då får jag över ett 37 liters akvarium. Skulle vilja ha ett eller flera par med växtlekare som funkar ihop tillsammans.
    Vet att det kan vara knepigt med hannar men några arter funkar ju ihop.

    Har redan Fp gardneri gardneri men är lite sugen på Chromaphyosemion (Aphyosemion?) bitaeniatum. På beskrivningar jag sett så skulle man kunna ha en grupp av dessa tillsammans. Nån som vet nåt om dem eller har förslag på andra?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har odlat bitaeniatum "Lagos". Eller rättare sagt, jag hade två honor och en hane och de lekte spontant i mitt sällskapsakvarium, men jag brydde mig aldrig om att rädda ynglen (det var i mitt tycke en ganska trist, brun, killi).
    Den var inte märkbart knepigare än gardneri, men verkade vara lite snällare och kanske lite mer tillbakadragen. Den var också något mindre.
    Tror inte du behöver göra dig av med dina endlers heller, de torde knappast bry sig om dem.

    EDIT: Har du varit i södermalms akvarieaffär än? Har du inte varit det, MÅSTE du besöka den, ägaren är en levande killi-legend, och det går minst ett femtital arter i butiken.
    Senast redigerad av Azur; 07 September 2006, 11:45.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • 30liter
      • March 2006
      • 136

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      ...det var i mitt tycke en ganska trist, brun, killi...
      Pratar vi samma killi? Jag menade nåt i den här stilen http://alfanita.com/fiskar/chrom_bit_afanyangan.htm

      Ursprungligen postat av Azur
      EDIT: Har du varit i södermalms akvarieaffär än? Har du inte varit det, MÅSTE du besöka den, ägaren är en levande killi-legend, och det går minst ett femtital arter i butiken.
      Jobbar i samma kvarter så det är klart det blivit några rundor dit! Han torde leva ganska gott på min lön

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av 30liter
        Pratar vi samma killi? Jag menade nåt i den här stilen http://alfanita.com/fiskar/chrom_bit_afanyangan.htm
        Ja, om det är samma eller inte kan man ju debattera, men min var mer åt det här hållet:
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av 30liter
          Jobbar i samma kvarter så det är klart det blivit några rundor dit! Han torde leva ganska gott på min lön
          I så fall är ju svaret givet - fråga Janne om råd helt enkelt.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag håller gardneri med cr. splendoplure och ep.Dageti dageti. De går bra tillsammans och jag får yngel på alla tre.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • 30liter
              • March 2006
              • 136

              #7
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Jag håller gardneri med cr. splendoplure och ep.Dageti dageti. De går bra tillsammans och jag får yngel på alla tre.
              MVH
              Magnus
              Kollade på cr. splendoplure och dom är ju jättesnygga! Fast på nedanstående sajt står det att hanarna bråkar med varandra och att de är ganska svåra att odla. http://www.killifish.f9.co.uk/Killif...endopleure.htm

              Tack för tipset dock. Himla vacker och färggrann. Helt i min smak. Inte omöjligt att jag försöker mig på den när jag blivit lite mer killi-erfaren.

              /Katarina

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Jag har inte odlat dem, de blir bara fler utan att jag gör något. Om jag skulle försöka att odla skulle jag säkert misslyckas.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • 30liter
                  • March 2006
                  • 136

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tropfrog
                  Jag har inte odlat dem, de blir bara fler utan att jag gör något. Om jag skulle försöka att odla skulle jag säkert misslyckas.
                  MVH
                  Magnus
                  Min ärliga spontana respons är... fy fan va orättvist. Somliga har gröna fingrar, andra "fiskfingrar". Jag har ingetdera.

                  Men okej. Jag ska fråga "min" killi-expert på Söder vad han tror. Han vet ju vilka firrar jag haft ihjäl .

                  Tack för tipset
                  /katarina

                  Kommentar

                  • erik l
                    • July 2005
                    • 308

                    #10
                    A.striatum är också en växtlekare som bara blir fler utan att göra nåt speciellt. javamossa och mat så klarar sig alltid nått yngel



                    mvh erik l
                    ________________
                    mvh erik l

                    Kommentar

                    Arbetssätt...