Första äggskörden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Första äggskörden!

    Måste bara berätta det eftersom jag blev så glad!!!
    Visserligen "bara" F. gardneri gardneri som verkar vara killivärldens motsvarighet till guppys i odlingssammanhang, men ändå...!

    Det är ändå en j**a skillnad för mig som är mer eller mindre ofrivillig "guppyodlare".

    Sen återstår bara att få alla kläcka samtidigt och få ynglen att överleva.

    Åh vad jag älskar min hobby ibland!

    /katarina
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vad kul! Lycka till med äggen!
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • glimten
      • May 2004
      • 150

      #3
      Roligt
      Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

      Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

      Kommentar

      • Ingela L
        • January 2004
        • 89

        #4
        Grattis!! Visst är det häftigt!!

        Mvh
        /Ingela
        180l Juwel Rio
        Barber
        Regnbågsfiskar
        Killis

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Trevligt att höra - hur många hittade du förresten?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • 30liter
            • March 2006
            • 136

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Trevligt att höra - hur många hittade du förresten?
            12 ägg i moppen, men det kan hända att det låg endel i torven också som jag inte såg. "Droppade" av torven och la i plastpåse och försökte "bädda ner" äggen jag hittade.
            Imorse gjorde jag en ny mopp-koll och kunde plocka 11 ägg. Bäddade ner dem i samma torv-påse.
            Fast jag är osäker på om jag har rätt fuktighet på torven. Tänkte plocka ägg under en vecka sen får paret gå tillbaka till sällskapsakvariet.

            Om jag räknat rätt så bör jag låta påsen ligga ungefär en månad från dagens datum innan jag lägger allt i blöt. På så vis kommer sista ägg-skörden ha legat i tre veckor. Är det okej?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av 30liter
              Om jag räknat rätt så bör jag låta påsen ligga ungefär en månad från dagens datum innan jag lägger allt i blöt. På så vis kommer sista ägg-skörden ha legat i tre veckor. Är det okej?
              Kanske en vecka till. Men ägg utvecklas inte alltid som det står skrivet i böcker eller på olika expert-sajter.

              Ibland kan man checka upp dem och se om dom fått ögon eller ej. Ibland går det snabbare och ibland tvärtom. Det beror bl a på temperaturen. I Västafrika är det normalt varmare än i Sverige. En gång fick jag placera ägg (från Östafrikanska arter) som inte ville utvecklas över frysskåpet i ett par veckor (där det var 28-30 grader) för att få fart på dem.
              När det gäller gardneri rekommenderar jag fortfarande i princip vatteninkubering men på 1980-talet testade jag torv ibland med gott resultat i alla fall vad gäller Nsukka-stammen.
              Med andra ord - funkar det inte med torven så försök med vatteninkubering.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • 30liter
                • March 2006
                • 136

                #8
                Tack för bra tips erikthur. Jag har förstått på dina inlägg att du är expert på det här. Jag har Nsukka så det går förhoppningsvis bra. Anledningen till att jag vill använda torvmetoden är att få äggen kläckta samtidigt. Har inte plats med massa småburkar som jag måste ha för att undvika kannibalism, (har läst att det förekommer bland yngel), samt att jag behöver kunna planera "barnpassningen" med matning osv.

                /katarina

                Ursprungligen postat av erikthur
                När det gäller gardneri rekommenderar jag fortfarande i princip vatteninkubering men på 1980-talet testade jag torv ibland med gott resultat i alla fall vad gäller Nsukka-stammen.
                Med andra ord - funkar det inte med torven så försök med vatteninkubering.

                Kommentar

                • 30liter
                  • March 2006
                  • 136

                  #9
                  Fortsätter på min gamla tråd för nu måste jag bara berätta att jag fått yngel!!! Så pyttepyttesmå, tom mindre än mina nyfödda endlers! Det blir en lång historia men dom som är intresserade....

                  Men det var egentligen inte meningen att kläcka dem nu. Jag trodde nämligen att den ena påsen med torv (jag delade upp den totala "skörden" på två påsar f säkerhet skull) var tom på ägg. Trodde att torven var för fuktig och att äggen kläckts i påsen och ynglen dött. Letade och letade men såg inte ett endaste litet ägg.
                  Sent igårkväll läste jag om odling av rödmunstetror eftersom jag har tre fina, friska honor som är rejält tjocka. Tänkte göra ett försök att odla dem även om de är svåra och jag är rookie, men man kan ju ha tur, eller hur? Eftersom jag är så lat så tänkte jag återanvända den färdiga torven vars killi-ägg försvunnit till odlingskaret för rödmunstetrorna. Orkade bara inte sätta igång och koka ny "sats" mitt i natten.
                  Så i med torven å på med akvarievatten. Kollade en sista gång att det inte fanns nåra ägg. Sen satte jag mig att surfa lite mer om tetrorna. När jag skulle lägga mig kollade jag om "torv-dammet" lagt sig och döm om min förvåning när jag skymtar rörelse bland torven. Fram med ficklampan och se på fan! Mängder med små bäbis-killi-ögon reflekteras i ljuset. Å hjälp! Det är egentligen för mycket torv i karet så botten är kanske 5 cm tjock på sina ställen. Rörde försiktigt och det dök upp begravda små stackare som inte lyckats ta sig upp.
                  Dom måste ha kläckts inom 2-3 timmar från att jag blötlade torven. Såg 10-15 st men är övertygad om att det finns fler, fast de kanske är begravda. Nåväl. Jag har ju en påse till.
                  Håhåjaja... så har man blivit killi-mamma oxå!

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Stort grattis till nedkomsten.

                    Även om man inte ser några ägg kan de finnas där.
                    Själv upplevt detta vid flera tillfällen.
                    Till och med jättekläckningar från arter med riktigt stora ägg som jag missat.
                    Minst två gånger under de senaste åren.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • 30liter
                      • March 2006
                      • 136

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Stort grattis till nedkomsten.

                      Även om man inte ser några ägg kan de finnas där.
                      Själv upplevt detta vid flera tillfällen.
                      Till och med jättekläckningar från arter med riktigt stora ägg som jag missat.
                      Minst två gånger under de senaste åren.
                      Tack! Turligt nog hade jag en burk nykläckt artemia, men tom dom ser jämförelsevis stora ut och jag såg aldrig att ynglen tog nån. La i ett knippe hornsärv i förhoppning att det finns nåt ätbart där.

                      Får se om gänget lever när jag kommer hem från jobbet.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...