Död kort efter leveransen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helenahklds
    • August 2006
    • 2

    Död kort efter leveransen?

    Hej!
    Jag köpte två dvärgguramis igår. När jag hade haft i dom i akvariet, så verkade dom inte alls må bra, honan dog nästan direkt, och hanen dog nu på morgonen.
    När jag hade i dom så la jag påsen i akvariumet, och hade i en kopp med akvariets vatten var 5e-10e minut, några gånger, för det är så jag har hört att man ska göra. Jag har alltid gjort så, och då har dom inte dött.

    Gjorde jag något fel?

    Vet någon nått bättre sätt att ha i fiskarna?

    tacksam för svar!

    /Helena
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Nej, du gjorde inte något fel. det är bara så att vissa fiskar inte klarar av frakten från zoobutiken och hem.
    Prata med zoobutiken och berätta vad som hände. Min handlare har den policyn att om fisken dör inom en vecka från hämtning, så får du hämta nya. Det de vill är att man tar med fisken in och lämnar ett vattenprov från ditt akvarium, så de kan kolla så värdena är okey.

    Mvh.Ida
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Du gjorde inget fel i inkoppningen men det vore intressant att veta vattenvärdena i ditt akvarium och för din del även i affärens. Är sklillnaden alltför stor så hjälper det inte med inkoppning.
      Bor du i samma kommun som affären ligger i - i så fall borde det inte vara någon större skillnad.
      Fanns det andra fiskar i ditt akvarium som stressade nykomlingarna?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Helenahklds
        • August 2006
        • 2

        #4
        Tack så mycket för svaren, det gjorde mig mycket lugnare

        Mina andra fiskar stressade inte upp dom, inte vad jag märkte iallafall.

        Jag ska tillbaka till djuraffären på måndag efter skolan, mina föräldrar hade vägarna förbi där och förklarade vad som hänt, så jag ska få två nya

        Kommentar

        Arbetssätt...