Finns det hopp för min kämpe??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vicki
    • April 2006
    • 80

    Finns det hopp för min kämpe??

    Hej.

    I tisdags förmiddag såg jag att en av våra guramis hade trasslat in sig i några växter och kämpade jätte mycket för att komma loss.
    Han låg med ena sidan mot gruset och har troligen därför slitit mycket på sin kropp.

    Jag plockade fram den lilla stackarn men den kunde inte simma. sidofenorna är alldeles sönderslitna och han ligger böjd mot bottnen. Men den andas och kämpade jätte duktigt hela tiden och vilade emellan åt så jag hade inte hjärta att avliva den. Kanske hade den en chans att överleva?

    I onsdags började jag försöka mata kämpen för att den skulle ha krafter att kämpa med. Den stackarn blir skräckslagen när den ser min stora hand men lugnar sig när den ser att jag har mat med mig. Jag håller maten framför fisken och han får i sig lite grann varje gång. Jag mmatar den nu mera tre gånger om dagen.

    Kan jag göra något mer? Eller förlänger jag bara den stackarns lidande?? den har ju fått en speciell plats i mitt hjärta eftersom den kämpar så tappert!

    kan någon hjälpa mig?
    Ancistrus bäbisar i karet!
    en liten bäbis i magen!
    Och massa bäbisar på hjärnan!

    LOVE LIFE!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Så länge den äter så finns det hopp. Jag skulle inte ta bort den innan man ser att den inte har en chans att överleva, tex ligger på bottnen utan att kunna simma upp.
    Men måste du handmata den eller är det för att inte de andra fiskarna ska komma åt maten först?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Vicki
      • April 2006
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Så länge den äter så finns det hopp. Jag skulle inte ta bort den innan man ser att den inte har en chans att överleva, tex ligger på bottnen utan att kunna simma upp.
      Men måste du handmata den eller är det för att inte de andra fiskarna ska komma åt maten först?
      jag måste hand mata den för den kan inte vända sig rätt eller ens simma upp. den ligger mestadels på samma plats i ett hörn av akvariet men försöker simma. Jag är rädd att kämpens "sim muskler" tynar bort... finns det nåt man kan göra för att hjälpa den simma igen?? eller är det bara tålamod och vänta och se?
      Ancistrus bäbisar i karet!
      en liten bäbis i magen!
      Och massa bäbisar på hjärnan!

      LOVE LIFE!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Är det såpass illa, så kanske det bästa är att ta bort den, för h*ns egen skull. Om den simmat lite så skulle den kanske klarat sig, men om den ligger på bottnen bara så verkar det kört .
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Vicki
          • April 2006
          • 80

          #5
          stackars liten... den har ju överlevt så länge så det gör så ont i mig att behöva göra det..
          Ancistrus bäbisar i karet!
          en liten bäbis i magen!
          Och massa bäbisar på hjärnan!

          LOVE LIFE!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag förstår dig, det är inte roligt att behöva ta bort fisk som man haft ett tag och tycker om. Men känn efter själv hur du vill göra, om du vill vänta och se så gör det, men händer det inget drastiskt så är det kanske bäst att ta bort den.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Vicki
              • April 2006
              • 80

              #7
              ok. tack för ditt snabba svar!
              Ancistrus bäbisar i karet!
              en liten bäbis i magen!
              Och massa bäbisar på hjärnan!

              LOVE LIFE!

              Kommentar

              • Vicki
                • April 2006
                • 80

                #8
                förresten.. läste nånstans att guramis andas luft ibland... är det därför det är svårt för kämpen att överleva eftersom han inte kan hämta luft?
                Ancistrus bäbisar i karet!
                en liten bäbis i magen!
                Och massa bäbisar på hjärnan!

                LOVE LIFE!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ja, de är labyrintfiskar och hämtar luft från ytan. Hur det funkar är jag inte så insatt i, men det är det säkert någon annan som är. Testa och sök i forumet, det finns säkert svar på det där.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Vicki
                    • April 2006
                    • 80

                    #10
                    oki, tack!
                    Ancistrus bäbisar i karet!
                    en liten bäbis i magen!
                    Och massa bäbisar på hjärnan!

                    LOVE LIFE!

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      fisken måste kunna hämta luft, annars kvävs den!
                      jag hade en gurami som blev av med hela stjärtfenan en gång. stackarn kunde knappt simma. jag la honom i en yngelbur som flöt runt i akvariet. jag matade honom i hans lilla bur. det tog några dagar, men sen växte hans fena ut igen.

                      vad är det för gurami? om det är en liten gurami (typ honung) kan du lägga honom i en sån yngelbur. där har han inte långt upp till ytan heller.

                      vad du än gör, spola inte ner fisken levande, den dör inte direkt. om du bestämmer dig för att avliva skär huvudet av den.. eller dunka en sten på den.
                      Lena-Maria
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Vicki
                        • April 2006
                        • 80

                        #12
                        Har inte uppdaterat hur det gick.... vår stackars kämpe började tillslut förlora fjäll... De andra fiskarna åt på den trots att den fortfarande levde så det fattades fjäll... Den ville inte heller äta så vi fick avliva den..

                        de två sista dagarna lyfte jag upp den till ytan på en "krukskärva" som jag grävde ner under fisken i gruset så att jag inte skulle ta i den direkt. Så gjorde jag ett par gånger om dagen i samband med att den hade fått mat. Ett par gånger om dagen försökte jag lätt vifta lite i vattnet så den fick "luft under vingarna" och kom upp lite från bottnen och kunde försöka simma men inget jag gjorde hjälpte. När den låg där så kom fiskar och naffsade på den så han förlorade fjäll. Efter att ha kämpat tappert i 4 dagar (tror jag det var) gav den stackarn upp.

                        R.I.P Kämpe!
                        Ancistrus bäbisar i karet!
                        en liten bäbis i magen!
                        Och massa bäbisar på hjärnan!

                        LOVE LIFE!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...