Asiatisk fisksoppa? :D

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeraphia
    • July 2006
    • 142

    Asiatisk fisksoppa? :D

    Hejsan!

    Tänkte starta upp ett asienkar (240 liter) och har lite funderingar på vad som ska bo däri. Jag älskar gurami och kommer ha en del sådana i, guldgurami, blå gurami, honungsgurami. MEN frågan är, kan man ha flera mindre stim av gurami? Då tänker jag kanske 2+4 (färre hannar) av en sort och så likadant med nästa? Jag vet inte om jag vill stoppa i någon stimfisk, har inte riktigt bestämt mig, men isf blir det kilfläcksrasbora eller drottningsrasbora.

    Kan man alltså ha (tex)

    20 kilfläcksrasbora
    2+4 honungsgurami
    2+4 guldgurami
    2+4 blå gurami

    ELLER är det bättre att ha ett par av varje guramityp?

    Hur fungerar det att ha två eller tre grupper av dessa fiskar?

    Angående algätare vet jag inte riktigt hur jag ska göra, vill inte ha några amanoräkor (faktiskt enbart eftersom de är så fula).

    Kanske ska förklara lite mer hur akvariet kommer se ut, det kommer vara aquaels svarta bakgrund (tycker den är riktigt snygg) och så svart sand, någon stor mangrove rot, en del bambu och så förmodligen lavasten (just stenpartiet har jag inte bestämt vilken sten det blir än). Sanden kommer vara ca 0,2-1,5 mm.

    Jag är inte ute efter en renodlad asiatisk biotop från ett särskilt område, utan väljer mer från världsdelen Asien.

    Frågorna är alltså:

    Kan man blanda guramis?
    Vilka andra fiskar skulle jag kunna stoppa i?
    Vilka proportioner av fiskar är lagom (antal fiskar av varje art)?
    Vilken typ av städpatrull ska jag satsa på?
    Täcker mina fiskar upp de olika områdena i akvariet?

    Samt givetvis:

    HAR JAG MISSAT NÅGOT?



    Tacksam för svar!
    ________________________________________________
    Man slutar inte leka för att man blir gammal -
    man blir gammal för att man slutar leka!


    www.villemo.com

    50 liter SA (sonens miniakvarium)
    205 liter Asien
  • Zeraphia
    • July 2006
    • 142

    #2
    Har jag kanske placerat tråden i fel forum? Tänkte att eftersom det kommer vara gurami till störst del i akvariet att detta kunde vara rätt del, men den kanske ska flyttas? Kanske har ni allihop bara riktigt mycket att göra - fast - njaaaeej, det är ju semestertider
    ________________________________________________
    Man slutar inte leka för att man blir gammal -
    man blir gammal för att man slutar leka!


    www.villemo.com

    50 liter SA (sonens miniakvarium)
    205 liter Asien

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Våran erfarenhet av guldgurami(hanen) är att dom väldigt elaka mot andra fiskar.
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • Zeraphia
        • July 2006
        • 142

        #4
        Hm, ja, det är ju förstås inte alls roligt att stoppa ned en "bad-guy" i akvariet..
        ________________________________________________
        Man slutar inte leka för att man blir gammal -
        man blir gammal för att man slutar leka!


        www.villemo.com

        50 liter SA (sonens miniakvarium)
        205 liter Asien

        Kommentar

        • Alexander #1
          • June 2006
          • 5

          #5
          En kampfiskhane hade varit snyggt, vet dock inte om dom går att ha med guramis.
          Bojkotta guldfiskskålen.

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            När jag började så gjorde jag så som du funderar på, och det gick inte så bra. Det blev bara stress i akvariet, och de dog faktiskt av det, eller blev sjuka. Jag har istället koncenterrat mig på Honungsguramin, och hade 6 st i mitt 250 liters. (Hade en olycka med lösningsmedel, nu är de bara två...)

            Amanoräkorna ser du aldrig, så bekymra dig inte om hur de ser ut.

            Kommentar

            • Zeraphia
              • July 2006
              • 142

              #7
              Tack för förslaget Alexander, men kampfiskar är faktiskt inte någon av mina favoriter, har haft dem och tröttnat

              Slipper man se räkorna så kan jag förstås kasta i ett gäng Hur många ska man ha i ett akvarium av min storlek? Ska man kombinera dem med t.ex. siamesisk algätare eller kommer de att stressa ihjäl mina stackars guramis?

              Blir gurami stressade av att vara flera eller att vara flera av olika underarter? Kan man ha 5-6 stycken av en typ och lika många av någon annan eller ska man helt fokusera på EN sort (det vill jag egentligen inte, men gör det såklart om det är bäst för fiskarna?)

              Finns det fler som har några åsikter om detta? Kanske fler förslag på fiskar?
              ________________________________________________
              Man slutar inte leka för att man blir gammal -
              man blir gammal för att man slutar leka!


              www.villemo.com

              50 liter SA (sonens miniakvarium)
              205 liter Asien

              Kommentar

              • peo
                • October 2002
                • 119

                #8
                Det finns säkert massor av åsikter om hur man bör göra, men angående guramierna tänker jag att det kanske inte är så lyckat att kombinera honungsgurami med de betydligt större blå gurami och guldgurami. Jag har visserligen inte haft guldgurami, men min erfarenhet av blå gurami och marmorgurami är att de är MYCKET bråkiga, och guldgurami är ju samma art...
                Visserligen kommer de att ha väldigt gott om plats, men i alla fall. Risken finns att det blir bråkigt, tyvärr, och då kommer i alla fall honungsguramierna inte alls att få det kul.

                Kommentar

                • Zeraphia
                  • July 2006
                  • 142

                  #9
                  Tack peo! Jag har själv haft samma funderingar på honungsguramin, så den kommer jag inte ha alls.

                  Lutar mot 2+4 blå gurami och 2+4 guldgurami. Var inne i två olika akvarieaffärer idag och pratade med dem och de hade erfarenhet av sådana blandningar sedan tidigare, och det hade tydligen fungerat klockrent.

                  Alltså: mina guramis är spikade! Vilken typ av städpatrull bör jag fokusera på och ska jag peta ner något annat? Botia vill jag inte gärna ha i eftersom de är så väldigt olika fiskar rent temperamentsmässigt... Det kanske räcker med gurami + städpatrull, eller kommer det se tomt och trist ut?
                  ________________________________________________
                  Man slutar inte leka för att man blir gammal -
                  man blir gammal för att man slutar leka!


                  www.villemo.com

                  50 liter SA (sonens miniakvarium)
                  205 liter Asien

                  Kommentar

                  • peo
                    • October 2002
                    • 119

                    #10
                    Måste du absolut ha en städpatrull?
                    Enligt min erfarenhet så är siamensis den mest effektiva algätaren, men den vill nog egentligen ha lite mer strömmande vatten än vad guramierna gillar. Den är dessutom ganska stor, och "bufflig", och stimfisk. Men akvariet är väl i och för sig tillräckligt stort.
                    Det är väl en smaksak om man tycker att akvariet kommer att se trist ut. Jag skulle absolut inte tycka det! Jag älskar guramier, och önskar att jag hade plats för ett akvarium som ditt!

                    Kommentar

                    • Zeraphia
                      • July 2006
                      • 142

                      #11
                      Jadu, det där med städtanter är ju något man alltid fått lära sig att man ska ha, ända sedan barnsben Tänkte köpa sex siamesiska algätare, så blir det iaf ett litet stim.

                      Jag ÄLSKAR också guramis, de är så vackra, tålmodiga, trevliga och charmiga fiskar med härlig personlighet. Föll för dem när jag fick min första mosaik när jag var tio år (fick 1 hanne och 2 honor). Graciösa och majestätiska fiskar är de!

                      Har funderat inatt (också, som vanligt) på om man ska ha någon stimfisk i akvariet? Blir det för mycket fisk om man har i 20 kilfläcksrasboror? Jag är ju som sagt nybörjare och har inte så stor koll på det...

                      Isf skulle det bli

                      2+4 guldgurami
                      2+4 blå gurami
                      10-20 amanoräkor
                      6 siamsiska algätare
                      20 kilfläcksrasbora

                      Vad tycks om mitt "recept" på soppa?
                      ________________________________________________
                      Man slutar inte leka för att man blir gammal -
                      man blir gammal för att man slutar leka!


                      www.villemo.com

                      50 liter SA (sonens miniakvarium)
                      205 liter Asien

                      Kommentar

                      Arbetssätt...