Bråkig mosaikgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Bråkig mosaikgurami

    En av mina mosaikguramihonor har visat sig vara en hane. När det är matdags puttar han ofta bort honan genom att knuffa henne på bröstet med munnen. Jag har även sett honom göra det annars. Ibland jagar han bort henne. Och ett par gånger har jag sett honom jaga en av siamensis.

    Är detta normalt eller har jag fått hem en bråkig typ?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Sådär gör mina guramis oxå. Både marmor och mosaik. Det är kanske normalt då. Jag upplever det inte som direkt slagsmål utan lite matstrider.
    Han brukar ta sats med munnen mot strupen och fösa undan henne.
    Strax är hon tillbaks!

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av svea
      Han brukar ta sats med munnen mot strupen och fösa undan henne.
      Strax är hon tillbaks!
      Ja precis så gör min. Fast han jagar även andra. Jag funderar på om han inte är lite extra kaxig nu när han är i tonåren... Att han kanske lugnar ner sig sen lixom.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • GladFisk
        • July 2005
        • 83

        #4
        Hej!
        Jag har också gurami och har haft i tidigare kar, av mina erfarenhet skulle jag vilja säga att om karet e under 100liter är det lätt att hannen tar komandot i karet, och jagar alla andra även om han inte är störst. Jag har inte märkt av att det skulle bli bätre med tiden men dok värre plus att han blir större och kaxigare. Men det du kan göra är att se till att alla hannar har minst 2 honor om du nu har fler gurami. Du kan också köpa fler fiskar och göra om i karet då brukar det lunga sig. Om inget av det funkar eller om du inte vill köpa fler fiskar kan du prova sätta han i ett eget kar ett tag, för då hinner dom andra jagade fiskarna repa sig och skaffa revir.

        Lycka till! MVH /Jonas

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Akvariet är på 310 liter och än så länge är det bara 2 guramis - han och en hona. Men jag tänker skaffa en hona till. I går flyttade 10 kilfläcksrasboror in. Får se om det blir nån skillnad på hans attityd.

          Vad är det för guramis du har?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • GladFisk
            • July 2005
            • 83

            #6
            Låter som du behöver lite mer fisk, prova ett gäng tetror. Jag själv har för tillfälet 3st mosaik gurami som trivs bra men som ska flytas till mitt 528 l kar idag samt att jag ska köpa fler gurami i olika sorter idag. Har haft blågurami samt guldgurami tidigare och det har funkat rätt bra, förutom att jag fick en väldigt bråkig blågurami (hane) la han i ett eget kar i 3 dagar efter det sluta han jaga dom andra. Mycket växter är också bra så det finns gått om gömställen.

            MVH /Jonas

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Några tetror vill jag inte ha i det akvariet eftersom jag vill hålla mig till Sydöstasien. Men ett gäng dvärgbotior har jag tänkt ska få plats där. Annars tycker jag inte att det är för få fiskar med 3 mosaikgurami (den tredje kommer), 10 fembandsbarber, 10 kilfläcksrasboror och 2 siamensis. Plus 6-8 dvärgbotior.

              Hmm tänk om jag hade ett tomt akvarium så han kunde bo där i några dar... Har en del växter men de måste fortfarande växa till sig lite mer. Flytväxterna täcker nu nästan halva ytan iaf. Finns även en stor rot och stenar.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...