Fråga om Aphyosemion gardneri.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas79
    • January 2006
    • 5

    Fråga om Aphyosemion gardneri.

    Hej!

    Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kan svara på denna fråga.
    Det är så att jag har köpt ett par killisfiskar (hane och hona) som heter
    Aphyosemion gardneri, tror att handelsnamnet är blå lyrstjärtskilli), dom på
    Expert Zoo sa att dom skulle vara fredliga fiskar som går ihop med mina tetror och pansarmalar och dom andra fiskarna jag har. Men nu har hannen
    börjat bli väldigt aggressiv mot några nya bronsmalar jag köpt och far efter dom och biter dom i fenorna och stressar dom jättemycket. På djuraffären sa dom att bronsmalarna skulle gå ihop med killissorten jag har. Men jag börjar bli väldigt orolig för bronsmalarnas skull. Kan killishanen stressa ihjäl mina malar eller döda dom på något sätt eller är det ett beteende den har mot nya invånare i ett akvarium som den slutar med efter ett tag utan att det skall vara allvarligt? annars måste jag lämna tillbaka killisfiskarna.

    Tacksam för svar!

    Niklas
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    Så som jag har fattat det så är Aphyosemion gardneri inte en så bra sällskapsfisk, särskillt inte med små fiskar som t ex Neontetror, som dom kan äta upp (när dom är vuxna iaf), men nån expert får säga sitt innan du litar på mig också Tror också att dom är ganska agressiva
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kan du möjligen få tag i en hane & en hona till?
      Det är riktigt att gardnerin är lite aggro av sig, men normalt håller hanarna sig fullt sysselsatta med att imponera på varandra - det låter som om din hane är "övertänd" och hoppar på all annan fisk han hittar.
      Det är inte en riktigt elak killi, men hanarna bråkar och de kan, som sagts, döda små fiskar som inte har vett att hålla sig undan.

      Sen kan det förstås hända att din hane helt enkelt är extremt aggressiv, men för vad det är värt så visade mina gardneri aldrig någonsin någon aggression mot annan fisk utan bara inom gruppen (däremot försökte en hane äta en neontetra).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Aphysemion gardneri, eller som jag har för mig att den bytt namn till Fundolopanchax garderi, är kanske inte en optimal sällskaps-akvariefisk, men jag tycker att det verkar som att du haft lite otur med dina bronsmalar, viss mängd aggresion kan de flesta fiskar hantera ganska bra, men att ständigt bli jagade är definitivt inte nyttigt för dina malar, jag skulle absolut försöka lösa problemet för stressade fiskar blir lätt sjuka.

        Nu är det lyckligtvis så att din killihane inte har några problem med att leva i en liten behållare ett tag, typ en halvfull hink med lite växter i, eller ett litet akvarium, se till att den inte kan hoppa ut.

        Han kan ändra beteende mot bronsmalarna om han får gå isolerad några dagar, du kan ju sätta upp ett litet lekakvarium för killisarna så att du får ett gäng yngel, sedan kommer dom förmodligen vara upptagna med att bestämma rangordningen inom arten när du har flera könsmogna exemplar av varje kön.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Hade gardneri i en sällskapsburk i slutet på 1970-talet och det var nog den arten som startade mitt killi-intresse. Generellt kan man nog påstå att killis oftare hellre småbråkar med artfränder än andra arter.
          Om dom andra inte ser ut som mat förståss.
          Så ytterligare ett par som Azur förelår är inte en så dum idé...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Niklas79
            • January 2006
            • 5

            #6
            Tack för alla svar!

            Jag har ju ett litet akvarium som jag inte använder, så det skulle ju passa bra som behållare. Men som en del menar fattar jag det så att hanen kan lugna ner sig lite om man köper ett par till, och då kan han vara kvar i sällskapsakvariet?

            På tal om neontetror så har jag ett stim med svarta neontetror, dom är ju lite större än vanliga neontetror och dom har han inte gett sig på, inte heller mina rödmunstetror eller albinomalar. Utan som sagt bara dom nya bronsmalarna men dom är nog inte heller fullvuxna för dom är mycket mindre än albinovarianten jag har i akvariet.

            Konstigt också tycker jag när dom som äger djuraffären ej meddelade mig om att killishanen kan bli aggressiv utan sa att den går hur bra som helst med mina fiskar, dom på djuraffären vet också vilka fiskar jag har. Man tycker ju att personal på Expert Zoo skall veta sånt och lämna information när man köper fisk eller är intresserad av nya fiskar till akvariet. Och då när man också frågade om den killishanen går ihop med mina tetror.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Niklas79
              Men som en del menar fattar jag det så att hanen kan lugna ner sig lite om man köper ett par till, och då kan han vara kvar i sällskapsakvariet?
              Ja, med lite tur så. Kan ändå vara en bra idé att isolera din hane några dagar, medan de nya fiskarna vänjer sig med akvariet. Och risken finns som sagt att din hane av nån anledning är extremt aggressiv, och aldrig lugnar ned sig. Sånt händer.
              Konstigt också tycker jag när dom som äger djuraffären ej meddelade mig om att killishanen kan bli aggressiv utan sa att den går hur bra som helst med mina fiskar, dom på djuraffären vet också vilka fiskar jag har. Man tycker ju att personal på Expert Zoo skall veta sånt
              Tja, hade du frågat mig hade jag sagt samma sak... gardneri borde funka med de fiskar du har, men fiskar är ju individer...
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Leonard
                • January 2006
                • 2352

                #8
                Ursprungligen postat av Niklas79
                Man tycker ju att personal på Expert Zoo skall veta sånt
                Ja, det hör man ju på namnet!
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...