min kampfisk är på krigsstigen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi82
    • March 2006
    • 18

    min kampfisk är på krigsstigen

    Hej. Nu behöver jag er hjälp igen.
    Jag har precis startat upp mitt 110 liters och haft ner min kampfisk. Problemet är att det speglar sig tydligen på kvällarna i glaset på sidorna så han tror att han ser en annan hane, vilket såklart gör honom stressad. Vad kan man göra åt detta?
    min zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=781951
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    Nja.. inifrån karet ska det inte spegla sig, endast om man tittar uifrån! hur som så har du nog fått ett aggresivt exemplar( ;

    Kommentar

    • freddi82
      • March 2006
      • 18

      #3
      han borrar ju inte upp sig utan anledning så på n¨ått sätt så måste det ju spegla sig. hmm ja han kanske är lite aggressiv, men tetrorna å han går ju rätt bra ihop! problemet kanske försvinner/minskar om ja skaffar några honor åt honom? så han får annat å tänka på?
      min zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=781951

      Kommentar

      • Mrhappy
        • February 2006
        • 88

        #4
        Vadå stressad? Kampfiskhanar blir inte stressade när de spänner upp sig snarare försöker de visa vem som är störst och vackrast. Om man säger stressad så borde han väl också bli stressad om det simmar honor omkring honom. Men det kan ju spegla sig på en bakrund om lampljus kommer in på snedden mot akvariet.

        Kommentar

        • freddi82
          • March 2006
          • 18

          #5
          jo det stämmer säkert, men han kan ju inte må så bra av att spänna upp sig hela tiden, för det gör han väl mkt av rädsla? menar du att han inte mår dåligt och att jag inte ska bry mig?
          min zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=781951

          Kommentar

          • peo
            • October 2002
            • 119

            #6
            Visst innebär det en form av stress när han ständigt av någon anledning måste spänna upp sig. Men han kanske lugnar sig efter ett tag. Du skrev ju att han var alldeles ny i akvariet!
            Ett tips om ett specialforum om kampfisk: http://s14.invisionfree.com/Quality_...x.php?act=site

            Kommentar

            • freddi82
              • March 2006
              • 18

              #7
              Tack! den sidan ska ja kika in! och jag tror du har rätt.. han kanske lugnar ner sig. får hoppas på det!
              min zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=781951

              Kommentar

              • Mrhappy
                • February 2006
                • 88

                #8
                Ursprungligen postat av freddi82
                jo det stämmer säkert, men han kan ju inte må så bra av att spänna upp sig hela tiden, för det gör han väl mkt av rädsla? menar du att han inte mår dåligt och att jag inte ska bry mig?
                Rädsla? Kampfiskhanar slåss om de får se varandra på riktigt så rädda är de inte. Men om han är ny så är det kanske en ung hane som spänner sig så kan du inte göra någonting mot det, men det går nog över. Ska bara säga att om hane får se en hane bredvid i ett annat akvarium hela tiden kan de bli stressade.
                Senast redigerad av Mrhappy; 04 May 2006, 15:39.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mrhappy
                  Ska bara säga att om hane får se en hane bredvid i ett annat akvarium hela tiden kan de bli stressade.
                  vilket också är nåt som inte får förekomma enligt djurskyddsmyndigheten.

                  min lokala zooaffär har ena sidan på burkarna med kampfiskar blåmålad just för att dölja dom för varann
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Hans.Lindaker
                    • April 2006
                    • 1837

                    #10
                    Hade samma problem förut med min kamphane! Han var också ny i karet och spände sig mot sin egen spegelbild. Antar att det var sig själv han såg för han spända sig mot bakrutan p åsamma ställe varje gång, under pumpen..

                    efter ett tag så slutade han, vet inte varför men helt plötsligt gjorde han det inte mer.

                    /Hans
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                    Kommentar

                    • walentine
                      • May 2006
                      • 48

                      #11
                      Kan säga att jag har en kampfiskhane som är riktigt elak. Han går ständigt på mina Blå Guramis och när det är matdags är alla fiskar i karet hans fiender. Han biter till där det går och jag börjar inse att han får flytta. Synd för han är extremt vacker men det går inte. Märker också på Guramisarna att de är otrygga för de sticker direkt när han kommer simmandes, och så ska de ju inte va väl?
                      Senast redigerad av walentine; 05 June 2006, 02:44.

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mrhappy
                        Vadå stressad? Kampfiskhanar blir inte stressade när de spänner upp sig snarare försöker de visa vem som är störst och vackrast. Om man säger stressad så borde han väl också bli stressad om det simmar honor omkring honom. Men det kan ju spegla sig på en bakrund om lampljus kommer in på snedden mot akvariet.
                        Hahaa...när min kampfisk Nemo var ny i akvariet, så "spände" han upp sig för han ville åt Voldis favoritplats - under roten. De höll på att käbbla ett tag, men eldstjärten "vann" . Nu har han slutat spänna sig - och de är faktiskt jättebra kompisar och kan ligga bredvid varandra under roten! De simmar även ihop. Men det är eldstjärten som bestämmer! Den enda firren som FÅR komma nära honom under roten är Kampfirren!

                        Har också sett att om det verkar spegla sig så blir Nemo lite på hugget..
                        Annars så är han jättesnäll mot ALLA fiskar i akvariet, och även halvtam! Han kommer och stryker sig / nafsar på en när man håller på i akvariet

                        Helmysig fisk som jag är totalsåld på!
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • cecilia
                          • January 2003
                          • 754

                          #13
                          Förmodligen mår han så bra av flytten till ett stort akvarium med friskt vatten att han blir på lekhumör! Innan kamphanar bygger skumbo beter de sig ofta "stressat" - patrullerar längs med rutan, gör tokrusningar etc.

                          Mvh Cecilia

                          Kommentar

                          • Bettas 4 All
                            • June 2006
                            • 3

                            #14
                            Ursprungligen postat av peo
                            Ett tips om ett specialforum om kampfisk: http://s14.invisionfree.com/Quality_...x.php?act=site


                            Peo, Visst är det ett bra forum
                            Besök gärna vårat Kampfisk Forum


                            Varning!!!! Kampfiskar är starkt beroendeframkallande.
                            Socialstyrelsen

                            Kommentar

                            Arbetssätt...