Hantering av över-amorösa Killi hannar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wheete
    • February 2006
    • 65

    Hantering av över-amorösa Killi hannar

    Jag har ett par av fp crom. bitaniatum(sp?) i ett 20 liters kar, med mycket gömställen, flytväxter, javamossa etc. Jag har haft ett jätte problem med hannen jagar runt honan hela tiden, så hon snart ser ut att stryka med. Hon har förlorat ganska mycket färg, väldigt smal och trött. Problemet är att de inte äter. Varje gång jag matar så rusar honan fram för att äta men hannen får då syn på henne och rusar fram och jagar iväg henne så hon hinner inte äta, och så klart så struntar hannen att äta om han ser henne också. Den enda gången han äter är om honan inte kommer fram, då glufsar han i sig mycket. Några förslag?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Levande foder - t ex svarta mygglarver.
    Båda får sin chans och båda tar den garanterat.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Ricard
      • April 2004
      • 138

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Levande foder - t ex svarta mygglarver.
      Båda får sin chans och båda tar den garanterat.
      precis mitt i prick! levande foder tar sig till honan ... för övrigt finns nu i vår region mkt foder, även sv ml.

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        Ursprungligen postat av wheete
        Jag har ett par av fp crom. bitaniatum(sp?) i ett 20 liters kar, med mycket gömställen, flytväxter, javamossa etc. Jag har haft ett jätte problem med hannen jagar runt honan hela tiden, så hon snart ser ut att stryka med. Hon har förlorat ganska mycket färg, väldigt smal och trött. Problemet är att de inte äter. Varje gång jag matar så rusar honan fram för att äta men hannen får då syn på henne och rusar fram och jagar iväg henne så hon hinner inte äta, och så klart så struntar hannen att äta om han ser henne också. Den enda gången han äter är om honan inte kommer fram, då glufsar han i sig mycket. Några förslag?
        Varför plåga dem i ett 20L kar???

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
          Varför plåga dem i ett 20L kar???
          Oops - here we go again.
          Hur många killis har du haft då?
          Eftersom du tror att man plågar ett par killis i ett 20 liters kar??????
          Och referera nu inte till någon artbeskrivning på Zoopet så är du snäll.
          Utan redovisa dina egna erfarenheter
          Tack på förhand.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Ricard
            • April 2004
            • 138

            #6
            Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
            Varför plåga dem i ett 20L kar???
            ja du.. Läs Eriks inlägg eller lyssna på min erfarenhet (har haft olika killiarter sedan de första åren på 1980-talet) Angående just chrom. så harjag odlat dem i 3-liters burkar under långa tider. Alltså 3 liter om man fyller helt upp, det har snarare handlar om 2,5 liter till en trio, alltså ungeför en kvarting var att simma i. Detta fungerar aldeles utmärkt. Fiskens behov är uppfyllda och detta märks inte minst genom de resultat man uppnår i odlingen ... Sen kan man lyxa till det med både 12, 20 och 60 liter om man vill men som sagt, det är inte nödvändigt.

            Hej hopp!
            Senast redigerad av Ricard; 28 April 2006, 07:40.

            Kommentar

            • gladys
              • March 2005
              • 1962

              #7
              Men det borde bli lättare för honan att "komma ur vägen" i ett större akvarium.
              Quidquid latine dictum sit, altum viditur

              Kommentar

              • Ricard
                • April 2004
                • 138

                #8
                Ursprungligen postat av gladys
                Men det borde bli lättare för honan att "komma ur vägen" i ett större akvarium.
                Självklart! Lika självklart som att det blir blött när det regnar, förutsatt att man utnyttjar volymen med växter etc. Ett 1000-litersakvarium utan något annat än fisk och vatten är ju inte en bättre lösning än ett välplanterat 20-literskar!

                Med vissa arter så behöver man tänka på detta. Antingen så ökar man honans chanser till vila genom större burk, mer växter eller fler honor.

                Kommentar

                • gladys
                  • March 2005
                  • 1962

                  #9
                  Ett väl planterat 20 liters är ändå 20 liter stort.. Ganska enkelt för hanen att leta rätt på och trakasera honan.
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Personligen tycker jag nog att 20 liter räcker väl till för den här arten.
                    Och dessutom rör det sej inte om trakasserier utan parningsförsök.
                    En annan lösning på problemet vore faktiskt att öka antalet killis i burken.
                    En trio med två honor skulle göra livet lättare för båda honorna i alla fall.
                    Även en ytterligare hanne skulle medföra interaktion mellan hannarna.
                    Så även en omvänd trio skulle kunna funka.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Mattan matte
                      • June 2005
                      • 107

                      #11
                      ok

                      Kommentar

                      Arbetssätt...