Kampfisk tillsammans med regnbågshaj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nagini
    • March 2005
    • 21

    Kampfisk tillsammans med regnbågshaj

    Jag köpte en kampfiskhane till min 60L-akvarium igår som redan hade 10 neontetror och en regnbågshaj.

    Kampfisken lever under konstant terror. Så fort regnbågshajen närmar sig blir den blixtstilla och för det mesta håller den sig i kanterna av akvariet längst upp vid ytan. Simmar den ner till bottnen blir den bortjagad direkt. Den äter inte heller.

    Är detta någon idé eller ska jag lämna tillbaka den stackars kampfisken innan det är för sent? Eller finns det något man kan göra?
  • Tikkatikkatini
    • February 2006
    • 181

    #2
    Tycker du ska lämna tillbaka den stackaren.. Han verkar vara skräckslagen och jätte rädd för din regnbågshaj.. Å äter den inte magrar den ju av och dör av svält tillslut..
    Så det vore nog säkrast och snällast för kampfisken att få åka tebax till fiskaffärn. Det är vad jag tycker..

    Kommentar

    • crigge
      • October 2005
      • 87

      #3
      Nej det låter ju inte som en särskilt bra blandning.Vore nog bäst att lämna tillbaka den.
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=536706

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Du kanske kan höra om någon zoobutik kan ta emot regnbågshajen? Kampfisken är mycket bättre lämpad för din akvarievolym än regnbågshajen som behöver betydligt större. Det är mitt tips... för kampfisken kommer nog inte överleva annars.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Nagini
          • March 2005
          • 21

          #5
          Jag har flyttat kampfisken till ett lika stort akvarium fast med endast fredliga fisker (gulsfiskar och någon typ av tetror). Den är nu inte jagad eller någonting men äter fortfarande inte. Den simmar fram till maten och smakar lite men spottar sedan ut det, precis som om maten inte passar den.

          Jag matar med vanligt standard- flingfoder och pellets till guldfiskarna, vilket jag trodde kampfisken åt?

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            kampfisk kan vara riktiga finsmakare! min käkar granulat o mygglarver med god aptit

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Inka
              Du kanske kan höra om någon zoobutik kan ta emot regnbågshajen? Kampfisken är mycket bättre lämpad för din akvarievolym än regnbågshajen som behöver betydligt större. Det är mitt tips... för kampfisken kommer nog inte överleva annars.
              Håller med! 60 liter är på tok för litet för en rengbågshaj, som borde ha minst 200 liter. Rengbågshajar kan ibland vara riktigt aggro: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=273

              Det bästa hade varit att omplacera rengbågshajen privat, så att du vet att h*n kommer till ett bra hem.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...