Mosaikgurami, yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rumbleinrhodos
    • March 2006
    • 7

    Mosaikgurami, yngel

    Hej!

    Har med glädje tittat på när min mosaikgurami börjat bygga sitt skumbo. Kan man behålla ynglen och föda upp dem? Bara för eget bruk, alltså. Hur ska jag gå tillväga då? Har ett såntdär litet flytande yngelkar. Vad skall jag mata dem med isåfall? Behöver de pump till deras vatten eller kan jag lägga dem i ett litet eget akvarium?
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    #2
    Roligt, grattis! Mosaikgurami får hemskt många och hemskt små yngel. Många dör, men det är inte jättetrixigt att föda upp dem.
    När rommen är i boet kommer hanen att vakta det tills ynglen är kläckta och frisimmande. Honan kan tänka sig att börja äta rommen på en gång, men brukar bli ganska bryskt ivägjagad av hanen. Om hon inte kommer undan attackerna måste du flytta henne.
    När ynglen kläcks har de en gulsäck under magen som de lever på under de första dagarna. När de har gulsäcken kan de knappt simma utan hänger i ytspänningen, vid flytväxter eller vid rutan. När gulsäcken är borta behöver de mat. Som första föda passar infusorier (det kan du söka på, finns massor av trådar om hur du ordnar det), alternativt Liquifry no 1 (halvbra) eller JBL Nobil fluid (ska vara bättre, men jag har inte provat det själv än). När ynglen är frisimmande börjar hanen också tycka att de kan vara goda att äta, så rädda dem innan dess. Det är ganska lätt att få tag på dem innan de simmar, jag har använt en soppslev med gott resultat.
    Har du en yngelbur med tätmaskigt tyg kan du försöka lägga ynglen i den. Försök hänga den där du har bra cirkulation, eftersom det annars blir för stillastående vatten i buren. Ännu bättre är förstås att tippa över dem i ett eget akvarium, om du har möjlighet till det. Fyll det isåfall med vatten från akvariet de föddes i, och ha gärna ett filter. Det tar några veckor innan ynglen utvecklar labyrinten som gör att de kan ta upp syre från luften, så de behöver syresatt vatten. Ett filter kan du yngelsäkra med en nylonstrumpa över insuget.
    Efter några dagar med infusorier kan du börja mata med nykläckt artemia, men ge dem infusorier parallellt ett tag. Hur du kläcker artemia finns också en mängd trådar om.
    Lycka till!
    Senast redigerad av Idanajad; 10 April 2006, 02:22.
    Peccator est aquarifex

    Kommentar

    Arbetssätt...