Bandgurami kontra mosaik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Bandgurami kontra mosaik

    Jag går och funderar på vilken guramiart jag ska skaffa. Det står mellan band eller mosaikgurami. Bandgurami är verkligen vackra, men mosaikgurami verkar så trevliga.

    Någon som har erfarenhet av båda arterna och som kan beskriva både för-och nackdelar med dem?

    Jag har iaf bestämt mig för att inte köra med båda arterna, så jag måste välja
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hejsan!

    Min erfarenhet av mosaikgurami är att de är fredliga och inte alls jagar runt som t ex marmorgurami. Rejält vackra blir de med, speciellt hanarna som får vackra, nästan fransiga, fenor och röda strupar. Min erfarenhet av bandgurami är att de är lite elakare. Mitt par jagade runt så vansinnigt att det enda stället de kunde vara var bland de elaka centralamerikanska cikliderna i 450:an. Däremot så är ju även de jättevackra.

    Läppgurami finns i många olika färger och nyanser. Jag hade ett par som såg ut som ett mellanting mellan dvärggurami och bandgurami. Dessa är mycket fredligare och väldigt lugna att ha att göra med. I alla fall de jag har haft.

    På gång med Asienkaret nu då??
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tack så mycket för svaret! Det låter som om mosaikgurami är trevligare, så de känns som de starkaste kandidaterna just nu

      Akvariet står redan hos mig och i morgon ska jag hämta hem en möbel också Även filter är införskaffat, men sen måste jag nog vänta till nästa löningen innan jag kan fortsätta shoppa...

      Fast under tiden kan jag planera en del
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hmm jag tror jag har bandgurami.. jag tycker den är ganska blek färgerna faktiskt, så jag tycker nog mosaikerna är finast. men de kan vara aggressiva! hur stort akvarium är det då?
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av lenis3
          hmm jag tror jag har bandgurami.. jag tycker den är ganska blek färgerna faktiskt, så jag tycker nog mosaikerna är finast. men de kan vara aggressiva! hur stort akvarium är det då?
          Vad jag förstått så är mosaikgurami de minst aggro av alla de vanliga guramiarterna... Men det finns förstår individuella skillnader. Hoppas jag inte får hem en hulligan till hane.

          Akvariet är på 312 liter så det blir nog två honor och en hane.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Tror ni att det blir lagom med 2 honor och en hane i 312 liter?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • S_sund
              • July 2004
              • 1904

              #7
              I början av min akvaristiska bana införskaffades ett mosaikgurami-par. Dröjde dessvärre inte länge innan hanen haft ihjäl honom och sedan sörjde ihjäl för att han var ensam (hur dum får man bli?)

              Vägrade ju att ge upp så jag införskaffade ett par marmorgurami istället. Nu gick det riktigt fort innan hanen haft ihjäl honan men hanen, den ilskne j-keln, härjade runt i akvariet i ett par år. (Detta är ca8år sedan och min erfarenhet då var väl rätt begränsad)

              Har lite planer på ett nytt guramikar men då kommer jag satsa på ett betydligt större antal. Rådfrågar man böckerna så säger de dock att mosaikerna skall vara bland de snällare.

              (Bara egna tankar, är novis gällande labyrintfiskar)
              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
              Min Blogg
              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Tack för informationen! Vad jag förstått så är det bättre att hålla mosaikgurami i små grupper (med fler honor än hanar) än i par.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Det finns nog lite individuella skillnader även bland dessa gurami. Kanske hade jag tur med mina mosaiker för de var väldigt lugna och fredliga. Jag hade två hanar och en hona och hon var inte jagad på något sätt. Kanske hade jag otur med mina bandgurami? För de var betydligt tuffare (hanen då) än mina vanliga guramisar. Det hänger mycket på inredning med. Man behöver ha en del växtdungar som de kan gömma sig i.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lenmar
                    Man behöver ha en del växtdungar som de kan gömma sig i.
                    Det ska det bli
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • SixS
                      • March 2006
                      • 13

                      #11
                      Hej

                      Jag har en Marmorgurami (hane) & en Guldgurami (hona), å dom är ett riktigt kärlekspar å funkar kanon ilag! Och dom kan få yngel ilag...

                      Lycka till i valet

                      //SixS
                      240L
                      1 Marmorgurami
                      1 Guldgurami
                      3 Kampfiskar
                      6 Zebror
                      7 Neontetror
                      4 Långsträckt fläckig pansarmal
                      2 Otocinilus
                      1 Fjärilsciklid

                      1 bondkatt,1 norsk skogskatt & en sambo

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Vad jag förstått så är mosaikgurami de minst aggro av alla de vanliga guramiarterna... Men det finns förstår individuella skillnader. Hoppas jag inte får hem en hulligan till hane.

                        Akvariet är på 312 liter så det blir nog två honor och en hane.
                        vanliga guramiarterna.. då kanske honungsguramin skall in där och den é fredlig om nån.. lite liten kanske för din smak dock..., herkules har en gul variant på den som är gullig och tålig (har en kvar .. iaf 3år hos mig)

                        312l och bara 3 invånare.. ser ut att vara lite lite kanske
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          vanliga guramiarterna.. då kanske honungsguramin skall in där och den é fredlig om nån.. lite liten kanske för din smak dock..., herkules har en gul variant på den som är gullig och tålig (har en kvar .. iaf 3år hos mig)

                          312l och bara 3 invånare.. ser ut att vara lite lite kanske
                          Nja.. vanliga gurami är trichogaster trichopterus... typ blå gurami, marmorgurami, guldgurami.

                          Honungsgurami är mer en sorts dvärggurami. Just den du beskriver är helt ljuvligt vacker. Köpte också sådana på Herkules för läääänge sedan och idag finns de tyvärr inte kvar. Tittar man på små gurami så är den randiga, originalfärgade läppguramin helt underbart vacker. Min hane blev alldeles brännande orange och blåsvart i det blå när den lekte. Verkligen supervacker och det bästa av allt, lugn i sitt temperament.
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av MagicFingers
                            312l och bara 3 invånare.. ser ut att vara lite lite kanske
                            Nej, inte bara 3 invånare utan det är meningen att det ska bli en del andra fiskar förutom guramisarna
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lenmar
                              Tittar man på små gurami så är den randiga, originalfärgade läppguramin helt underbart vacker. Min hane blev alldeles brännande orange och blåsvart i det blå när den lekte. Verkligen supervacker och det bästa av allt, lugn i sitt temperament.
                              Hmm, läppgurami? Kanske ska titta på dem. Fast jag har så gott som bestämt mig för mosaik
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...