Gurami-odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mightymido
    • March 2006
    • 46

    Gurami-odling

    Har precis införskaffat ett 60l akvarium, som jag tänkte ha som odlingsakvarium. Har planer på att testa med guramis. Vi har 2 guldguramis i vårat stora akvarium som ska bli de första. Räcker det med en hane och en hona? eller ska man ha flera honor när man isolerar de.
    Läste också att man måste plocka bort honan direkt efter lek, men räcker vårat 60l akvarium eller vill de ha en större lekplats?
    Vilka andra guramis är spännande och relativt enkla att odla upp?

    Övriga tips uppskattas såsom växter och sådant..
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    #2
    Ursprungligen postat av mightymido
    ...Vilka andra guramis är spännande och relativt enkla att odla upp?
    Min absoluter favorit är honungsgurami. Om den är enkelt att odla vet jag inte...

    Hejhopp. Ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      Ursprungligen postat av mightymido
      Har precis införskaffat ett 60l akvarium, som jag tänkte ha som odlingsakvarium. Har planer på att testa med guramis. Vi har 2 guldguramis i vårat stora akvarium som ska bli de första. Räcker det med en hane och en hona? eller ska man ha flera honor när man isolerar de.
      Läste också att man måste plocka bort honan direkt efter lek, men räcker vårat 60l akvarium eller vill de ha en större lekplats?
      Vilka andra guramis är spännande och relativt enkla att odla upp?

      Övriga tips uppskattas såsom växter och sådant..
      lite jobbigt att läsa så liten text ??

      //kim
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej!
        jag gissar på att 60l är alldeles för litet för så stora guramis! funkar möjligtvis för mindre guramis så som honungsguramis.
        det som kan hända om du lägger ner de där är att hanen tar ihjäl honan.

        kan tillägga att det är mycket jobb med guramiyngel, bör matas med artemia minst 3ggr dagen, vattenbyten OFTA, ej vanligt innerfilter utan sånt där luftdrivet filter så att ynglena inte sugs in.
        jag drog upp en kull honungsguramis och har flera romstinna honor nu (bla dvärg, mosaik och månsken(silver), men vet inte om jag orkar ta upp en till kull.

        dessutom OM de skulle leka däri kommer ynglena växa sakta eftersom det blir ganska tajt med säkert minst 100 yngel i 60l.
        Lena-Maria
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • mightymido
          • March 2006
          • 46

          #5
          Ursprungligen postat av lenis3
          hej!
          kan tillägga att det är mycket jobb med guramiyngel, bör matas med artemia minst 3ggr dagen, vattenbyten OFTA, ej vanligt innerfilter utan sånt där luftdrivet filter så att ynglena inte sugs in.
          Tack för ditt svar!
          För den relativt orutinerade odlaren, artemia? Har hört det förut men inte riktigt greppat vad det är för foder..
          Sedan undrar jag över luftfiltret, kanske är värt att investera i ett sådant. Är de mycket dyrare än ett vanligt filter?

          mvh
          /mightymido

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6


            jag hade 2 såna i mitt 100l.

            artemia, du köper ägg som du sedan kläcker hemma i saltvatten, det blir alltså levande nauplier av äggen som fiskarna gladeligen äter. blir svårt, tar tid, om du bara matar med torrfoder, de måste ha väldigt näringsgrik mat.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • mightymido
              • March 2006
              • 46

              #7
              filter

              okej, men filtret (som du länkade) ska användas till luftpumpen då? För det går väl inte att använda ngt sådant separat..

              då vet jag vad artemia är. Hur små är de äggen och vad kostar sånt? Skönt att ha bra koll innan man börjar..

              mer du tycker man ska tänka på?

              Tack för dina svar lenis.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av lenis3
                ej vanligt innerfilter utan sånt där luftdrivet filter så att ynglena inte sugs in.
                Eller så kan man köra med ytterfilter och klä filterinsuget med en bit nylonstrumpa.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • mightymido
                  • March 2006
                  • 46

                  #9
                  Ursprungligen postat av batski
                  Eller så kan man köra med ytterfilter och klä filterinsuget med en bit nylonstrumpa.
                  Det fungerar bra alltså? För luftpump blir lite omständigt, och de i affären tyckte jag borde köpa en ny pump/filter för 300 kronor där man kan ställa in som luftpump. Men om nylonstrumpa funkar så vore det perfekt. Då placerar jag den utanför locket?

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    hmm du sätter nylonstrumpan över insuget till ytterfiltret..

                    vet inte riktigt vad artemia kostar, en burk kanske kostar 50-100kr men den räcker ett tag. jag fick köpa 2 förpackningar (burkar) artemia till min honungsguramikull, men jag minns inte hur stora burkarna var och vad de kostade så det kanske inte säger så mycket

                    Har du kollat upp så du har nånstans att göra av dina ungfiskar sen? Jag hade lite svårt att bli av med mina.
                    Vilken gurami blev det förresten?
                    Lenis
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • mightymido
                      • March 2006
                      • 46

                      #11
                      mina termer inom filtreringen är nog inte de bästa
                      Jag har typ en sådan: http://www.pwss.nu/product.php?produ...&cat=25&page=1
                      Ska strumpan in under nedre locket då? eller vara innanför?.. dum fråga kanske.

                      Hon som sålda artemia nära oss, sa att de kostade 150:- för en lagom stor burk. Sen visade hon mig en äggkläckarburk för 250:-. Vad gjorde du? Du bara la i äggen i saltvatten och plockade ut de med en sked innan matning.
                      Jag köpte dock lite liquifry så jag har de första dagarna.

                      Blir guldguramis till att börja med, de är ganska små i storleken så vi får se. Ska ha god koll på hanen, så han inte får för sig att göra några dumheter. Har lagt i honan nu i 12 timmar, när tycker du hanen ska i?

                      Någon speciell temperatur? Nu har jag satt den på 25,5 grader..

                      tack!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av mightymido
                        mina termer inom filtreringen är nog inte de bästa
                        Jag har typ en sådan: http://www.pwss.nu/product.php?produ...&cat=25&page=1
                        Ska strumpan in under nedre locket då? eller vara innanför?.. dum fråga kanske.
                        Jaha, det är alltså ett innerfilter du har. Jag har själv ingen erfarenhet av innerfilter, men strumpan ska sitta där vattnet sugs in.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • mightymido
                          • March 2006
                          • 46

                          #13
                          Så nu har båda varit i ett dygn. Hur länge ska man vänta på skumboet? ska man byta ut honan om han inte vill bygga?..

                          Kommentar

                          • mmm
                            • June 2004
                            • 901

                            #14
                            Ursprungligen postat av mightymido
                            Det fungerar bra alltså? För luftpump blir lite omständigt, och de i affären tyckte jag borde köpa en ny pump/filter för 300 kronor där man kan ställa in som luftpump. Men om nylonstrumpa funkar så vore det perfekt. Då placerar jag den utanför locket?
                            När jag provade att odla gurami så körde jag utan pump och filter. Satte igång filtret när ynglena var några veckor.
                            Sänk gärna vattennivån lite, kan i och för sig vara svårt med tanke på att akvariet inte är så stort. Du skrev att de var små i storleken, kanske är för små att leka då?
                            /Mattias

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #15
                              det finns artemiakläckare, är nog ganska skönt att slippa kläcka manuellt
                              vet inte vad de kostar, men de finns på pwss.nu
                              ha koll så hanen inte blir elak mot honan bara!
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...