Killis äter posthornssnäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

    Killis äter posthornssnäckor?

    Ja, kan de (Chromaphyosemion splendopleure) göra det? Dagen efter att snäckorna släppts i ser jag bara tomma skal och frågar mig om det beror på fiskarna eller på någon annan parameter (som i så fall borde vara dålig för fiskarna också)

    Mvh Cecilia
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag tror knappast så små killis kan äta fullvuxna 2 cms posthornssnäckor.
    Men om du menar de mindre varianterna som når 3-4 mm så varför inte?
    Jag hade en gång i tiden en kampfisk som rensade ett akvarum på snäckor...
    Om du vill ha snäckor och killis så kanske du måste ge dina killis mer aptitlig föda.
    Gärna levande dessutom.
    Mina killis ger sej inte på mina mindre snäckor i alla fall så att det märks.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Matsvin
      • April 2006
      • 254

      #3
      Jag såg mina Endlers (jo, jag vet att de inte är killies) tracka och bita en liten snäcka på ca 5 mm när akvariet var nystartat. De fick mera mat, förstås, och sedan har jag inte sett något liknande igen...

      /Eva.
      Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

      Kommentar

      • wheete
        • February 2006
        • 65

        #4
        Mina Fp.garderi garderi "nsukka", försöker att äta dom men de lyckas inte riktigt , hanen kan få in halva snäckan i munnen men är inte stark nog att knäcka skalet. Men det klart att de är nyfikna och försöker

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          Mina killies får en bra kost (tror jag, lite torrfoder, lite bananflugor, mygglarver & annat smått och gott) och det var därför snäckdöden gjorde mig så fundersam. Det verkar snarare vara bottensubstratet (svart rådasand) som är boven - vid tre upprepade försök har snäckor i burk med sådan sand dött på ett dygn medan "kontrollerna" klarar sig. Jag gissar att den är kopparhaltig.

          Mvh Cecilia

          Kommentar

          • PixelHermit

            • May 2002
            • 105

            #6
            Låter troligt – koppar och ryggradslösa djur går ju sällan bra ihop. Dessvärre kan killihanarnas mjölke ibland också vara känsliga för koppar i vattnet, och det kan vara bra att ha i minnet om du får dåligt med ägg och yngel. Å andra sidan lär du slippa Oodinium, cryptocorynesjukan, och liknande...
            X
            X
            Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
            http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

            Kommentar

            Arbetssätt...