Hur många honungsgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    Hur många honungsgurami?

    Efter mycket funderande har jag bestämt mig för att köpa honungsgurami, frågan är bara hur många och vilken fördelning på hanar och honor? (Karet är 152 liter.) Vad tycker ni?
    Min zoon
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Nån som vill tycka nåt? *tjata*
    Min zoon

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      #3
      Vilket sällskap får de? Hur ser inredningen ut?

      Jag hade 3 stycken i mitt 160 liters tillsammans med två ancistrus och ett gäng Boraras plus körsbärsräkor. Det blev två hanar och en hona. Eftersom det var så svart att se skillnaden i kön i akvariebutiken där de är skrämda/stressade och smyger omkring i honans färger. Hemma två dagar efter inköp så färgade "säkra" honan ut till en underbart färgade hanen.

      Könsfördelningen gick bra hos mig men 1,2 är nog att föredra. Med rätt uppdelningen av karet (plus gömställen), många växter och många flyttväxter kan det dock funkar att 2 hanar.

      Hejhopp. Ralp

      p.s.: underbart fin fisk... snack om "fula" ankungen...
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        De kommer att gå med 3 dvärgbotia, 5 siamesiska algätare och 11 leoparddanio. (Om det inte funkar med livliga danios så kommer de (danio) få flytta till ett annat kar.) Karet är inrett med rötter, kolsten och massor med växter, även flytväxter.

        Ursprungligen postat av ralp
        p.s.: underbart fin fisk... snack om "fula" ankungen...
        Mmm, var länge inne på dvärggurami men fick syn på vackra honungsgurami och blev hopplöst förälskad! Och de var ändå inte riktigt utfärgade!
        Min zoon

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Förresten, om jag nu skaffar en hane och två honor, är det då risk för att ena honan blir utstött/mobbad? Och tvärtom, om jag bara skaffar en hona (till hanen) , är det då risk för att han blir för tuff mot henne?
          Min zoon

          Kommentar

          • peo
            • October 2002
            • 119

            #6
            Det är nog bättre med fler honor än hanar, tror jag. Sällskapet som redan finns i akvariet ska inte vara några problem.
            Lycka till med en underbar fisk!

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Jaha, nu har båda mina honungsgurami-honor dött... Vad hände? Ena honan dog först, väldigt plötsligt, inga synbara fel. Samma dag så den andra honan hängig ut, men inga synbara fel heller. Dagen efter var även hon död...Hanen ser hur pigg ut som helst, alla andra fiskar i samma kar mår också jättebra, alla vattenvärden som de ska! Varför dog tjejerna?
              Min zoon

              Kommentar

              • peo
                • October 2002
                • 119

                #8
                Otur! Beklagar! I ditt ställe hade jag väntat ett par veckor för säkerhets skull, och sedan försökt igen, med nya honor. (Kanske från en annan affär?)

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Ja, jag får prova det... Gillar egentligen inte den affären jag köpte dem från och det blev ju inte bättre nu!
                  Alla övriga fiskar ser fortfarande jättebra ut, så jag undrar vad som hände med just de 2 honorna...?
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...