dvärggurami --->

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    dvärggurami --->

    mina två dvärgguramis är i varsin sida av karet (men dom e ett par ) hanen gömmer sig vid filtert och honan är då på andra sidan under en stor bladväxt

    *hur långt tid tar det innan dom vänjer sig

    *tror ni att det kan ha att göra med två malar som dom kan vara rädda för (jag tror inte deet iallafall har två malar vardera 3cm)
    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hur stort är akvariet och när köpte du dom? det brukar ta allt ifrån nån timme till några dagar innan de känner sig säkra
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • _stiffe_
      • March 2006
      • 520

      #3
      tack för svaret

      det är på 54 men det verkar lungt nu (jag tror dom har börjat gilla varandra väldigt mycket hanaen simmar in i honan ibland)
      A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
      Skåne biotiop, + sebrafisk..

      Kommentar

      • _stiffe_
        • March 2006
        • 520

        #4
        jag tittade på mina guramisar när ljuset tändes och då stack guramisarna iväg till deras gömmställe

        *vad ska jag göra så att dom inte gömmer sig hela dagarna ska jag skaffa fler flytväxter eller???
        A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
        Skåne biotiop, + sebrafisk..

        Kommentar

        • Skudd
          • September 2005
          • 224

          #5
          Mycket växter är alltid uppskattat av gurami och speciellt dvärggurami... Vänta några dagar och stressa inte dina fiskar i onödan så känner de sig säkert trygga till slut, de flesta gurami är ofta väldigt ängsliga i nya miljöer men man kan snabba på processen genom att vara väldigt försiktig vid inkoppning, ha mycket växter och ljuset släckt under första dygnet... Gör man så tar det oftast inte mer än någon dag eller två innan de känner sig hemma, får de en stressig start kan det ta flera veckor.. Hade en marmorhona en gång som hoppade ur akvariet nästan det första hon gjorde.. Det tog säkert en månad innan hon vågade visa sig men sen blev hon kaxig värre..

          Kommentar

          • _stiffe_
            • March 2006
            • 520

            #6
            Ursprungligen postat av Skudd
            Mycket växter är alltid uppskattat av gurami och speciellt dvärggurami... Vänta några dagar och stressa inte dina fiskar i onödan så känner de sig säkert trygga till slut, de flesta gurami är ofta väldigt ängsliga i nya miljöer men man kan snabba på processen genom att vara väldigt försiktig vid inkoppning, ha mycket växter och ljuset släckt under första dygnet... Gör man så tar det oftast inte mer än någon dag eller två innan de känner sig hemma, får de en stressig start kan det ta flera veckor.. Hade en marmorhona en gång som hoppade ur akvariet nästan det första hon gjorde.. Det tog säkert en månad innan hon vågade visa sig men sen blev hon kaxig värre..
            så du tycker att jag ska släcka belysningen nu då
            (jag gör det ändå)
            ska köpa fler växter med stora blad
            tack för tipset
            A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
            Skåne biotiop, + sebrafisk..

            Kommentar

            • Skudd
              • September 2005
              • 224

              #7
              Ursprungligen postat av _stiffe_
              så du tycker att jag ska släcka belysningen nu då
              (jag gör det ändå)
              Vet inte om det gör så stor skillnad när det gått en tid, det är mest direkt i början man kan göra dem tjänsten att minska intensiteten i de nya intrycken något... Kan säkert inte skada att ha det släckt nu... Se hur fiskarna beter sig, verkar de lugnare och mer nyfikna när det är släckt eller spelar det ingen roll? Kan du ha tänt ska du definitivt ha det så både växter och fiskar skapar en regelbunden dygnsrytm..

              Kommentar

              • _stiffe_
                • March 2006
                • 520

                #8
                jag har haft det lite tänt men när jag släcker så simmar dom ut från sina gömmställen efter 5min så jag ska försöka att ha tänt lte mer hela tiden
                A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                Skåne biotiop, + sebrafisk..

                Kommentar

                Arbetssätt...