Marmorgurami skal flyttes til en ny tank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Marmorgurami skal flyttes til en ny tank

    Jeg har en marmorgurami (vet ikke om det er hann eller hunn - noen som vet hvordan jeg ser forskjell på kjønnene?) som skal flytte over i nyoppstartet tank. Tanken har alt nytt, også filteret er nytt. Om jeg vrir filteret fra en annen tank i akvarievann, og siden dynker det nye filteret i dette vannet, vil bakteriekulturen komme fortere igang da?
    Og hvor hardfør er marmorgurami i forbindelse med flytting? Kan jeg vente bare et par dager, eller må jeg la akvariet bli innkjørt i én måned først?
    Takknemlig for alle svar!
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    vrir du ur de gamla filtret så kommer bakteriefloran snabbare igång. om det bara rör sig om en fisk så tror ja du kan stoppa ner den i de nua akvariet med en gång. se till att inte mata så mycke i början bara.
    sen är det bra om du har vattenberedningsmedel som du kan hälla i vattnet.. till exempel aqua safe eller liknande.

    lycka till
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Josefine
      • June 2005
      • 164

      #3
      När jag flyttade på mina marmorguramisar så blev dom jätte rädda.
      Och dom är fortfarande inte lika pigga som dom var förut.
      Läste efetr att jag hade flyttat dom att just gurami är jätte känsliga för att byta miljö, så man ska nog inte flytta runt dom, om man inte måste.
      Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Takk for svar begge to!

        andreassofus: Jeg bruker ikke mate så mye, bare én gang om dagen, og da ikke mer enn at det blir spist opp iløpet av 30 sekunder. Noen ganger gir jeg dem mat annenhver dag også, har kommet frem til at det fungerer bra for mine fisker iallefall...
        Jeg har noen vannberedningsmiddel jeg bruker: AquaSafe (må bruke denne fordi vi har så mye klor i kranvannet), JBL Biotopol og JBL Algol. Også har jeg noen gjødselstabletter (husker ikke navnet) til plantene
        Kanskje også verdt å nevne at jeg bruker å ha litt akvariesalt oppi tanken...

        Josefine: Takk for rådet Guramien min må virkelig flytte fra tanken den er i nå, fordi den er altfor liten for den... Får håpe dine blir mindre redde etterhvert!
        Senast redigerad av desiredillusion; 17 March 2006, 20:42.
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • Skudd
          • September 2005
          • 224

          #5
          Ursprungligen postat av desiredillusion
          Jeg har en marmorgurami (vet ikke om det er hann eller hunn - noen som vet hvordan jeg ser forskjell på kjønnene?)
          Titta på ryggfenan, hanens är spetsigare och sträcker sig ofta längre mot stjärten, finns dock en del honor som kan ha ganska spetsiga fenor trots allt men oftast är det ganska lätt att avgöra :

          Hanne: http://www.igl-home.de/bilder/trichopterus.jpg
          Hona: http://www.ancistrus.ch/trichogaster/trichogaster.jpg

          Kommentar

          • desiredillusion
            • February 2006
            • 512

            #6
            Skudd:

            Takk!
            Da er jeg ganske sikker på at det er en hann jeg har.
            Er det slik man ser forskjell på hann og hunn på alle de forskjellige guramiene?
            I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

            Kommentar

            • Skudd
              • September 2005
              • 224

              #7
              Ursprungligen postat av desiredillusion
              Takk!
              Da er jeg ganske sikker på at det er en hann jeg har.
              Er det slik man ser forskjell på hann og hunn på alle de forskjellige guramiene?
              Nja, men på de flesta större arterna är en spetsigare ryggfena en klar indikator på att det är en hane, för en del mindre (ex dvärggurami) är skillnaden mycket tydlig i färg och storlek där honan är betydligt blekare och mindre.

              Kommentar

              • desiredillusion
                • February 2006
                • 512

                #8
                Skudd: Jeg har to oransje dvergguramier, de er på omtrent samme størrelse... eneste fargeforskjell er at den ene er mer rødaktig under buken enn den andre... tror du jeg har klart å kjøpe meg to av samme kjønn? Ingen av de er direkte bleke, men så er de jo avlet frem med farge, ikke den skimrende varianten...
                Og etter å ha nistudert marmorguramien, tror jeg forresten det er en hunn. Har bare en, så det er litt vanskelig å sammenligne.

                Men om dere har mer erfaring med guramier, og spesielt marmorgurami; denne jeg har har lagt spesielt én annen fisk for hat, en sort seilfinnemollyhann, den jager aktivt og napper i den hele tiden (dette er grunnen til at den nå er i en pitteliten tank, og skal flytte over i en større). Så kommer spørsmålet: om jeg kjøper noen flere marmorguramier til å ha sammen med den i den nye tanken, tror dere det vil gå bra? Jeg tror det er en hunn jeg har nå, så om jeg kjøper en hann og en hunn til, burde det gå bra, eller tror dere at den vil kunne bli aggressiv mot dem også?
                Og, er det vanlig at marmorguramier blir aggressive, altså, om de utsettes for mye press og stress? Da jeg kjøpte den jeg har nå, gjorde jeg den store tabben at jeg ikke leste om fiskene jeg kjøpte før jeg kjøpte dem, så jeg kjøpte flere forskjellige arter jeg ikke kunne ha sammen... etter to ukers tid ble den ene marmorguramien (hadde kjøpt to) aggressiv mot den jeg har nå, men kun den... de andre lot den være i fred, men ikke artsfrenden... er dette vanlig beteende ved stress?
                Jeg har lest endel om dem i forskjellige artsbeskrivelser, men akkurat dette fant jeg pussig nok ikke svar på....

                Håper på svar
                I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                Kommentar

                • Skudd
                  • September 2005
                  • 224

                  #9
                  Ursprungligen postat av desiredillusion
                  Skudd: Jeg har to oransje dvergguramier, de er på omtrent samme størrelse... eneste fargeforskjell er at den ene er mer rødaktig under buken enn den andre... tror du jeg har klart å kjøpe meg to av samme kjønn? Ingen av de er direkte bleke, men så er de jo avlet frem med farge, ikke den skimrende varianten...
                  Det brukar vara ganska enkelt att se skillnad även om honan har lite färg.. Dock generellt mer färg hos hanen. Titta på den här bilden http://www.aquahobby.ru/fishes/fish116.jpg med båda könen och studera fenorna, speciellt ryggfenan så kan du nog vara ganska säker.

                  Ursprungligen postat av desiredillusion
                  Så kommer spørsmålet: om jeg kjøper noen flere marmorguramier til å ha sammen med den i den nye tanken, tror dere det vil gå bra? Jeg tror det er en hunn jeg har nå, så om jeg kjøper en hann og en hunn til, burde det gå bra, eller tror dere at den vil kunne bli aggressiv mot dem også?
                  Og, er det vanlig at marmorguramier blir aggressive, altså, om de utsettes for mye press og stress?
                  Det är ganska vanligt att blå/guld/marmorgurami är lite aggressiva, både mot artfränder och andra fiskar i samma storlek. Detta är enligt min erfarenhet inte nödvändigtvis kopplat till stress utan snarare att de helt enkelt har olika humör, vissa är bråkigare än andra, honor som hanar. Är de stressade är de snarare skygga, rädda och håller sig undan. Köper du guramikompisar till den är det troligt att det blir en del bråk i början men det bör lugna sig när de gjort upp om vem som bestämmer. Mycket växter hjälper så de känner sig trygga. Oftast rekommenderas 1 hane + 2-3 honor men det är lite osäkert, vissa individer är väldigt aggressiva. Blå/guld/marmorgurami är klart känd som bråkstaken bland guramis..

                  Kommentar

                  • desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

                    #10
                    Starter opp tråden igjen...

                    Den omtalte marmorguramihunnen jeg har, fikk etter litt om og men flyttet seg over i en 72 liters tank. Jeg vil veldig gjerne flytte den over i en 120 liter jeg har gående (har funnet ut at hun takler ganske bra å bli flyttet på ). Men i denne tanken har jeg jo noen seilfinnemollyer, og de er på samme størrelse som guramien, og dessverre skal hun jo sloss med dem alle sammen... Om det tar en ukes tid før det roer seg (hun er etter dem hele tiden og napper), hvor bra vil egentlig de angrepne fiskene takle det?
                    Noen ganger tror jeg det beste ville vært å gitt henne vekk til noen andre, men de vil jo få samme problem om de har fisker på hennes størrelse... Dessuten er man jo glad i henne.... så:

                    Hvordan tror dere de andre fiskene jeg har vil takle én hel ukes krangling som inkluderer napping? Det er mange gjemmesteder i 120 literen, og de andre fiskene er dverggurami, praktbotia, sae og seilfinnemolly
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                    Kommentar

                    Arbetssätt...