Honungsgurami vs. läppgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Honungsgurami vs. läppgurami

    Ska 'snart' köpa små guramisar till mitt 70 l kar, men jag har fått beslutsångest..
    Har funderat mycket fram och tillbaka mellan läppgurami och honungsgurami, men jag kan bara inte bestämma mig!!
    Tänkte därför höra vad ni har för åsikter och om ni rekomenderar någon av dem speciellt Kanske någon som har erfarenhet av båda?? För-/nackdelar??
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • guineapig
    • April 2003
    • 157

    #2
    Honungsgurami helt klart, betydligt snyggare när de färgar ut.

    Daniel

    Kommentar

    • Skudd
      • September 2005
      • 224

      #3
      Läppgurami är ju klart underskattad, även de otroligt vackra om de färgar ut (speciellt den "ljusblå" varianten).. Desssutom är de inte lika känsliga som honungsgurami ibland kan vara... Det är väl lite personlig smak som får avgöra.. Du kan ju eventuellt ha båda arterna om du inte tycker det blir för rörigt, även om du kanske skulle haft ett lite större kar åt dem i sådana fall om någon skulle vara på aggressivare humör än vanligt...

      Kommentar

      • Skudd
        • September 2005
        • 224

        #4
        Klickade lite på din zoon och antar att det är 70L hörnkaret som är tänkt guramikar... Väldigt fint tycker jag, men det kan vara lämpligt att öka växtbeståndet ännu mer för att guramina verkligen ska känna sig trygga när de flyttar in... Det ökar verkligen förutsättningen att de kommer tillrätta snabbt och inte stressas i onödan, tips är också att man håller belysningen släckt under första timmarna (helst till nästa dag) och genomför en varsam inkoppning... Detta kan enligt min erfarenhet göra väldigt stor skillnad i hur gurami beter sig under den första tiden och om de sedan blir aggressiva och ängsliga eller trygga och nyfikna, sen beror det väl iofs på fiskindividen vad resultatet blir men sannolikheten för ett lyckat sådant verkar öka...

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Hmm, om ditt akvarium är ett hörnakvarium på 70 liter så är honungsgurami lämpligare. Läppgurami är ju större och ska helst ha större akvarium.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Skudd
            • September 2005
            • 224

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Hmm, om ditt akvarium är ett hörnakvarium på 70 liter så är honungsgurami lämpligare. Läppgurami är ju större och ska helst ha större akvarium.
            Du har nog en poäng där...

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Guineapig: Ja, honungsguramisarna är mycket vackra..

              Skudd: Det är bland annat den ljusblå varianten jag fastnat för.. är så fina! Angående växterna i karet (mycket riktigt hörnkaret de ska bo i ) så är de relativt nyplanterade och ska väl växa till sig snart vallisnerian verkar ha fått fäste nu, så jag hoppas att dom ska växa upp och ge lite skydd för fiskarna även om de som bor där nu (5 fembandsbarber och 10 sebrafiskar) verkar inte särskilt rädda snarare tvärt om!!
              Gör självklart en försiktig ikoppning, vill ju inte stressa ihjäl stackarna..!

              Batski: Det står ju i artbeskrivningen att de vill ha ett kar som är minst 60 cm långt (mitt är 57 djupt) och 70 l, vilket mitt är. Tror du ändå det kan vara för trångt?
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              • Lubbe
                • February 2004
                • 677

                #8
                Hmm.. ursäkta, läste precis att de skulle ha 100 cm.. :P Skumt att det står 60 cm över och 100 cm i texten..?
                Får väl kanske bli honungsgurami isf..
                310 l - Sydamerika
                200 l - Asien
                104 l - Asien
                70 l - Sydamerika

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lubbe
                  Hmm.. ursäkta, läste precis att de skulle ha 100 cm.. :P Skumt att det står 60 cm över och 100 cm i texten..?
                  Det tycker jag också. Fast jag tror att det beror på att hanen behöver lite space efter leken.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Lubbe
                    • February 2004
                    • 677

                    #10
                    Ja, det har du nog rätt i..
                    Får väl lov att bli honungsgurami då Lär väl bli så att man köper fler kar någon gång, så det kommer ju fler chanser att skaffa läppgurami
                    310 l - Sydamerika
                    200 l - Asien
                    104 l - Asien
                    70 l - Sydamerika

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      #11
                      Honungsgurami. Nu har jag har aldrig haft läppgurami så det är kanske orättvist men jag saknar faktiskt mina honungsguramis som bor hos Daniel nu. De tillhörde faktiskt till de finaste fiskar jag hade hittils... Synd, att de inte trivdes i mitt nya kar...

                      Hejhopp. Ralf
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      Arbetssätt...