Blå Gurami yngel från vildfångade!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciccipicki
    • December 2004
    • 42

    Blå Gurami yngel från vildfångade!

    Så häftigt! Yngel från mitt vildfångade Blå Gurami par. Jättesnygga, men så skygga att jag knappt har sett dom. På senaste tiden har jag sett mer coh mer av hanen. Men inte fattade jag att det kunde finnas yngel bland jättevallisneria djungeln. Men det finns det alltså!
    Jag kan ha förstört allting med att jag inte fattade detta och började rensa bland överflödet av växterna, så skumboet är förstört... Hann aldrig se något...
    Jag har inte gjort rent akvariet den här senaste månaden (körig del av livet just nu, bl.a. start av ex-jobbet), så min pump är ganska igensatt, inte mycket till flöde. Perfekt för guramisarna antagligen *L*
    Hur ska jag göra? Ska jag låta allt vara? Det är riktigt skitigt...
    Eller kan jag göra rent pumpen, ha på det lägsta flödet och få till riktningen så att de inte kommer på yngel delen av akvariet?

    Bild på hanen: http://www.zoonen.com/res/user/17411...ne_orig_SE.jpg

    Bild på mm ynglerna- dom är inringade, men det går knappt att se dom, men dom rör på sig!


    Tacksam för svar! *kram* Cicci
    Guramisar é enna fina!
    Bilder på mitt akvarium: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=17411
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Grattis, låter kul!

    Du borde kunna köra utan pump helt (eller låta den vara som den är) och byta vatten ganska ofta.
    Tänk på att ynglena är väldigt små och t.ex. inte kan ta artemia i början utan behöver mindre mat. Försök att få fram infusorier och mata med nu i början.
    /Mattias

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hej
      du bör börja kläcka artemia snart..
      mina månskensgurami lekte nyligen men ynglena dog tyvärr..

      vad har du med för fiskar där i? Det bästa vore om du hade guramisarna i eget akvarium och bara tog ut föräldrarna efter leken..
      Lenis
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Ciccipicki
        • December 2004
        • 42

        #4
        Detta var verkligen oväntat för jag har haft problem bara att hålla guramisar i liv i mitt akvarium. Dessa blå guramisar har även varit enormt skygga, fast dom är de största jag har i mitt akvarium.

        Resterande fiskar är 21 kardinaltetror, 5 kejsartetror, 1 marmorgurami, 2 ancistrus, 2 siamensis, 2 citrontetror och 1 pristella.

        Jag köpte liquidfry no 1 och när jag började droppa i det ville ju alla andra fiskar ha det också och detta gjorde det väldigt svårt o jobbigt för pappa gurami.
        Så nu har vi tagit fram ett 80L akvarium och startat upp det, tanken är den att föra över en del av de andra fiskarna så att pappa gurami inte behöver jaga så många och hålla koll på boet samtidigt. Och eftersom alla resterande ungar överlever *håller tummar* så när de är stora nog så får dom flytta till 80L och dom andra tillbaks.

        Måste man verkligen kläcka sådant där "äckligt" artemia som ni snackar om. Kan det inte funka med fry no 1 och sedan småflingor?
        Guramisar é enna fina!
        Bilder på mitt akvarium: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=17411

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Tetrorna ska du inte hålla tillsammans med ynglena i alla fall, de lär inte ha några problem att äta upp alla yngel, så flytta dem är nog en bra idé.

          Nästa gång du vill försöka få fram yngel så kan du ju flytta över guramiparet till ditt 80 liters (ensamma). Så blir det enklare sen...

          Du har alltså skumbo fortfarande? Du behöver inte börja mata förrän ynglena är frisimmande.

          Ynglena är väldigt små och kommer inte att kunna ta artemia i början, utan det behövs något mindre foder. Jag vet inte hur Liqudfry 1 är i storlek , men det kanske är mindre?
          Det är klart att du inte måste mata med artemia. Däremot så anses yngel växa mycket snabbare om man använder artemia. Sen kan det vara lättare att få yngel att äta om fodret är levande och rör på sig. Vill man inte kläcka själv så går det att få tag på skalade artemiaägg, som man matar med direkt (de ska helst svälla i vatten några minuter först). Ser ut som fint torrfoder och det är klart enklare än att kläcka artemia.

          När jag själv hade yngel av marmorgurami så använde jag inte artemia. I början försökte jag få fram infusorier att mata med, sen köpte jag (fick det billigt) något väldigt smått och fint torrfoder, men jag vet inte vad det var för något. Det gick bra, men de hade säkert växt bättre med artemia.
          Jag åkte dessutom bort en vecka då de varit frisimmande en vecka och de fick ingen mat då. Trodde inte nån skulle överleva men det var 30 st kvar och alla (eller i stort sett alla) klarade sig sen till vuxen storlek.

          /Mattias
          Senast redigerad av mmm; 14 March 2006, 07:42.
          /Mattias

          Kommentar

          • Ciccipicki
            • December 2004
            • 42

            #6
            Ok, ska höra mig för om de där artemia äggen imorgon förhoppningsvis.
            Nej det finns inget skumbo kvar! Jag kan ju ha förstört det när jag rensade växterna. Så jag har aldrig sett ett skumbo.
            Iförrigår och igår så var ynglerna konstant vid vattenytan men nu börjar de simma lite neråt.
            har lite panik med att få över de andra fiskarna!! *L*

            Men är det så snällt att ha två vuxna guramisar i ett 80L i väntan på att dom ska leka? Är det inte för litet?
            Guramisar é enna fina!
            Bilder på mitt akvarium: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=17411

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Ingen fara med skumboet, jag såg knappt skumboet som mina hade gjort heller.
              Har du börjat mata än? Har du sett ifall de äter någon mat?
              Att ynglena har klarat sig hittills är ju i alla fall lovande.

              Det ska inte vara något problem att ha gurami-paret i ditt 80 liters för att få dem att leka. Det är ju bara en kortare period. Jag hade mina i ett 96 liters där jag dessutom sänkte vattennivån rätt rejält, så det var nog inte mer än 50 liter i. När de har lekt så kan du flytta tillbaka hanen och när ynglena är frisimmande kan du flytta honan.

              /Mattias
              /Mattias

              Kommentar

              Arbetssätt...