kampfisk frågor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Legisten
    • January 2006
    • 115

kampfisk frågor

Kan nån förklara lite om kampfiskar.
    Vad tex är en dt och alla sånna där,hur stort kar ska man helst ha och hur många.Kan man ha andra fiskar med dom m.m
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

Jag kan inte så mkt men gå in på www.kampfisk.just.nu och kolla.
    / Marcus

Kommentar

• CalleAkvarist
      • November 2005
      • 1059

Kampfisk

Kampfisken, Betta Splendens, är en relativt fredlig fisk om man inte håller den med andra hanar. Antingen så ska hanen vara ensam eller så ska han ha minst två honor att vara med. Akvariet för en kampfiskhane (ensam) skall vara minst 20-30 liter. Han gillar tätt planterade akvarier, men det bör ändå finnas simyta. Hanen är väldigt lugn och glider mest omkring och snappar luft vid ytan (detta gör alla labyrintfiskar då och då). Ibland vill han till botten. Ha gärna en grotta eller liknande han kan gömma sig bakom. En STOR snäcka lutad mot bakre glaset blir också en "vägg" att gömma sig bakom. Filter är ett måste, men absolut inte för strömt! Det är inte omtyckt. Temperaturen bör vara 22-26 grader. Ha gärna en buskig växt han kan gömma sig i. Har du honom med andra fiskar är det viktigt att ta reda på om dom inte vill bita i hans fenor. Min hane går med Sorgmanteltetra och Corydoras. I vissa fall kan sorgmantlarna bitas, men har man dom i tillräckligt stort stim håller dom sig lugna. Jag vet ju inte vilka fiskar du hade tänkt dig. Han trivs i Idaho-grus. Svärdsplantor, Vattenpest och Javamossa är omtyckt. Nu har jag sagt vad jag vet om hanen, om honan vet jag inte så mycket! Åter igen: Inte ens i ett jättekar går det att hålla två hanar ihop! Lycka till med din kampfisk!
      /En som älskar kampfiskhanar!!

Kommentar

• Drakulla
        • July 2004
        • 403

Ursprungligen postat av calle95
        Filter är ett måste, men absolut inte för strömt! Det är inte omtyckt. Temperaturen bör vara 22-26 grader. /En som älskar kampfiskhanar!!
        Jag måste säge emot lite där... Filter är absolut inte ett måste. Istället får man byta vatten oftare. Mina kampfiskhanar går var och en i ca 20 l kar och uppåt. Jag byter nästan allt vatten 2 ggr/veckan + att jag diskar ur karet på helgen samtidigt med det andra vattenbytet. Jag har inget grus i eftersom det underlättar städningen. Däremot lite flytväxter och gömställen är kanon.

Sen tempen.. den bör ligga mellan 25-27 grader. Om en betta har för låg temp ner mot 20-22 grader kan den bli loj och inte må särskilt bra efter ett tag. Har man varmare vatten märker man direkt att bettan piggnar till. Det är inte helt ovanligt att han sätter i gång att bygga ett skumbo. Ett bra tecken på att bettan trivs och mår bra.

Till Legisten:
        En DT bedtyder en Double tail, dvs en Kampfisk med fentypen Double tail. Stjärtfenan är delad i två lika stora delar på ett bra exemplar. Här är en bild på min Halfmoon doubletail.

En hane bör ha minst 15-20 liter vatten, gärna mer. De trivs bäst ensamma och är inte någon stimfisk. Har man en hane i ett större akvarium går det bra med Corydoras malar, Platys, neontetror m.m. Ha helst inga honor ihop med hanen. De ska bara träffas vid parning.

På min zoon kan du se mina Kampfiskar med olika fentyper och färger:
        Bifogade filer
        mvh Drakulla

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

Kommentar

Arbetssätt...