Kampfisken har byggt ett stort skumbo!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tikkatikkatini
    • February 2006
    • 181

    Kampfisken har byggt ett stort skumbo!

    När ska man släppa i honorna? eller ska man ta ur hanen först och låta honorna vara själva i yngel akvariet och sen släppa ner hanen.. ?
    Ska man flytta skumboet som är byggt i ett liiiiitet yngel akvrie till det stora yngel akvariet??
    Hur ser man sen om honan har ägg??
  • Tikkatikkatini
    • February 2006
    • 181

    #2
    Ingen som har nåt svar??

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Nej, Jag kan inte något om detta men du skulle kunna gå in på www.kampfisk.just.nu. Där inne står det om odling på dem.

      Lycka till!
      / Marcus

      Kommentar

      • glimten
        • May 2004
        • 150

        #4
        Eller så kan du gå in på ett kampfiskforum och kolla/fråga

        Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

        Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

        Kommentar

        • Mrhappy
          • February 2006
          • 88

          #5
          När honan är med ägg har hon en större mage en vanilgt. Det är omöjligt att flytta ett skumbo!!!! Om man vill så kan man flytta hanen till ett större akvarium och sen direkt släppa ner en hona om de ska leka eller fler om man inte vill att de ska leka men ändå vara tillsammans. Det kvittar när man släpper ner honan för då börjar hanen fortsätta att bygga på skumboet.
          Hur stora är yngelakvariumerna?

          Kommentar

          • Tikkatikkatini
            • February 2006
            • 181

            #6
            det lilla var ju bara en vanlig sån där yngelbox man kan köpa.. för att palettcikliderna åt upp hans fenor.. min pojkvän fick låna mitt yngel akvarie som abra stod och det är på 19 liter.. men nu när han har båda honorna i så slutade han bygga på det.. men man ska alltså välja ut vilken av honorna man vill få yngel ifrån..
            kan hon vara där i samtidigt som hanen utan att han störs av bygget..??

            Kommentar

            • Mrhappy
              • February 2006
              • 88

              #7
              Hur stort är skumboet? Jo jag glömde lägga till att det ska bli lagom stort och lagom tjockt innan man släpper ner honan. Om det är ungefär så stort så kan man släppa ner honan när som helst. Sedan kommer skumboet att
              bli större när man släppt ner honan.
              Senast redigerad av Mrhappy; 16 March 2006, 17:19.

              Kommentar

              • Tikkatikkatini
                • February 2006
                • 181

                #8
                jadu.. det vet jag inte.. när jag såg det i yngelboxen så var det hmm.. 4 cm i diameter typ.. han lyckades flytta med det från yngelakvariet.. men nu vill den inte bygga mer på det.. och han har släppt i båda honorna..
                hmm.. ?? han har lite flytväxter i med som det beskrevs på den där kampfisksidan kampfisk.just.nu

                Kommentar

                • Dreeamcatcher
                  • August 2004
                  • 179

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tikkatikkatini
                  jadu.. det vet jag inte.. när jag såg det i yngelboxen så var det hmm.. 4 cm i diameter typ.. han lyckades flytta med det från yngelakvariet.. men nu vill den inte bygga mer på det.. och han har släppt i båda honorna..
                  hmm.. ?? han har lite flytväxter i med som det beskrevs på den där kampfisksidan kampfisk.just.nu
                  Hejsan!
                  Om du ska odla på kampfisken så ska det endast vara en kampfiskhona och en hane! Inte fler honor, det gör hanen bara förvirrad!
                  Om han byggt ett så fint skumbo så tycker jag du kan släppa ner honan i karet och låta dom vara ifred. Om inget hänt på några dagar och om honan blir helt sönderbiten så får du helt enkelt avbryta lek-försöket.
                  Ibland fungerar det bara inte, och då får man låta det gå någon vecka och sedan börja om på nytt.

                  Lycka till!
                  Hälsn Malin
                  Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                  Allt du behöver veta om kampfisken!

                  Kommentar

                  • Tikkatikkatini
                    • February 2006
                    • 181

                    #10
                    jag förstod det.. tänk att jag blivit mer erfaren är pojken.. haha.. ska säga till honom att han bara ska ha en hona tesammans med hanen.. sen får vi se hur det går.. efter lek och ägg har algts, ska man ta ur honan då så hanen kan ta hand om äggen ifred eller vad?
                    ska be honom läsa det som står på din sida så han lär sig lite mer..!!

                    Kommentar

                    • Dreeamcatcher
                      • August 2004
                      • 179

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tikkatikkatini
                      jag förstod det.. tänk att jag blivit mer erfaren är pojken.. haha.. ska säga till honom att han bara ska ha en hona tesammans med hanen.. sen får vi se hur det går.. efter lek och ägg har algts, ska man ta ur honan då så hanen kan ta hand om äggen ifred eller vad?
                      ska be honom läsa det som står på din sida så han lär sig lite mer..!!
                      Japp du tar ut honan direkt efter leken är klar...det brukar dock ta några timmar innan de är helt färdiga
                      Japp, tipsa honom om sidan, har försökt få med det meesta där, och om det är något ni undrar över som saknas på sidan så är detr bara att skriva till mig!
                      Hälsn Malin
                      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                      Allt du behöver veta om kampfisken!

                      Kommentar

                      • eldstjärten
                        • January 2006
                        • 28

                        #12
                        När honan är med ägg har hon en större mage en vanilgt. Det är omöjligt att flytta ett skumbo!!!! Om man vill så kan man flytta hanen till ett större akvarium och sen direkt släppa ner en hona om de ska leka eller fler om man inte vill att de ska leka men ändå vara tillsammans. Det kvittar när man släpper ner honan för då börjar hanen fortsätta att bygga på skumboet.
                        Hur stora är yngelakvariumerna?
                        __________________________________________________ _____________
                        jag har ett stort yngelakvarium, men man kan ju ha midre, jag har även en liten guld fiskskål som jag andvänder ibland den går jätte bra.
                        Jag tror att man kan ta nästan vad som helst och göra om det till ett yngelkar......
                        __________________________________________________ ___________
                        En kampfisk simmar aldrig ensam....
                        Senast redigerad av eldstjärten; 17 March 2006, 12:04.

                        Kommentar

                        • eldstjärten
                          • January 2006
                          • 28

                          #13


                          Kommentar

                          • eldstjärten
                            • January 2006
                            • 28

                            #14



                            __________________________________________________
                            En kampfisk simmar aldrig ensam....

                            Kommentar

                            • eldstjärten
                              • January 2006
                              • 28

                              #15
                              kolla in hem sidorna .....
                              jag har och så en odling av kampfiskar (siamesiska)
                              __________________________________________________ ___
                              En kampfisk simmar aldrig ensam....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...