skaffat kampfisk + honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lovlie
    • October 2005
    • 140

    skaffat kampfisk + honor

    Jag har startat ett kar med kampfisk + 2 honor, karet är inrett med grottor stenar och mycket växter. Tar det lång tid för att hanen ska bygga skumbo? Kommer han göra det? De delar kar med kilfläcksrasboror de stör sig inte på varandra bororna leker hela tiden och lägger rom under växterna
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    #2
    Om du har flytväxter eller växter som brer ut sej på ytan, så dröjer det inte länge innan han bygger skumbo. Om dom "fattar tycke för varandra"

    Kommentar

    • animal_
      • January 2006
      • 102

      #3
      Ursprungligen postat av lovlie
      Jag har startat ett kar med kampfisk + 2 honor, karet är inrett med grottor stenar och mycket växter. Tar det lång tid för att hanen ska bygga skumbo? Kommer han göra det? De delar kar med kilfläcksrasboror de stör sig inte på varandra bororna leker hela tiden och lägger rom under växterna

      han kanske inte gör det alls om han är i ettt kar där det finns andra fiskarter eller om karet är för stort. om du nu ska leka på dina fiskar ska du ha 1 hona och en hane i det karet du ska odla de på karet bör vara runt 35-45 L tycker jag.

      Kommentar

      • mckvinnan
        • December 2004
        • 760

        #4
        Beror nog väldigt mycket på hanen. Mina hanar har alltid lagt skumbo så fort vattnet inte varit för strömt. Detta oavsett om det varit i ett stort kar, många andra fiskar med eller om det ens funnits honor närvarande. Min enda kvarvarande hane går som ensam kampfisk i mitt 200 liter och lägger skumbo lite då och då och trots att han är tillsammans med ciklider och tetror.

        Däremot om man ska odla på dem så bör de vara ensamma, för kilfläckar är ena riktiga rovdjur och äggen lär inte bli gamla om de får nåt att säga till om..
        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Du kan läsa lite om det här.

          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • Tikkatikkatini
            • February 2006
            • 181

            #6
            Men asså.. hmm.. min pojkvän har lixom inrett ett akvarie åt kampfisken nu.. men han har lagt i båda honorna.. men d är väl abra en som ska vara däri eller kan han leka med båda då?

            Kommentar

            • Drakulla
              • July 2004
              • 403

              #7
              Ursprungligen postat av Tikkatikkatini
              Men asså.. hmm.. min pojkvän har lixom inrett ett akvarie åt kampfisken nu.. men han har lagt i båda honorna.. men d är väl abra en som ska vara däri eller kan han leka med båda då?
              En hona åt gången förstås. Jag tycker din kille borde läsa på lite om vad som gäller med kampfiskar....
              mvh Drakulla

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

              Kommentar

              • Tikkatikkatini
                • February 2006
                • 181

                #8
                mm.. har sagt till han att det bara ska vara en i åt gången för att han kan bli förvirrad annars.. å då svarde han: ja fatatr, tänk om ja skulle få två tjejer att välja mellan.. det skulle avra svårt.. så kamphanen kanske blir förvirrad.. så han skulle åtrgärlda det..

                Kommentar

                Arbetssätt...