Kampfisk! ^^

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sääri
    • February 2006
    • 10

    Kampfisk! ^^

    Hej! Jag undrar om man kan ha en kampfisk hane och kanske tre honor i ett 110 liters akvarium eller blir hanen ihjälstressad då?

    Mvh /Säär.
    med vänliga hälsningar /mig.
    "det är livet på en pinne!"
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Det beror väl på hur snälla honorna är men annars ska det inte vara något problem. Själv har jag två honor som är fruktansvärda. De käkade helt upp fenorna på min första hanne på bara nån dag så de fick flytta till ett annat akvarium. Hanen dog tyvärr. De andra två honorna jag har är hur snälla som helst =) De går nu tillsammans med min nya hane i ett 100 liters, tillsammans med drottningrasboror.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • sääri
      • February 2006
      • 10

      #3
      Okej det lät som bra! För jag funderar på om jag ska skaffa kampisar.. Älskar dom, dom är undebara! Men vad kan man ha för fiskar tillsammans med kampisar då? .. Hahah jag kan typ ingenting om kampisar..
      med vänliga hälsningar /mig.
      "det är livet på en pinne!"

      Kommentar

      • Watermelon
        • November 2005
        • 140

        #4
        Hejsan hoppsan Sara
        Jag kan ju inte mycket om kampfiskar men du är ju väldigt begränsad med t.ex en kampfiskhane. Till exempel så har jag hört att de kan de bråka med guppyhanar eftersom de förväxlar dessa med andra kamphanar pga färggladheten och de stora fenorna.
        Sdan är det väldigt många fiskar som älskar att bita sönder kampisens fenor, fråga någon kampisexpert om det finns någon fisk som inte gör det :P
        110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
        Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

        20 Liters Räkkar
        Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

        Kommentar

        • sääri
          • February 2006
          • 10

          #5
          Hahah tackar anna ! Joo, jag funderade faktiskt på det där med att andra fiskar gillar att bita sönder kamphanens fenor, för det har du sagt till mig förut (A)! :P Hahaha jag kanske ska ta ett snack med någon expert. Det är typ värt det, för jag älskar kampisar!!! Annars får jag väl köpa ett mindre akvarium till ett kampis sällskap ! Det kanske skulle funka!! Men jag tror inte jag får eller har råd.. =S hahhahhaha....
          med vänliga hälsningar /mig.
          "det är livet på en pinne!"

          Kommentar

          • Watermelon
            • November 2005
            • 140

            #6
            Ursprungligen postat av sääri
            Hahah tackar anna ! Joo, jag funderade faktiskt på det där med att andra fiskar gillar att bita sönder kamphanens fenor, för det har du sagt till mig förut (A)! :P Hahaha jag kanske ska ta ett snack med någon expert. Det är typ värt det, för jag älskar kampisar!!! Annars får jag väl köpa ett mindre akvarium till ett kampis sällskap ! Det kanske skulle funka!! Men jag tror inte jag får eller har råd.. =S hahhahhaha....
            Jag tycker det är grymt ovärt att "slösa bort" 100 liter på en kampfisk som klarar sig med typ 30-40 liter också :P Finns så mycket annat fint som man kan ha i 100 liter
            Haha, 40 liter borde inte vara så dyrt Mitt 110 liter kostade 1.600 utan fiskar.
            110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
            Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

            20 Liters Räkkar
            Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

            Kommentar

            • sääri
              • February 2006
              • 10

              #7
              Ursprungligen postat av Watermelon
              Jag tycker det är grymt ovärt att "slösa bort" 100 liter på en kampfisk som klarar sig med typ 30-40 liter också :P Finns så mycket annat fint som man kan ha i 100 liter
              Haha, 40 liter borde inte vara så dyrt Mitt 110 liter kostade 1.600 utan fiskar.
              Jag kan köpa ett 110 liters på blocket med fiskar, pump och allt för 800 spänn!! Hahahahha Men jag skulle vilja har tips på vilka fiskar man kan ha tillsammans med en mindre grupp kampisar (1 hane + 2-3 honor). Snälla ge mig tips!
              med vänliga hälsningar /mig.
              "det är livet på en pinne!"

              Kommentar

              • Watermelon
                • November 2005
                • 140

                #8
                Jag vet inte vilka som funkar. Har hört att platy kan gå bra, men det beror på hur snälla fiskarna är
                Platys kan du förövrigt få av mej om några månader, myähähä
                110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                20 Liters Räkkar
                Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                Kommentar

                • sääri
                  • February 2006
                  • 10

                  #9
                  Men om man skulle ha ett 100 liters kar och har fjärilsciklider, skulle man kunna ha kampfiskar då också, eller skulle cikliderna göra nått mot kampisarn? Vill väldigt gärna veta.. Hahaha om jag ska ge upp mina drömmar om kampisar eller inte.. ;P
                  Senast redigerad av sääri; 26 February 2006, 19:25.
                  med vänliga hälsningar /mig.
                  "det är livet på en pinne!"

                  Kommentar

                  • Watermelon
                    • November 2005
                    • 140

                    #10
                    Ursprungligen postat av sääri
                    Men om man skulle ha ett 100 liters kar och har fjärilsciklider, skulle man kunna ha kampfiskar då också, eller skulle cikliderna göra nått mot kampisarn? Vill väldigt gärna veta.. Hahaha om jag ska ge upp mina drömmar om kampisar eller inte.. ;P
                    Ciklider är rovfiskar, fjärilar hör väl till de snällare men eftersom till och med små kardinaltetror kan misshandla kampfiskar så skulle jag inte chansa.
                    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                    20 Liters Räkkar
                    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                    Kommentar

                    • sääri
                      • February 2006
                      • 10

                      #11
                      Ursprungligen postat av Watermelon
                      Ciklider är rovfiskar, fjärilar hör väl till de snällare men eftersom till och med små kardinaltetror kan misshandla kampfiskar så skulle jag inte chansa.
                      Tack anna Hahaha, nån annas som har en proffsig åsikt? Jag vill höra många anledningar/kommentarer/argument/vadsomhelst. Berätta vad ni vet snälla!
                      med vänliga hälsningar /mig.
                      "det är livet på en pinne!"

                      Kommentar

                      • Lena123
                        • January 2006
                        • 336

                        #12
                        Jag har en kampfiskhane o 2 honor tillsammans med scalarer, platy, Koppartetror o Sorgmanteltetror. Inga som helst problem i mitt kar. Men jag kanske bara har snälla fiskar, va vet jag?!

                        Kommentar

                        • Drakulla
                          • July 2004
                          • 403

                          #13
                          Inga ciklider ihop med kampfiskar! Hellre neontetror, Corydoras, Otocinclus, platys m.m.
                          mvh Drakulla

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                          Kommentar

                          • sääri
                            • February 2006
                            • 10

                            #14
                            Tack tack! Alla tips är super bra! Jag kommer nog att få ha ett minder kar och ett större om jag ska få ha dom fiskar jag vill Hehe, för jag vill både ha ciklider och kampisar, men om nu inte det går så tror jag att jag kan vänta med kampisarna.. Man är ju ändå rätt begränsade med dem..
                            med vänliga hälsningar /mig.
                            "det är livet på en pinne!"

                            Kommentar

                            • Watermelon
                              • November 2005
                              • 140

                              #15
                              Ursprungligen postat av sääri
                              Tack tack! Alla tips är super bra! Jag kommer nog att få ha ett minder kar och ett större om jag ska få ha dom fiskar jag vill Hehe, för jag vill både ha ciklider och kampisar, men om nu inte det går så tror jag att jag kan vänta med kampisarna.. Man är ju ändå rätt begränsade med dem..
                              Vad ska du ha för ciklider?
                              110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                              Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                              20 Liters Räkkar
                              Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...