Blanda guramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Watermelon
    • November 2005
    • 140

    Blanda guramis?

    Jag har i nuläget två marmorgurami i mitt 110 liters akvarium. Dock misstänker jag att det är lite trångt för dem, så jag tänker ersätta dem med någon mindre gurami.

    Vad jag undrar är om man kan ha honungsgurami och dvärggurami i samma kar? Båda är ju så underbart vackra, kommer aldrig kunna välja annars Är bara rädd för att hanarna ska bråka med varandra.
    Någon som har erfarenhet av detta?
    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

    20 Liters Räkkar
    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.
  • iTaZ
    • September 2005
    • 102

    #2
    Vill också veta så jag skickar upp frågan.

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      Jag har hört att det KAN gå bra... Man ska väl dock inte ha blå gurami (hanar) tillsammans med gul eller marmorgurami (hanar) då de är framavlade av blå gurami.

      Annars är jag också intresserad av att höra lite mer om det då jag själv har ett hörnkar som jag tänker ha gurami i snart =)

      Sen undrar jag även om de leker när det finns konkurrenter i samma kar (115L)???
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Jag har haft 2 hanar i samma kar, guld och marmor, samt 3 honor till varje hona. Det gick helt smärtfritt.
        Dock lekte de inte.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Det jeg har hørt er at marmorguramihanner ikke bør has med andre guramier som også liker seg i toppsjiktet av akvariet, fordi de da kan slåss med nykommeren fordi de føler de blir invadert. Men at man for eksempel kan ha dvergguramier som er i mellom- og bunnsjiktet uten problem
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • Watermelon
            • November 2005
            • 140

            #6
            Ursprungligen postat av join4t
            Jag har hört att det KAN gå bra... Man ska väl dock inte ha blå gurami (hanar) tillsammans med gul eller marmorgurami (hanar) då de är framavlade av blå gurami.

            Annars är jag också intresserad av att höra lite mer om det då jag själv har ett hörnkar som jag tänker ha gurami i snart =)

            Sen undrar jag även om de leker när det finns konkurrenter i samma kar (115L)???
            Det var en hane och en hona, jag har gett bort dem till djuraffären nu. jag hade två honor och en hane, men hanen var en riktig tyrann och jagade ihjäl den ena. Det slutade med att hans sista fru låg gömd under en växt, nästan vit av skräck, dagarna i ändå. Så fort hanen fick syn på henne jagade han och bet henne. Vilken kärlekshistoria

            Jag har iaf bestämt mig för att prova blanda dvärg och honungsgurami. Går det inte så får jag väl ge tillbaka en av arterna

            Nu har jag också fått höra att marmor/blå/guldgurami är bland de aggressivare guramisorterna. Är de mindre snällare, tror ni jag vågar ha dem i par eller ska varje hane få två honor? :S
            110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
            Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

            20 Liters Räkkar
            Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

            Kommentar

            • simone
              • March 2006
              • 4

              #7
              Om två marmorguramis känns för stora, borde sex nya guramis bli för mycket. Dvärgguramis är ju inte pyttesmå precis.
              Mvh Simone
              simone

              Kommentar

              • join4t
                • October 2003
                • 854

                #8
                Ursprungligen postat av desiredillusion
                Det jeg har hørt er at marmorguramihanner ikke bør has med andre guramier som også liker seg i toppsjiktet av akvariet, fordi de da kan slåss med nykommeren fordi de føler de blir invadert. Men at man for eksempel kan ha dvergguramier som er i mellom- og bunnsjiktet uten problem
                Mmmm det låter ju logiskt, visste inte ens att de höll till på olika nivåer =) Något att tänka på kanske.
                "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  jag tycker du ska nöja dig med 1 hane och 2-3 honor av en sort. 2 hanar kan komma att råka i luven med varandra.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Watermelon
                    • November 2005
                    • 140

                    #10
                    Ursprungligen postat av lenis3
                    jag tycker du ska nöja dig med 1 hane och 2-3 honor av en sort. 2 hanar kan komma att råka i luven med varandra.
                    Jag kanske gör det Nu har jag faktiskt skaffat ett par dvärggurami, underbart vackra (dock lite skygga) och riktigt snälla mot varandra! Blir det bråk så ska jag skaffa en hona till.
                    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                    20 Liters Räkkar
                    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      Jag funderade lite på att balnda dvärgurami och pygmegurami (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=247) någon som vet om det kan tänkas funka i ett 125-literskar?
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      Arbetssätt...