arg kamphane!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Em_I_Am
    • August 2005
    • 17

    arg kamphane!

    hej!

    Igår fick jag ta över en kamphane av min mamma eftersom han var så elak mot hennes guramis. Han var bland de första fiskarna hon köpte till sitt kar o han har hela tiden förföljt andra fiskar som släppts i. Han blåser upp sig o gör utfall.
    Nu tänkte vi prova i mitt kar och se om det går bättre när han släpps ihop med mina två regnbågar, flying fox, några kilfläcksbarber o corysar. Det är ett mindre kar på strax över 60 liter. Regnbågarna som är de största fiskarna är inte jätte stora utan bara lite större än honom själv. Där finns gott om stenar o växter.
    Men han har samma beteende här. Direkt började tuffingen blåsa upp sig o agera hotfullt. Han gör på det viset så fort någon annan fisk kommer i närheten. Han har sett ut de färgstarkaste fiskarna o följer efter dem (en av regnbågarna o en albino cory) men regnbågen bryr sig inte det minsta. Han har dock bitit den lille corysen och jag undrar om det är vanligt?
    Jag har aldrig haft problem med kampfiskar tidigare så jag är lite förbryllad. Vet ju att dem heter kampfisk av en anledning, men har trott att det bara är omöjligt att få två kamphanar att samsas....
    Han är så vacker vår lilla Ozzy så jag vill inte ge bort honom eller döda honom om det går att lösa på annat vis Han är en crown tail som går i petrolblå/svart, vinröda/svarta fenor med silver o turkosa strimmor
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Ja ibland äre ju så att vissa fiskar inte kommer överens..
    Tjopp...

    Kommentar

    • Em_I_Am
      • August 2005
      • 17

      #3
      Jamen är det inte lite konstigt att han inte kommer överrens med NÅGON? Jag o min mamma har helt olika fiskar men han är tokarg ändå.
      Glömde tillägga att hennes kar är ett stoooort hörnakvarium så det är inte pga trångboddhet han vart arg.

      Kommentar

      • GuramiGreta
        • January 2006
        • 30

        #4
        Hmm min kampis var oxå aggresiv mot mina 2 guramihonor i början när de var nyinköpta. Men han lugnade ner sig efter ett tag. Så det kanske går bra att ha din mammas kampfisk i ditt akvarium..? Eller har han hunnit vara där ett tag men e forfarande elak?

        Om du har tur lugnar han ner sig, de kanske bara behöver vänja sig vid varandra....

        Zoonen:
        Där har ni mer info!

        Kommentar

        • Em_I_Am
          • August 2005
          • 17

          #5
          hoppas det

          Ursprungligen postat av GuramiGreta
          Hmm min kampis var oxå aggresiv mot mina 2 guramihonor i början när de var nyinköpta. Men han lugnade ner sig efter ett tag. Så det kanske går bra att ha din mammas kampfisk i ditt akvarium..? Eller har han hunnit vara där ett tag men e forfarande elak?

          Om du har tur lugnar han ner sig, de kanske bara behöver vänja sig vid varandra....
          Jag hoppas han lugnar sig. I min mammas kar har han varit i flera veckor o det har bara blivit värre. Men vi tänkte att det kanske var för att han var först där o har då gjort större delen av karet til "sitt".
          Jag fick honom igår så jag väntar ett tag till. Regnbågarna ska dessutom flytta till större snart så kanske han kan vara kvar i det mindre o så köper jag fler kilfläckar eller något. Han verkar inte jaga dem lika mycket.

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            hög svårighetsgrad i artbesrivningen just av denna anledningen... du kan aldrig veta vilka fiskar den kommer att bli provoserad av i förväg, det är alltid en chansning och slutar allt som oftast i problem!

            Kommentar

            • ernie
              • October 2004
              • 29

              #7
              Hejsan... Varför inte ge honom en hona som han kan fokusera på....? Bara en tanke.........

              Kommentar

              Arbetssätt...