Kampfisk-frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Kampfisk-frågor!

    Jag kanske ska överta en kampfiskhane och funderar vart det är lämpligt för den att bo.

    Alt 1. I mitt 63-liters med platy (2 cm), ancistrus och en dvärgguramihane. Skulle det fungera ihop med dvärgguramihanen eller skulle jag få flytta den? Temp 26-27 grader

    Alt 2. Tillsammans med guldbarber och neontetror. Temperaturen där är jag fundersam över, det är 24(-25) grader nu och varken guldbarber eller neontetror vill egentligen ha varmare och jag har läst att kampfisken vill ha ganska varmt. Är kampfiskar snälla mot neontetror? Både de och guldbarberna är ganska små!

    Lämpligt foder till kampfisk?
    Är det ok med flingfoder samt vuxen artemia (fryst) en gång i veckan, eller behöver de "mer käk"?
  • Elina
    • February 2005
    • 128

    #2
    Är tyvärr ganska grön inom området, men jag skulle tro att kampfiskhanen passar bäst med fiskarna i 63-liters karet. Tempen är mer passande och jag tror (betoning på TROR) inte att det ska vara några problem med guramin och kampfisken, de är ju labyrintfiskar båda två...
    Har hört att barber kan vara ganska ettriga och bita fenor, därför kan kampfiskens fina slöjor vara ganska frestande...

    Vill dock poängtera att jag inte är säker på ngt av följande, hoppas därför att någon med lite mer erfarenhet inom ämnet kan komma med ett bättre svar.

    Lycka till med kampfisken! Dom är riktigt vackra!

    Kommentar

    • Lilla_Cilla
      • January 2006
      • 112

      #3
      kampfisken jag har är iaf ganska elak mot mina neoner

      Kommentar

      • Fisktjejen
        • February 2005
        • 310

        #4
        Då låter det ju inte så bra att sätta en kampfisk ihop med små neontetror. Mina erfarenheter av guldbarber säger att de kan knapra i sig lite växter och de är väldigt glupska, snabba på maten, men 100% fredliga mot andra fiskar.

        Det lutar nog åt att Kampisen får bo här hemma då och möjligen får guramihanen flytta. Jag har aldrig haft en kampfisk, hoppas att han ska trivas!

        Kommentar

        • Fisktjejen
          • February 2005
          • 310

          #5
          Kanske sista frågorna Tror ni att en kampfiskhane är benägen att äta ancistrusyngel eller ancistrusrom (försvaras så gott det går av ancistruspappan) ?

          Maten: Duger det med vanligt flingfoder och frusen vuxen artemia ibland?

          Kommentar

          Arbetssätt...