Stämmer detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    Stämmer detta?

    Jag har hört att kamphanar inte får hållas så att dom ser varandra och att det räknas som djurplågeri, stämmer det?

    Jag hade hört det innan jag åkte till Akvarietekning i Filipstad (det är en grossist) och när jag kommer in på avdelningen för akvarierna får jag syn på en ca 2 meter hög fyrkant som varje sida är ca 80 cm. Ocj på den hänger det plastpåsar, hundratals alltså, med en kamphane i varje. Dom hängde i lager så att dom påsarna som hängde innerst var omöjliga att se.

    Labyrintfiskar kan ju andas luft så som vi men dom inntersta påsarna kom det inte ner något syr pga trycket från dom yttre påsarna. Dessutom kan man fundera när dom fick mat senast.

    En del stackare bara låg på botten av sin påse, andra spännde fenorna och en del simmade mot sin granne med uppspärrade fenor.

    Jag reagerade direkt och sade till personalen men han bara kollade på mej och frågade:

    - Nehej, om vi inte får göra såhär hur ska vi då göra? Vi kan inte ha ett akvarium till varje, det skulle inte gå ekonomiskt.

    Det visste ju jag också, men jag tyckte att dom kunde ju strunta i att köpa in några på ett tag och skicka några av dem som fanns till zooaffärer. Har jag tänkt fel nu eller?
    / Marcus
  • DjHypnoz
    • March 2004
    • 162

    #2
    De e ju priset man får betala eftersom att folk vill att fiskar etc. ska kosta inget helst... Betal 200kr/kamphane så äre nog inga problem för odlare/grossister att ha ett kar till varje..
    För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

    Kommentar

    • Dreeamcatcher
      • August 2004
      • 179

      #3
      Ursprungligen postat av PlatyYngel
      Jag har hört att kamphanar inte får hållas så att dom ser varandra och att det räknas som djurplågeri, stämmer det?

      Jag hade hört det innan jag åkte till Akvarietekning i Filipstad (det är en grossist) och när jag kommer in på avdelningen för akvarierna får jag syn på en ca 2 meter hög fyrkant som varje sida är ca 80 cm. Ocj på den hänger det plastpåsar, hundratals alltså, med en kamphane i varje. Dom hängde i lager så att dom påsarna som hängde innerst var omöjliga att se.

      Labyrintfiskar kan ju andas luft så som vi men dom inntersta påsarna kom det inte ner något syr pga trycket från dom yttre påsarna. Dessutom kan man fundera när dom fick mat senast.

      En del stackare bara låg på botten av sin påse, andra spännde fenorna och en del simmade mot sin granne med uppspärrade fenor.

      Jag reagerade direkt och sade till personalen men han bara kollade på mej och frågade:

      - Nehej, om vi inte får göra såhär hur ska vi då göra? Vi kan inte ha ett akvarium till varje, det skulle inte gå ekonomiskt.

      Det visste ju jag också, men jag tyckte att dom kunde ju strunta i att köpa in några på ett tag och skicka några av dem som fanns till zooaffärer. Har jag tänkt fel nu eller?


      Tyvärr är detta vanligt...vist överlever fiskarna om de blir sålda på en gång, men om de är för länge i en påse + att de ser andra hanar så är det skadligt...

      kan inte annat än att hålla med dig!
      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

      Allt du behöver veta om kampfisken!

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        hmm...varför envisas dom med att köpa kampfiskar dåå!!!
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          är definiivt olagligt.
          i första hand bör du påtala för affären att dom inte får ha fiskar så och hänvisa till L80, se länk längst ner.
          om dom inte gör bättring så kan du ringa djurskyddsinspektören i din kommun och klaga.
          kan ju alltid ringa/maila lokala tidningar om "djurplågeri" också om inget händer.

          Statens jordbruksverks föreskrifter om villkor för
          hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur
          avsedda för sällskap och hobby

          Allmänt om hållande av fiskar
          1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas
          till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller
          ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.
          Konstruktion av akvarier
          2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller
          liknande, eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för
          fiskarna inte ska hoppa ut.
          3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida
          inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ detta
          kapitel är uppfyllda.
          4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte
          akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
          Utrymmen
          5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek,
          antal och levnadssätt.
          Inredning och bottenmaterial
          6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar
          det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
          Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska
          ha tillgång till gömslen i akvariet.
          Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver
          särskilt god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.

          Vattenkvalitet
          7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara
          anpassat till respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets
          beskaffenhet ska undvikas om inte fiskarten är särskilt anpassad till
          sådana förändringar.
          8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga
          eller giftiga ämnen.
          Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av
          avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga
          halter.
          Vattentemperatur
          9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.
          Foder
          10 § Fiskar ska utfodras med ett för arten anpassat foder i en sådan
          mängd och med sådana intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.

          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Raven: Gäller samma lagar för grossister som du tar upp för djuraffärer? Jag har en liten öronviskare som säger att de inte omfattas av samma lagar och regler... Och det var väl en grossist det var frågan om i denna tråd?

            Inte ett ord om vad som är rätt eller fel för kampfisken nu alltså. Personligen tycker jag det är fruktansvärt elakt och man hoppas ju att de går till försäljning fort!!
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              dels står det
              Statens jordbruksverks föreskrifter om villkor för
              hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur
              avsedda för sällskap och hobby
              där borde förvaring hos grossist ingå dels så uppfattar jag det som att det såldes fiskar och då är det inte enbart grossist utan även en butik.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                En del fiskar går nog till snabb försäljning men det är nog fler som dör, eller kanske inte men det är många som dör och när jag sett förhållandena för dem så känns det tråkit att köpa en kampfisk från någon av grossistens leveransbutiker.
                / Marcus

                Kommentar

                Arbetssätt...