Guramifråga:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GuramiGreta
    • January 2006
    • 30

    Guramifråga:

    Hej hej!

    Hur ser man att guramisarna är leksugna? Har köpt en fin hanne, han var väldigt nyfiken och orädd när han simmade ut i akvariet. Han fick snabbt syn på min hona, och var framme o kände på henne med spröten. Men nu har han börjat jaga henne, men han verkar ändå snäll! Han nafsar bara lite i bland. Och när han spänner upp fenorna gör hon likadant.
    Han har ju inte vart i så länge så jag har inte sett några tecken på skumbo. Men är det här beteendet tecken på att dom tänker para sig?

    Uppskattar svar!

    Zoonen:
    Där har ni mer info!
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2
    Hanarna kan gå väldigt hårt åt på sina honor... därför bör man ha flera honor per hane...
    Vet inte hur de leker, men jag skulle vara mer "nervös" över honans hantering...
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • GuramiGreta
      • January 2006
      • 30

      #3
      Jojo har hört det, men det var inte frågan (inte meningen o va otrevlig men iaf )

      Jag ska försöka skaffa en hona snart men just nu är det lite fullt i akvariet så jag väntar med o köpa tills det verkligen blir nödvändigt... Eller om det dör ett antal fiskar förstås! Tack för tipset iaf...

      Zoonen:
      Där har ni mer info!

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Hmm bara en tanke...när det verkligen är nödvändigt med fler honor som du säger... kanske det redan är för sent för den hona du har nu.

        Sedan är jag lite tveksam till om gurami leker med karet fullt med andra fiskar. Men jag vet inte som sagt, utan det är mer en egen fundering.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • GuramiGreta
          • January 2006
          • 30

          #5
          Mmm men det gör inget om de inte leker, jag har dem mest för att de är vackra Men jag håller noga koll på dem så inte honan mår dåligt eller så...
          För nu så e hon pigg o simmar runt i akvariet o äter som hon ska, ser inga tecken på att hon mår dåligt än så länge. Hanen har lugnat ner sig lite nu och gillar att stå bakom en rot med lite växter, o simmar ut ibland för o kolla läget o äta lite... Så jag tror det går bra men jag håller koll på dom iaf... hehe

          Zoonen:
          Där har ni mer info!

          Kommentar

          • mint
            • July 2005
            • 12

            #6
            leka eller inte

            Tyvärr är det inte lek-beteende som du ser. Det är revirhävdande och de spänner sig mot varandra i en kamp. Beror på hur stort akvarium du har ifall honan kommer att klara sig. Hannen behöver en del plats i sitt revir. När han väl har revir och det finns massor av flytväxter och rätt lågt vatten, och får mygglarver eller annat gott så börjar han med skumbot. Sen bygger han bo som han vaktar lagom aggressivt och alla andra fiskar håller sig undan. Jag har sen inte förstått hur det bestäms att det är dags, men leken med honan tar ca 1 sekund så man har ju tur om man är hemma just då. Sen blir hannen än mer aggressiv kring sitt revir så akvariet måste vara tillräckligt stort så honan kommer undan.
            Några få av mina honor har varit för ynkliga och blivit sjuka av revirstriderna men andra klarar sig fint. Just nu har jag 2 honor och 2 hannar och alla verkar friska och glada och slåss inte vad jag kan se. Jag har ett 150 liters akvarium.
            Mitt råd är att du är uppmärksam i början på om honan klarar av attackerna-om inte pröva att köpa en till innan det är för sent.
            MINT

            Kommentar

            • GuramiGreta
              • January 2006
              • 30

              #7
              Aj du...

              Ja det var bra att du sa det... Han har lugnat ner sig en del, är inte alls lika påfrestande, men det bästa vore ju om det avtog helt. Ska verkligen hålla extra bra koll på dem! Skulle va jättesynd om hon skulle dö o så. För både hon och hanen är jättevackra.
              Men om dom får blekare färger, e inte det då ett tecken på att de mår dåligt? Just nu verkar det iofs vara tvärt om men ifall?

              Zoonen:
              Där har ni mer info!

              Kommentar

              • Roulie
                • January 2006
                • 152

                #8
                Skumbo/vattenbyte

                Lånar tråden lite (tyckte det var onödigt att skapa en ny för liknande funderingar)

                Min dvärgguramihane (har två honor till honom) håller på och bygger skumbo i en massa flytväxter och jag funderar på om jag kan göra vattenbyten under tiden.

                Det känns lite som att man förstör för honom om man sänker vattennivån, men å andra sidan så är ju boet I flytväxterna än så länge och därmed så följer det ju med när ytnivån sänks.

                Hur hade ni gjort?
                720 l - Sällskapsakvarium
                60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                Kommentar

                • mint
                  • July 2005
                  • 12

                  #9
                  vattenbyte med skumbo

                  Jo du Roulie,
                  Jag har funderat på samma sak. Första gången vi fick skumbo-väntade vi med att byta vatten. Jag tror vi fick lov att vänta två månader (annars byter jag ca varannan vecka). Jag lät Akvariet helt vara och det blev rätt ingrott för att inte tala om alla flytväxter som växte mer o mer. Inte så snyggt alltså. Till slut bytte jag vatten och rensade växter och förstörde tyvärr för bobyggaren. Han byggde inga fler bon sen.
                  Andra gången bytte jag llite vatten jätteförsiktigt och det gick bra, hannen fortsatte att vakta och förbättra boet. Men sen har jag väntat igen med att byta. Mina dvärgguramis har inte byggt särskilt hårda bon utan ibland försvinner dom nästan när hannen har paus och sen helt plötsligt bättrar han på dom så de blir stora och höga. När bona är sådär klena vill jag inte byta vatten.

                  Till Gurami-Greta,
                  Efter attacker har Mina honor har fått bit-märken eller sår vid huvudet-gälarna, blivit väldigt skygga och ibland har de inte kunnat simma ordentligt. Jag har en yngelbur dit jag kunde rädda honan så att såren kunde läka. Honorna kanske blir något blekare om de mår dåligt-svårt att säga för honorna är ju så bleka ändå. Hannarna blir i alla fall otroligt vackra när de bygger bo och vaktar och när de spänner sig mot de andra hannarna. För att få riktigt fina dvärgguramis rekommenderar jag minst 2 hannar och 2 honor.
                  Mint

                  Kommentar

                  • Roulie
                    • January 2006
                    • 152

                    #10
                    Tackar för svaret!

                    Hur jag ska göra själv vet jag dock fortfarande inte.
                    720 l - Sällskapsakvarium
                    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #11
                      Jag skulle inte byta vatten, pga risken att förstöra deras bo.
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      • sunkan aspidoras
                        • June 2005
                        • 925

                        #12
                        Ursprungligen postat av GuramiGreta
                        Hej hej!

                        Hur ser man att guramisarna är leksugna? Har köpt en fin hanne, han var väldigt nyfiken och orädd när han simmade ut i akvariet. Han fick snabbt syn på min hona, och var framme o kände på henne med spröten. Men nu har han börjat jaga henne, men han verkar ändå snäll! Han nafsar bara lite i bland. Och när han spänner upp fenorna gör hon likadant.
                        Han har ju inte vart i så länge så jag har inte sett några tecken på skumbo. Men är det här beteendet tecken på att dom tänker para sig?

                        Uppskattar svar!
                        vilken sorts gurami gäller det?

                        Kommentar

                        • GuramiGreta
                          • January 2006
                          • 30

                          #13
                          Vanliga marmorgurami!

                          Jag visste faktist inte att de spände fenorna för att "hota" varandra, trodde de gjorde det för o visa upp sig...

                          Zoonen:
                          Där har ni mer info!

                          Kommentar

                          • qenzo
                            • February 2005
                            • 1747

                            #14
                            Nej, som sagts ovan är alltså gurami en ganska krävande fisk vad gäller samma art. Jag råder dig ff till att köpa in fler honor till din hane.
                            Jag har dock haft 2 hanar och 4 honor (guld & marmor) i samma kar (105 l) och det har gått bra... men man får se till att de har "egna" platser...
                            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...