Ny kampfiskhane!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neonen
    • January 2006
    • 20

    Ny kampfiskhane!!

    hejsan!!

    Nu är jag här igen med frågor om kampfisken.
    Vi var och köpte en ny hane och en hona idag. Så nu har vi två honor och en hane i det ena akvariet.
    Till min fråga. när de leker kan honan då nafsa på hanens fenor?
    Det verkar nästan som om hon vill ha uppmärksamhet. Vi är lite rädda om hanen efterosm vår första dog för att bakfenan blev avbiten av en annan hona som vi har i ett annnat akvarie.

    Är det som de leker för när hon gör så, så börjar hanen fördetmesta jaga henne. eller så far han omkring i akvariet som en vilde.

    /Laila
    Neonen
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    #2
    Honan är nog inte redo för någon lek. Dessutom kan du inte ha 2 honor i samtidigt om de ska leka. Hanen kan bli våldsam och stressa honorna genom att jaga dem mycket. Bästa är att ha honom ensam och honorna för sig med kanske andra fiskar. Då träffas de enbart under leken. Då ska hanen ha hunnit bygga skumbo också innan någon hona ska introduceras. Jag märkte då inget utav att honan nafsade på min hane när de lekte. Däremot puttade/stötte de varandra på sidorna och liksom vaggade med kroppen innan de omfamnade varandra.
    Ta det lite lugnt med bettorna. Du har ju precis köpt dem. Låt dem vänja sig vid allt det nya. Man ska inte ha för bråttom.
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

    Kommentar

    Arbetssätt...