Kampfiskhona fenbitare???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neonen
    • January 2006
    • 20

    Kampfiskhona fenbitare???

    Hejsan!!

    Såg på några andra inlägg från ett annat forum att honorna kan vara mycket aggresiva och börja bita på hanens fenor. Jag vet att det var en av våra honor som bet av vår kampfiskhanes fenor så att han inte kunde simma utan dog.
    Men är det vanligt och kan man sätta en annan hane till denna hona som kanske är mer dominant??

    /Laila
    Neonen
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    #2
    Jag fick samma problem när jag hadde kampfisk och fick då berättat för mig att det förekommer "dolda" hannar, dvs. hannar som inte utvecklar stora fenor och därför tas för att vara honor.
    Jag bytte min fenbitande "hona" mot en ny och slapp problemet på så sätt.
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

    Kommentar

    • Neonen
      • January 2006
      • 20

      #3
      Men vi är nästan säker på att detta är en hona. Vi tyvkerr att vi ser den vita pricken.

      /Laila
      Neonen

      Kommentar

      • peo
        • October 2002
        • 119

        #4
        Ja

        Honor kan vara lika "ilska" som hanarna. I alla fall enligt min erfarenhet. Kanske du ska isolera henne i något annat kärl några dagar, samtidigt som du placerar en ny hane i akvariet? Då hinner han bekanta sig med stället, och göra det till sitt territorium, och har förhoppningsvis gott självförtroende när honan placeras i akvariet igen. Jag har prövat den strategin med gott resultat. Jag vet självklart inte om min förklaring till varför det funkade håller, men i alla fall...
        Håll sedan noga koll på vad som händer.

        Kommentar

        Arbetssätt...