Hjälp med kampfiskar!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neonen
    • January 2006
    • 20

    Hjälp med kampfiskar!!!!

    Hejsan!!

    Jag är ny på detta området. Vi köpte en vacker kampfisk i lördags, men affäen hade inga honor så det blev bara en hane. I söndags var vi inne på Arken och köpte två honor trodde vi till honom. Vi har dem i ett 110l, tillsammans med några andra sällskapsfiskar(platy, .
    Igår förstod vi att något inte stod rätt till. Hanen gömde sig hela tiden och idag såg vi att någon hade bitit på hans bakfena. Vi mistänker att det var den ena "honan". Så vi tror att det var en hane. Jag kan inte se en vit prick på någon av "honorna". Idag dog vår kampfiskhane som vi köpte i lördags.

    Så jag undrar om det finns något sätt att vara säker på att det är en hona/hane?? Dessa vi köpte i söndags var en som var inte så stor och en som var lite större men ingen av dem hade några längre fenor.

    Såg på en annan tråd här att kampfisken inte trivs i ett förstort akvarie. Vad är max storlek?

    Snälla hjäp mig??
    Neonen
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    #2
    Ursprungligen postat av Neonen
    Hejsan!!

    Jag är ny på detta området. Vi köpte en vacker kampfisk i lördags, men affäen hade inga honor så det blev bara en hane. I söndags var vi inne på Arken och köpte två honor trodde vi till honom. Vi har dem i ett 110l, tillsammans med några andra sällskapsfiskar(platy, .
    Igår förstod vi att något inte stod rätt till. Hanen gömde sig hela tiden och idag såg vi att någon hade bitit på hans bakfena. Vi mistänker att det var den ena "honan". Så vi tror att det var en hane. Jag kan inte se en vit prick på någon av "honorna". Idag dog vår kampfiskhane som vi köpte i lördags.

    Så jag undrar om det finns något sätt att vara säker på att det är en hona/hane?? Dessa vi köpte i söndags var en som var inte så stor och en som var lite större men ingen av dem hade några längre fenor.

    Såg på en annan tråd här att kampfisken inte trivs i ett förstort akvarie. Vad är max storlek?

    Snälla hjäp mig??

    Hej!
    Troligen är det två hanar du fått (vilket tyvärr inte är helt ovanligt) om du inte kan hitta en vit prick vid bukfenorna.
    Separera fiskarna i två kar så att inte dom börjar ge sig på varandra också!
    När man letar efter kamphonor så bör man alltid börja med att leta efter den vita pricken (äggläggningsrör) först, sedan så ska man ta för vana att alltid välja en så ljus fisk som möjligt om man ändå är osäker. Studera fisken ett tag innan du bestämmer dig, så att du kan se om den är väldigt bråkig mot andra kampfiskar i akvariet och liknande.
    Läs mer om detta på min hemsida : www.kampfisk.just.nu

    När det gäller storleken på akvariet så rekommenderar jag att man har ett kar på ca 40-70 liter. Där kan man ha en hane och (minst) två honor.
    Ett annat allternativ är att du har en hane i ett kar på 20-30 liter och sedan ett större kar där du endast har honor. Kampfiskhanar mår itne dåligt av att vara själva eftersom det inte är en stimmfisk!

    Lycka till!
    /Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Tänk på att honorna också kan vara aggressiva. Min ena hona jagade/stressade ihjäl den andra. Jag hade de i 100l.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
        När det gäller storleken på akvariet så rekommenderar jag att man har ett kar på ca 40-70 liter. Där kan man ha en hane och (minst) två honor.
        Ett annat allternativ är att du har en hane i ett kar på 20-30 liter och sedan ett större kar där du endast har honor. Kampfiskhanar mår itne dåligt av att vara själva eftersom det inte är en stimmfisk!
        Med tanke på att kampfiskhanar i naturen har ett revir på 120 cm och på att de enligt rekommendationerna bör ha minst 50 liter tycker jag att 20-30 liter är ett dåligt råd att komma med. Bättre att försöka hitta ett lägre akvarium och se till att vattencirkulationen inte är så stark.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Måste fråga eftersom du nämde arken. Köper du dina fiskar i Karlstad??
          / Marcus

          Kommentar

          • Neonen
            • January 2006
            • 20

            #6
            Nej! Jag köpte dem i Växjö!! Bor i ett litet samhälle ca 5 mil från växjö.
            Neonen

            Kommentar

            • Neonen
              • January 2006
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av solbacka
              Tänk på att honorna också kan vara aggressiva. Min ena hona jagade/stressade ihjäl den andra. Jag hade de i 100l.
              Så jag ska kunna ha ett 11o l akvarie med en kampfisk och minst två honor i. Är det bra med mycket växter om man har ett stort akvarie för kampfiskarna??
              Neonen

              Kommentar

              • Neonen
                • January 2006
                • 20

                #8
                Tackar alla för era svar. Jag har tagit bilder eller försökt ta bilder på dem så jag tänkte att ni kunde titta på dem och kanske ni kan tala om angående om det är hane eller hona.



                Jag har särat på dem. En av dem är i det stora akvariet och den andra i ett mindre som vi har tänkt ha som yngelakvarie.

                Hoppas på mer hjälp
                Neonen

                Kommentar

                • mckvinnan
                  • December 2004
                  • 760

                  #9
                  Din nummer 1 ser ut exakt som min hane som jag nu varit tvungen att ge bort till min arbetskamrat.

                  Nummer 2 ser ut som en typisk hona med 2 streck utmed hela sidan av kroppen.

                  Iaf så jag skulle se det efter mina egna erarenheter och kampfiskstrul såhär långt. Lycka till!
                  Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                  Kommentar

                  • Neonen
                    • January 2006
                    • 20

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
                    Hej!
                    Troligen är det två hanar du fått (vilket tyvärr inte är helt ovanligt) om du inte kan hitta en vit prick vid bukfenorna.
                    Separera fiskarna i två kar så att inte dom börjar ge sig på varandra också!
                    När man letar efter kamphonor så bör man alltid börja med att leta efter den vita pricken (äggläggningsrör) först, sedan så ska man ta för vana att alltid välja en så ljus fisk som möjligt om man ändå är osäker. Studera fisken ett tag innan du bestämmer dig, så att du kan se om den är väldigt bråkig mot andra kampfiskar i akvariet och liknande.
                    Läs mer om detta på min hemsida : www.kampfisk.just.nu

                    När det gäller storleken på akvariet så rekommenderar jag att man har ett kar på ca 40-70 liter. Där kan man ha en hane och (minst) två honor.
                    Ett annat allternativ är att du har en hane i ett kar på 20-30 liter och sedan ett större kar där du endast har honor. Kampfiskhanar mår itne dåligt av att vara själva eftersom det inte är en stimmfisk!

                    Lycka till!
                    /Malin
                    Sitter den vita pricken under eller ser man den från sida?

                    /Laila
                    Neonen

                    Kommentar

                    • Neonen
                      • January 2006
                      • 20

                      #11
                      Kollade noga nu på fisk nummer 1 och jag tycker jag ser något vit på undersidan men säker är jag inte.

                      /Laila
                      Neonen

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Neonen
                        Är det bra med mycket växter om man har ett stort akvarie för kampfiskarna??
                        Ja, mycket växter och ganska lugnt vatten.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • neon_kimpan
                          • August 2005
                          • 1733

                          #13
                          den vita pricken kan du se från sidan, brukar inte vara så svårt att se, inte på nån av mina iaf..

                          passar på att fråga en sak här om det går bra !!!

                          honor som inte är könsmogna har även dom äggläggningsrör, eller får de det när de blir könsmogna ??

                          //kim
                          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                          Kommentar

                          • Neonen
                            • January 2006
                            • 20

                            #14
                            TACK för all hjälp jag har fått. Det är tur att det finns ett sådan forum som gör att man kan få hjälp.

                            /Laila
                            Neonen

                            Kommentar

                            • Dreeamcatcher
                              • August 2004
                              • 179

                              #15
                              Ursprungligen postat av Neonen
                              Sitter den vita pricken under eller ser man den från sida?

                              /Laila

                              Se bilden...
                              Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                              Allt du behöver veta om kampfisken!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...