Guldgurami som bråkar med varandra hela tiden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojkakim
    • December 2005
    • 33

    Guldgurami som bråkar med varandra hela tiden

    Jag skaffade ett guldguramipar som till att börja med fungerade bra ihop i ett 52 litersakvarium. Hanen var mycket mindre än honan. Efter en tid började honan jaga hannen som tillsist blev dålig (troligtvis av stress). Tog undan hanen till en flajbox men efter några dagar dog den. Skaffade en ny hanne denna gång i samma storlek som honan. Honan började ganska snart jaga även denna hanne.
    Flyttade då över hannen i ett 60 liters akvarium tillsammmans med ett palettciklidpar och några andra fiskar. Till och börja med så jagade cikliderna hannen men efter någon dag så var det lugnt i akvariumet.
    Prövade igår att flytta över honan som genast blev jagad av hannen som tydligen skapat sig ett revir i nya akvariumet. Avaktade över natten och idag när jag tittar så är jag tillbaka där jag började honan jagar hannen igen. (jag kan skilja på hanne och hona, även om beskrivningen ovan låter som jag blandar ihop dom)
    Vad gör man ?
    Ska jag prova att flytta båda två tillbaka till ett annat akvarium och hoppas att de kan enas där eller ska jag ge upp och låta dom leva i var sitt akvarium ?
    Tacksam för tips
    /Joakim
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    akvariet är för litet för båda. Om du kollar i artbeskrivningen, http://zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=853, ser du att de bör ha minst 120l.

    kanske kan du byta tillbaka dom i zooaffärer mot t ex dvärgguramis.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Känner alltför väl igen det du beskriver, tyvärr. Jag har inget tips, du får provar dej fram. Dom är ju individer och olika.

      Jag har 2 gula marmorguramihonor, en blå guramihona och en blå marmorhane. Dessa 4 har jag försökt ha tillsmmans i olka kombinationer, men det funkar inte. De har fått flytta runt i olika avkarier för att inte slå ihjäl varandra. Just nu är hanen för sej själv i mitt 150l. Honorna är tillsammans i 110l. Men det funkar inte så bra, den ena gula får mest gömma sej. Blå guramihonan uppträder precis som en hane. Hon äger akvariet och dom andra får finna sej. Det är en vacker och smart fisk, men ack så dominant.

      Hanen har tidigare mobbat ihjäl 2 honor. Så inte är dom "fredliga" som det står i beskrivningen.

      Hoppas du har bättre tur. Lycka till!
      Berätta gärna hur de går.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        har också en hona o hane, hanen är mycket större än honan. han accepterar inte att honan är i närheten, förutom när dem får mat... men det funkar någorlunda då jag har tätt planterat kar med många gömställen... Jag tror faktiskt att det går bättre om man har typ 10st då blir dem mindre revirhävdande... men då ska man ha ett stort kar!!

        Kommentar

        • Jojkakim
          • December 2005
          • 33

          #5
          Tillsvidare simmar de i varsitt akvarium. Provar längre fram igen ev när fiskarna är utvilade /Joakim

          Ursprungligen postat av svea
          Känner alltför väl igen det du beskriver, tyvärr. Jag har inget tips, du får provar dej fram. Dom är ju individer och olika.

          Jag har 2 gula marmorguramihonor, en blå guramihona och en blå marmorhane. Dessa 4 har jag försökt ha tillsmmans i olka kombinationer, men det funkar inte. De har fått flytta runt i olika avkarier för att inte slå ihjäl varandra. Just nu är hanen för sej själv i mitt 150l. Honorna är tillsammans i 110l. Men det funkar inte så bra, den ena gula får mest gömma sej. Blå guramihonan uppträder precis som en hane. Hon äger akvariet och dom andra får finna sej. Det är en vacker och smart fisk, men ack så dominant.

          Hanen har tidigare mobbat ihjäl 2 honor. Så inte är dom "fredliga" som det står i beskrivningen.

          Hoppas du har bättre tur. Lycka till!
          Berätta gärna hur de går.

          Kommentar

          • Jojkakim
            • December 2005
            • 33

            #6
            Om nu någon följer gamla trådar...
            Jag har gjort 3 ytterligare försök sedan i december utan att lyckas i lite olika akvarium. Har bestämt mig för att inte ge upp utan att testa att att skaffa en hona till. Då flera har sagt till mig att det är lättare med en grupp.
            Om inte det fungerar får så hoppas jag att nya honan inte är lika aggresiv som den gamla honan och att den kan trivas med hannen. Separerade från den aggresiva honan. Fortsättning följer....

            Kommentar

            • S_sund
              • July 2004
              • 1904

              #7
              Har själv haft gurami vid ett antal tre tillfällen. Varje gång slogs de till den ena gick bort varav den kvarvarande dog av sorg över att vara ensam (Detta var i vårt 250L-kar innan Malawicikliderna klev in i mitt liv! )

              Funderar på att skaffa gurami igen men i såfall kommer jag nog att skaffa ett stim, 10st eller fler.
              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
              Min Blogg
              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Gammal tråd!
                Jag skriver här igen och kan berätta att jag nu lyckats hitta en lösning för mina bråkstakar.
                Hanen, en blå hona och en gul hona befinner sej i någorlunda harmoni i mitt 150 liters. Det går över förväntningarna, de har endast normala kontroverser.

                Den andra mobbade gula honan är nu ensam i sitt 110 liters. Hon verkar nöjd med sitt liv och kan nu simma i hela akvariet, innan blev hon inmotad bakom filtret och tillbringade livet där, kraken.

                Så du får väl testa dej fram, alla verkar ha olika erfarenheter av dessa "fredliga" vackra fiskar.
                Lycka till!

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • walentine
                  • May 2006
                  • 48

                  #9
                  Har samma problem med mina blåa guramis. Jag har 4 stycken och en verkar vara utmobbad. Den är mindre än de andra och gömmer sig hela tiden.
                  Idag märkte jag också för första gången att han/hon inte äter, men det ser ut som om han/hon försöker äta men inte kan.
                  Vet inte vad som är fel egentligen Förutom att denna fisk är mindre än de andra har jag också sett att färgerna på denna är starkare än på de andra. Den är nästan mörkblå på vissa ställen. Vet inte om jag snabbt får ordna ett litet kar till denna för annars är jag rädd att han/hon går bort.

                  Sen en fråga. Hur ser man skillnad på könen på Blå Guramis. Jag är antagligen dum men jag förstår inte riktigt beskrivningen när det gäller skillnaden.

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Jaha, en till! med samma erfarenheter

                    Skillnaden på könen består i att ryggfenan på hanen är mycket längre utdragen och spetsig. Honans är rundad.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      många stora guramis behöver stora ytor!
                      Inte för att vara dryg, men det är nog lätt att t ex guldguramis börjar bråka om de lever tillsammans i ett 60l akvarium. Satsa istället på kanske dvärgguramis eller honungsguramis, de passar bättre i mindre akvarier.

                      Själv har jag 2 silvergurami, 2 mosaikgurami, 10 honungsgurami, 2 marmorgurami och 2 bandgurami i mitt 450l. Inget bråk där inte!

                      Lenis
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Jojkakim
                        • December 2005
                        • 33

                        #12
                        Just nu befinner de sig i ett 112 liters akvarium. De var länge sedan de var i ett 60 liters akvarium. En ny hona är skaffad så jag har två honor och en hanne. Ser llite småbråkigt ut men för tidigt att säga hur det har gått sedan jag utökade till två honor och en hanne.

                        Kommentar

                        • walentine
                          • May 2006
                          • 48

                          #13
                          *suck*

                          Min mobbade gurami verkar ge upp. Den är mycket mindre än andra och den äter inte. Eller när den ska få mat åker den efter en stund upp till ytan och silar vatten bara ser det ut som. Jag försöker med all form av foder bara för att fjäska men ingenting funkar.
                          Dessutom har fisken av någon anledning blivit mer blå än innan, den ser helt klart sjuk ut

                          Den guramin som mobbade honom verkade störa sig på alla fiskar såg jag. Satt och iaktog akvariet och märkte att han jaga allt och bet i allt så den fisken finns inte kvar i akvariet mer nu.
                          Hoppas att den sjuke klarar sig, kämpar hårt för att få igång livsgnistan igen

                          Kommentar

                          • Jojkakim
                            • December 2005
                            • 33

                            #14
                            Skaffade som jag tidigare skrev en till Gurami hona så att jag nu har två honor och en hanne. Den aggressiva honan jagade nu både honan och hanen och blev dessutom ännu mer aggressiv mot honan så jag blev tvungen (för jag vet inte vilken gång i ordningen) plocka henne till ett annat akvarium. Den nya honan blir efter flytten jagad av hannen (vilket i fall är mer som det brukar vara). Han är inte så aggressiv att de behöver flyttas isär men vi får se om de två kan bli sams framöver. Kanske hanen tuffar till sig om han får bråka lite så han i framtiden kan hantera den aggressiva honan. Att få guramis att gå ihop verkar inte lätt. Eller är knepet att redan från början skaffa en större grupp ?

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #15
                              hur stort är akvariet du har alla i?

                              walentine: hur stort är akvariet?
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...