Varför växer ynglen så sakta?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    Varför växer ynglen så sakta?!?!

    Har kommit fram till att mina kampfiskyngel växer onormalt sakta jämnfört med andra personers yngel.
    Jag vet vad man ska mata med och har läst en hel del om det. Jag matar med artemia, fryst foder, frystorkat och vanligt flingfoder, mkt varierande foder.
    nogranna vattenbyten m.m.
    Så jag funderar på om det kan vara något i vattnet där jag bor om påverkar? Jag bor norr om sthlm, vi har rätt kalkrikt vatten, jag vet inte hur mkt detta kan påverka ynglens tillväxt??

    Jätteglad för alla tips och svar!

    MVh Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Du har inte skrivit hur många gånger per dag du matar, det spelar förståss roll också. Vet inte om kalket gör nån skillnad tyvärr.
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      vad jämför du med för yngel, kampfiskar växer välldigt långsamt mot t.ex. guppy o sånna, men men annars vet jag inte
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        Täta vattenbyten å färskkläckt artemia första 2mån äre som gäller .. Då tycker jag dom växar bra..

        Matade min första kull 4-6ggr/dag å bytte vatten 2-3ggr/v
        Tjopp...

        Kommentar

        • Drakulla
          • July 2004
          • 403

          #5
          Jag matar mina yngel, som är 11 dagar idag, 2 gånger/dag. Jag kläcker artemia och ger dem mikromask också. Då får de en blandad kost. En del yngel är runt 4-5 mm och en del är pyttesmå, kanske 2-3 mm. Jag byter/ska byta vatten 2-3 ggr/veckan och ska sätta i ett bilifilter i veckan som kommer. Just nu har de 30 l vatten och en temp på 28 grader. Jag kan fylla på ca 50 liter till om jag vill. Tror att utrymme har något att göra med hur fort de växer. Mitt PH är 7,5 och hårdheten är ca 8.
          mvh Drakulla

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

          Kommentar

          • Hugin
            • December 2005
            • 499

            #6
            Kalk har inget med tillväxt att göra.
            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
            Winston Churchill

            Kommentar

            • Maethor
              • December 2004
              • 675

              #7
              Ursprungligen postat av sacha
              Täta vattenbyten å färskkläckt artemia första 2mån äre som gäller .. Då tycker jag dom växar bra..

              Matade min första kull 4-6ggr/dag å bytte vatten 2-3ggr/v
              Jag tror faktiskt inte täta vattenbyten har något att göra med det, jag byter inte hos mina yngel förens det blir riktigt skitigt, kanske 1gång annan var vecka och då byter jag allt vatten.
              Jag ger heller inte mina yngel artemia i mer än kanske 2veckor sedan äter dom enbart bosmider.
              112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
              105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
              54L: ca 15 kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L (marin): 3kamphanar
              6x2L: Kamphanar

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

              Kommentar

              • Maethor
                • December 2004
                • 675

                #8
                Ursprungligen postat av Drakulla
                Jag matar mina yngel, som är 11 dagar idag, 2 gånger/dag. Jag kläcker artemia och ger dem mikromask också. Då får de en blandad kost. En del yngel är runt 4-5 mm och en del är pyttesmå, kanske 2-3 mm. Jag byter/ska byta vatten 2-3 ggr/veckan och ska sätta i ett bilifilter i veckan som kommer. Just nu har de 30 l vatten och en temp på 28 grader. Jag kan fylla på ca 50 liter till om jag vill. Tror att utrymme har något att göra med hur fort de växer. Mitt PH är 7,5 och hårdheten är ca 8.
                Ge dom mat oftare, ca 3-4ggr/dag då växer dom snabbare.
                112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                54L: ca 15 kamphanar
                90L: 3kamphanar
                90L: 3kamphanar
                90L (marin): 3kamphanar
                6x2L: Kamphanar

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                Kommentar

                • sacha
                  • May 2005
                  • 1016

                  #9
                  Ursprungligen postat av Maethor
                  Jag tror faktiskt inte täta vattenbyten har något att göra med det, jag byter inte hos mina yngel förens det blir riktigt skitigt, kanske 1gång annan var vecka och då byter jag allt vatten.
                  Jag ger heller inte mina yngel artemia i mer än kanske 2veckor sedan äter dom enbart bosmider.
                  Matar man såpass mycket som jag gjorde är det tvunget att byta vatten rätt så ofta för att behålla vattenkvaliteten. Särsklit utan filter
                  Tjopp...

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Sen är de så att tätare vattenbyten främjar tillväxten
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • Maethor
                      • December 2004
                      • 675

                      #11
                      Ursprungligen postat av sacha
                      Matar man såpass mycket som jag gjorde är det tvunget att byta vatten rätt så ofta för att behålla vattenkvaliteten. Särsklit utan filter
                      Jo men då kan man tänka att jag dessutom övermatar mina (dock utan vilja) eftersom bosmiderna ligger i portionsförpackningar så jag lägger bara ner en bit som egentligen är för stor, så det ligger kvar när dom är mätta.
                      Därför så tror jag faktiskt inte att vattnet har så mycket att göra med tillväxten utan att det messt är gener och maten.
                      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                      54L: ca 15 kamphanar
                      90L: 3kamphanar
                      90L: 3kamphanar
                      90L (marin): 3kamphanar
                      6x2L: Kamphanar

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                      Kommentar

                      • Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

                        #12
                        Ursprungligen postat av Maethor
                        Jo men då kan man tänka att jag dessutom övermatar mina (dock utan vilja) eftersom bosmiderna ligger i portionsförpackningar så jag lägger bara ner en bit som egentligen är för stor, så det ligger kvar när dom är mätta.
                        Därför så tror jag faktiskt inte att vattnet har så mycket att göra med tillväxten utan att det messt är gener och maten.
                        Man kan dela kuben med en kniv... man behöver inte lägga ner hela!
                        Bättre att ge lite i taget, flera gånger om dagen, så blir det inte liggande och förstör vattnet.
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                        Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                        Kommentar

                        • Idanajad
                          • May 2005
                          • 465

                          #13
                          Dreeamcatcher; vilken temperatur har du i ditt yngelakvarium? Tillvväxttakten på labyrintfiskar verkar variera ordentligt beroende på hur varmt de går (simmar).
                          Peccator est aquarifex

                          Kommentar

                          • Maethor
                            • December 2004
                            • 675

                            #14
                            Ursprungligen postat av Birgitta W
                            Man kan dela kuben med en kniv... man behöver inte lägga ner hela!
                            Bättre att ge lite i taget, flera gånger om dagen, så blir det inte liggande och förstör vattnet.
                            Ja men jag är för lat Det är ju mycket enklare att bara släppa i hela även om det kanske inte är så bra :s
                            112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                            105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                            54L: ca 15 kamphanar
                            90L: 3kamphanar
                            90L: 3kamphanar
                            90L (marin): 3kamphanar
                            6x2L: Kamphanar

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                            Kommentar

                            • Dreeamcatcher
                              • August 2004
                              • 179

                              #15
                              Ursprungligen postat av Idanajad
                              Dreeamcatcher; vilken temperatur har du i ditt yngelakvarium? Tillvväxttakten på labyrintfiskar verkar variera ordentligt beroende på hur varmt de går (simmar).
                              Jag har 27 grader i alla yngelburkar.
                              Fodrar alla yngel 4 ggr per dag men då med lite i taget...! Matar med artemia, fryst foder m.m.
                              Har nyligen börjat med levande tubifex och rödamygg...får se om det får bäbisarna att växa till sig
                              Eftersom jag har odlat kampfiskar rätt länge och fått fram en del fisk så har jag vart nöjd, men nu när det blivit så pass "stort" med kampfiskar så har jag sätt bilder och nu upptäckt att vissa personers yngel växer mkt snabbare...
                              sådant som gör en lite smått irriterad :P Menmen, jag antar att det finns lösningar på det mesta...det gäller väl att komma på vad man ska göra.
                              Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                              Allt du behöver veta om kampfisken!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...