Ctenops nobilis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P-E
    • April 2002
    • 97

    Ctenops nobilis

    Hittade ett par skumma fiskar i zoobutiken idag. Givetvis utan namn. Funderade ett tag och kom på att det var nog någon labyrintfisk. Kanske Sphaerichthys vaillanti? Kollade med expediten som tittade i följesedeln: Ctenops nobilis. Jaha. Dessa kände jag inte till. Det blev att kolla här på nätet. Hittade en sida på Aquaworld. Lite intressant att läsa deras sida om Sphaerichthys vaillanti. Specielt anteckningen om synonymer: Ctenops nobilis. Nu har jag kollat runt lite, och det verkar som om det verkligen är Ctenops nobilis iallafall.

    Har någon erfarenheter av denna fisk, eller eventuella synpunkter på namnfrågan?



    Per-Erik
    Per-Erik
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Du har säkert redan kollat vad som står i artbeskrivningen http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=549
    Huruvida det är samma fisk som S. vaillanti har jag ingen aning om - färgerna skiljer sig ju en del mellan vaillanti (på Aquaworld) och artbeskrivningen av nobilis här på Zoopet. Någon annan vet säkert bättre.
    Jag har sjäv haft denna art för länge sedan och hade den då i ett sällskapsakvarium men rätt uselt resultat, men nu vet man ju lite mer om hur den skall hålls (se artbeskrivningen). Intressant med en munruvande labyrintfisk.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...