Går gurami ihop med övriga "firrar"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymamma
    • July 2004
    • 33

    Går gurami ihop med övriga "firrar"?

    Har gett sonen ett eget akvarium i julklapp. Det är igång med 10 st gröna Tigerbarber och han kommer att skaffa 4 stycken afrikanska silverhajar.
    Skulle vilja komplettera med en annan vacker fisk typ, gurami.

    Vilken är lämplig att kombinera med? Har fått tipset om guldgurami men skulle vilja ha marmor eller mosaik.

    Alla tips mottages tacksamt!
    Måtte våra vattenänglar trivas!
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Mja, det är nog inte den bästa kombinationen. Jag vet inte riktigt vad en afrikansk silverhaj är, men tigerbarberna kan vara rätt tuffa och Guramisarna kan vara skygga. Dessutom har de långa fenor som barberna kan tugga på.

    Hur stort är akvariet förresten?

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Håller med mohlin.

      Om du menar vanliga silverhajjar så kan även dessa vara ganska stökiga. Till en början med är de små och söta. Men sedan så blir de lite större. Snabbt! Och innan du vet ordet av så är de 20+ centimeter. Ett akvarium på 250 liter rekomenderas till dessa.
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • guppymamma
        • July 2004
        • 33

        #4
        Det kanske heter amerikansk silverhaj?
        De kallas ibland för minihajar, blir mellan 20 oh 35 enligt vår akvarieaffär.

        Vad kan vi annars kombinera med?
        Vad gäller hajarna så ska inte de andra fiskarna "få plats i munnen", då ska det vara lungt. Men jag har läst på olika sidor om att Tigerbarben kan vara ganska elak.

        Skulle vilja ha lite större, snälla fiskar i hans akvarium?
        Måtte våra vattenänglar trivas!

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Ursprungligen postat av guppymamma
          Det kanske heter amerikansk silverhaj?
          De kallas ibland för minihajar, blir mellan 20 oh 35 enligt vår akvarieaffär.

          Vad kan vi annars kombinera med?
          Vad gäller hajarna så ska inte de andra fiskarna "få plats i munnen", då ska det vara lungt. Men jag har läst på olika sidor om att Tigerbarben kan vara ganska elak.

          Skulle vilja ha lite större, snälla fiskar i hans akvarium?
          Låter som silver haj. 20-35 cm fisk är mycket fisk

          Hur stort är akvariet? Vilken svårighetsgrad vill du ha på fiskarna?
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • guppymamma
            • July 2004
            • 33

            #6
            Mamma tycker också att det är "mycket" fisk, därav är vi överens om max fyra stycken.
            Akvariet är på ca 200 l, hajarna ska anpassa sig till storleken enligt affären.
            Var dessutom de som rekommenderade guldgurami.

            Vi har har sällskapsakvarie sedan två år då vi trodde denna dröm hos sonen skulle avta, vilket den inte gjorde.

            Han har aktivt hjälpt till med akvariet i väntan på att få sina "hajar" men är endast 10 år, så vi vill ha relativt lättskötta krabater.

            Vi har i andra akvariet Guppy, Black Molly, Guldbarber, neontetra, "Snäckätare" (glömde namnet) och malar.
            Måtte våra vattenänglar trivas!

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Pust....
              hajarna anpassar sig och det går bra att blanda i lite Gurami....

              God idé att skriva in här och kolla vad folk på forumet har att säga.
              Jag hade alltså skippat dessa "hajar" de blir alldeles för stora till akvariet.

              Kommentar

              • Stew
                • July 2004
                • 1736

                #8
                Ursprungligen postat av mohlin
                Pust....
                hajarna anpassar sig och det går bra att blanda i lite Gurami....

                God idé att skriva in här och kolla vad folk på forumet har att säga.
                Jag hade alltså skippat dessa "hajar" de blir alldeles för stora till akvariet.
                Jag hjälpte nyss en kompis att sälja hennes silverhajjar. De hade gått i ett 60 liters. kar. 4 stycken 20centimersfiskar. Håller inte med om att de anpassar sig till storleken på karet.... Kanske att de anspassar sig till viss del...
                Hur som helst. Tycker silverhaj blir för stor för 200 liters kar. De bör ha ett som är 150cm långt också.

                guppymamma, "snäckätare"? Är det en botia kanske?
                540l Malawi
                180l Växt / sällskapskar
                90l odlingskar
                50l odlingskar / karantänskar

                Kommentar

                • guppymamma
                  • July 2004
                  • 33

                  #9
                  Ja visst, Praktbotia t.o.m. Vi har två som bor i sällskapsakvariet sedan två år.
                  De är underbara fiskar, busar, kelar, knäpper och charmar en dagligen.

                  Har tittat runt i forumet och det verkar som om dessa botior går ihop med Tigerbarben, kan det vara rätt uppfattat?

                  Vad gäller hajarna så får det bli fyra, vi får byta upp oss i akvariestorlek helt enkelt. Har man lovat så har man!

                  Min fråga blir då, trots att jag nu har tråden under fel fiskar, går Tigerbarb, Botia och minihajen ihop?

                  Låter Gurami vara, vill inte att någon individ ska fara illa.
                  Måtte våra vattenänglar trivas!

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Ursprungligen postat av guppymamma
                    Ja visst, Praktbotia t.o.m. Vi har två som bor i sällskapsakvariet sedan två år.
                    De är underbara fiskar, busar, kelar, knäpper och charmar en dagligen.

                    Har tittat runt i forumet och det verkar som om dessa botior går ihop med Tigerbarben, kan det vara rätt uppfattat?

                    Vad gäller hajarna så får det bli fyra, vi får byta upp oss i akvariestorlek helt enkelt. Har man lovat så har man!

                    Min fråga blir då, trots att jag nu har tråden under fel fiskar, går Tigerbarb, Botia och minihajen ihop?

                    Låter Gurami vara, vill inte att någon individ ska fara illa.
                    Praktbotia. Bra val TÄnk på att de är en stimmfisk. De blir "roligare" ju fler du skaffar.

                    Ok. Silverhajjar kommer fungera i ditt kar. Ett bra tag! Och de fungerar bra med praktbotier och tigerbarbar!
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    • guppymamma
                      • July 2004
                      • 33

                      #11
                      Hjärtligt Tack!

                      Då känns det som att jag kan bli nöjd, sonen blir nöjd och familjen kommer att behöva köpa nytt akvarie framigenom.

                      Skönt att kunniga finns på nätet!
                      Två akvariebutiker har sagt att vi kan ha guramin ihop med övriga. Båda affärerna har godkänt karet för hajar, fast det är ju inte de som står där sedan!

                      Tack än en gång!

                      Hälsar en betydligt mindre bekymrad "guppymamma"
                      Måtte våra vattenänglar trivas!

                      Kommentar

                      • guppymamma
                        • July 2004
                        • 33

                        #12
                        Tack än en gång!

                        Startade en tråd på malar, angav vilka fiskar vi skulle ha och fick sunda, skarpa tankar och varningar.

                        Vill bara tala om att det inte blev några "sydamerikanska" hajar utan en betydligt mindre mal, pictus-mal som blir max 15.

                        Mamma är nöjd och sonen accepterade att inte bli "djurplågare" - Vi är nöjda, några av Er är delaktiga!

                        Hälsar den "Guramilösa"
                        guppymamman
                        Måtte våra vattenänglar trivas!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...