sjuk kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla_Cilla
    • January 2006
    • 112

    sjuk kampfisk?

    köpte för ett tag sen en kampfisk, när jag hade kommit hem o släppt den i akvariumet så såg jag att den hade en liten vit luddig prick på fenan. trodde inte det var något farligt, men 12 timmar senare så hade alla fenorna ruttnat bort o fisken dött? kan det vara fenröta? är själv ganska osäker, ska det verkligen gå så fort så att fisken dör på mindre än en dag?
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Gå tillbaka till affären du å sej som de e så kanske du får en ny.. Den verkar ju uppenbart vart sjuk redan när du fick den ..
    Tjopp...

    Kommentar

    • Drakulla
      • July 2004
      • 403

      #3
      Det låter som fenröta och är väldigt smittsamt. Du skulle ha behandlat den Myxazin. Det låter konstigt att den har dött på en dag. Den måste ha haft någon annan sjukdom också som du inte kunde se. Eller också dog den utav stress kanske. I vilket fall som helst så borde du ha hört av dig direkt till zoobutiken för ev ersättning eller ny fisk. Det kanske inte är försent än..
      mvh Drakulla

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

      Kommentar

      • Lilla_Cilla
        • January 2006
        • 112

        #4
        jag hade gärna behandlat den om jag hade hunnit köpa medicin den hade en en luddig prick på fenan när jag köpte den, men i affären sa dom att det skulle gå över o att det inte var nån fara

        Kommentar

        • glimten
          • May 2004
          • 150

          #5
          Man ska aldrig köpa en sjuk fisk oavsett vad dom i butiken säger
          Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

          Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

          Kommentar

          • Lilla_Cilla
            • January 2006
            • 112

            #6
            jag har inte haft akvarium så länge, det var en av dom första fiskarna jag köpte, så jag fattade ju inte att den var sjuk

            Kommentar

            • PlatyYngel
              • January 2006
              • 1105

              #7
              Det var hemskt synd det där med din fisk. Har du ringt till butiken i fråga?
              / Marcus

              Kommentar

              • Lilla_Cilla
                • January 2006
                • 112

                #8
                ska dit nån gång nu i veckan, har kvittot kvar, så man borde antingen få en ny fisk, eller iaf få rabatt på något, för det var fult av dom att sälja sjuk fisk köpte 3 platy samtidigt som kampfisken, dom dog också, hade nåt ludd runt munnen som också tydligen "inte var någon fara", men efter 3 dar så hade luddet spridit sig o alla dött det var bara platysarna o kampfisken som dog, fiskar jag köpt på andra ställen mår hur fint somhelst

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  enligt konsumentköplagen har du rätt att få nya fiskar kostnadsfritt om dom va sjuka redan när du köpte dom och även rätt till ersättning för merkostnader.
                  det är dock rätt krångligt när det gäller levande djur men du kan ju alltid ringa din konsumentrådgivare
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lilla_Cilla
                    ska dit nån gång nu i veckan, har kvittot kvar, så man borde antingen få en ny fisk, eller iaf få rabatt på något, för det var fult av dom att sälja sjuk fisk köpte 3 platy samtidigt som kampfisken, dom dog också, hade nåt ludd runt munnen som också tydligen "inte var någon fara", men efter 3 dar så hade luddet spridit sig o alla dött det var bara platysarna o kampfisken som dog, fiskar jag köpt på andra ställen mår hur fint somhelst
                    Inte för att va sån nu .. Men vafan köper du fiskarna för!? Du hade väl inte köpt en katt/hund el nått som stog å dräggla å hade massa skit hängade i munnen...!?
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • platy5
                      • May 2005
                      • 1087

                      #11
                      Sacha, Hon skriver ju att hon inte har haft fisk på ett tag. Så det är inte så lätt att veta. Dom i affären kanske gav henne med mening döende fiskar. Och ljög att dom skulle överleva.

                      Jag kan ha missuppfattat det hära
                      __________________________________________
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av platy5
                        Dom i affären kanske gav henne med mening döende fiskar. Och ljög att dom skulle överleva.
                        låter brottsligt om dom sålt sjuka fiskar medvetet.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • platy5
                          • May 2005
                          • 1087

                          #13
                          Själv fick jag mina första fiskar från ett karatärns akvarium. Massa problem bara tog ett halvår att få det i lite bättre balans ! !
                          __________________________________________
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                          Kommentar

                          • Lilla_Cilla
                            • January 2006
                            • 112

                            #14
                            Ursprungligen postat av sacha
                            Inte för att va sån nu .. Men vafan köper du fiskarna för!? Du hade väl inte köpt en katt/hund el nått som stog å dräggla å hade massa skit hängade i munnen...!?
                            det här är mitt första akvarium, har bara haft det i någon månad, jag kunde ju inte veta att fisken var sjuk, för dom verkade pigga i affären, simmade o åt o sådär, men sen bara dog dom
                            Senast redigerad av Lilla_Cilla; 09 January 2006, 15:58.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...